Persona: López Martín, Esther
Cargando...
Dirección de correo electrónico
ORCID
0000-0002-0367-2019
Fecha de nacimiento
Proyectos de investigación
Unidades organizativas
Puesto de trabajo
Apellidos
López Martín
Nombre de pila
Esther
Nombre
3 resultados
Resultados de la búsqueda
Mostrando 1 - 3 de 3
Publicación Motivación académica y autoeficacia percibida y su relación con el rendimiento académico en los estudiantes universitarios de la enseñanza a distancia(Universidad de Granada, 2021-12-22) González Benito, Ana María; López Martín, Esther; Expósito Casas, Eva; Moreno González, EnriqueEsta investigación tiene por objetivo analizar en qué medida los motivos que llevan a los estudiantes a cursar estudios universitarios a distancia y su sentimiento de autoeficacia académica influyen sobre los resultados que alcanzan. Para ello, a partir de los datos obtenidos con la aplicación de un cuestionario a una muestra de 8655 estudiantes universitarios durante los cursos académicos 2017/2018 y 2018/2019, se ha estimado un modelo de ecuaciones estructurales multigrupo. Los resultados muestran cómo la motivación extrínseca se relaciona negativamente con las tasas de evaluación y de éxito, mientras la motivación intrínseca no ejerce ningún tipo de influencia. El único factor que se asocia positivamente con rendimiento académico es el sentimiento de autoeficacia. Las universidades deben considerar estos resultados a la hora de establecer estrategias dirigidas a incrementar el sentimiento de autoeficacia de los estudiantes, lo cual repercutirá positivamente sobre su rendimiento y motivación.Publicación Data mining to detect variables associated with the occupational aspirations of Spanish 15‑year‑old students(Springer, 2022-06-17) Expósito Casas, Eva; González Benito, Ana María; López Martín, EstherThe purpose of this work is to identify contextual variables that help to explain the occupational aspirations of Spanish 15-year-old students. This is done by performing a secondary analysis of the PISA2018 test. Data have been analysed using decision trees introducing the students’ expected occupational status as a dependent variable (DV), and the other items and indicators considered as predictors. The results show that the variables that contributed most to explaining DV were grade repetition, mastery goal orientation, enjoying reading and self-concept of reading. The findings of this exploratory work can be used as a basis for further studies aimed at establishing causal relationships between these variables and students’ occupational aspirations.Publicación Why do teachers matter? A meta-analytic review of how teacher characteristics and competencies affect students’ academic achievement(Elsevier, 2023-06-24) López Martín, Esther; Gutiérrez de Rozas Guijarro, Belén; González Benito, Ana María; Expósito Casas, EvaThis article presents a meta-analysis of 40 studies conducted during the first two decades of the 21st Century that have analyzed the relationship between teacher characteristics and competencies and the academic performance of secondary school students, which contributed a total of 202 effects. The effect sizes were estimated using Fisher's transformation and a random-effects model was proposed to study the summary effect. The results show that teachers’ characteristics and competencies explain 9.2% of the differences in students’ performance. Although the overall effect can be considered as moderate, a closer examination of specific teacher characteristics and competencies revealed some larger effect sizes. This is the case of teachers’ reflective attitude, their professional development, and teaching self-efficacy.