Fecha
2018-11-07
Editor/a
Director/a
Tutor/a
Coordinador/a
Prologuista
Revisor/a
Ilustrador/a
Derechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Sociedad Española de Pedagogía
Resumen
INTRODUCCIÓN. Partiendo de la importancia que se concede a la tutoría dentro de la intervención educativa y orientadora, se observa la necesidad de realizar estudios dirigidos a analizar empíricamente las funciones asociadas al ejercicio de la misma. MÉTODO. Es por ello que en el presente trabajo se fundamenta y describe el proceso de construcción y validación de un instrumento dirigido a la Evaluación de las Funciones Asociadas a la Acción Tutorial (EFAT) en Educación Primaria (EP) y Educación Secundaria Obligatoria (ESO). La matriz teórica de referencia, elaborada a partir de una exhaustiva revisión teórica y normativa, constituye la base a partir de la cual se diseñó la versión inicial del instrumento que fue sometida a un proceso de validación por grupo de expertos. El instrumento definitivo fue aplicado a una muestra de 415 tutores de EP y ESO y, posteriormente, se llevó a cabo la validación de constructo a partir de un Análisis Factorial Confirmatorio (AFC) de segundo orden.
RESULTADOS. Los resultados muestran importantes rasgos comunes entre los modelos validados para cada una de las poblaciones objeto de estudio (EP y ESO), así como ciertos matices diferenciales.
DISCUSIÓN. Existen complejas relaciones que se establecen entre las diferentes funciones y tareas del tutor. La definición de un “modelo de funciones asociadas a la acción tutorial” como el que se propone en este trabajo, así como la construcción y validación de un instrumento para su evaluación, permite establecer una definición competencial ajustada a la realidad actual, a partir de la cual sea posible establecer políticas de mejora de la acción orientadora y tutorial.
INTRODUCTION. Given the importance attributed to tutoring in education intervention and guidance implementing studies focused on the empirical analyses and the functions associated with the tutorial action are required. METHOD. This paper presents and describes the process of construction and validation of an instrument aimed at Evaluating the Functions Associated to the Tutoring Action (EFAT) in Primary Education (EP) and Compulsory Secondary Education (ESO). The theoretical matrix of reference was developed from a thorough and exhaustive review of the literature and the education legislation, and constitutes the starting point from which the instrument was designed. This first version was submitted to validation of experts and, subsequently, the final instrument was applied to a sample of 215 tutors of Primary and Compulsory Secondary schools. Finally, it was conducted on a construct validation based on a Second Order Confirmatory Factor Analysis (CFA). RESULTS. The results show important features in common between the models validated in each population of interest (Primary Education and Compulsory Secondary Education), as well as certain distinguishing aspects. DISCUSSION. There are complex relationships that are established between the different tutorial functions and tasks that tutors perform in schools. The definition of a “model of functions associated with the tutorial action” such as the one proposed in this paper, as well as the construction and validation of an instrument for its evaluation, allows for the establishment of a competence definition adjusted to the current reality. it is possible to establish policies to improve the guidance and tutoring actions.
INTRODUCTION. Given the importance attributed to tutoring in education intervention and guidance implementing studies focused on the empirical analyses and the functions associated with the tutorial action are required. METHOD. This paper presents and describes the process of construction and validation of an instrument aimed at Evaluating the Functions Associated to the Tutoring Action (EFAT) in Primary Education (EP) and Compulsory Secondary Education (ESO). The theoretical matrix of reference was developed from a thorough and exhaustive review of the literature and the education legislation, and constitutes the starting point from which the instrument was designed. This first version was submitted to validation of experts and, subsequently, the final instrument was applied to a sample of 215 tutors of Primary and Compulsory Secondary schools. Finally, it was conducted on a construct validation based on a Second Order Confirmatory Factor Analysis (CFA). RESULTS. The results show important features in common between the models validated in each population of interest (Primary Education and Compulsory Secondary Education), as well as certain distinguishing aspects. DISCUSSION. There are complex relationships that are established between the different tutorial functions and tasks that tutors perform in schools. The definition of a “model of functions associated with the tutorial action” such as the one proposed in this paper, as well as the construction and validation of an instrument for its evaluation, allows for the establishment of a competence definition adjusted to the current reality. it is possible to establish policies to improve the guidance and tutoring actions.
Descripción
The registered version of this article, first published in “ Bordón. Revista De Pedagogía, 70(4), 39–54", is available online at the publisher's website: Sociedad Española de Pedagogía, https://doi.org/10.13042/Bordon.2018.66258
La versión registrada de este artículo, publicado por primera vez en “ Bordón. Revista De Pedagogía, 70(4), 39–54", está disponible en línea en el sitio web del editor: Sociedad Española de Pedagogía, https://doi.org/10.13042/Bordon.2018.66258
La versión registrada de este artículo, publicado por primera vez en “ Bordón. Revista De Pedagogía, 70(4), 39–54", está disponible en línea en el sitio web del editor: Sociedad Española de Pedagogía, https://doi.org/10.13042/Bordon.2018.66258
Categorías UNESCO
Palabras clave
Tutoría, Evaluación, Análisis factorial, Competencias docentes
Citación
González Benito, A., Vélaz de Medrano Ureta, C., López Martín, E., & Expósito Casas, E. (2018). Evaluación de la Función Tutorial: diseño y validación de un instrumento de medida (E.F.A.T.). Bordón. Revista De Pedagogía, 70(4), 39–54. https://doi.org/10.13042/Bordon.2018.66258
Centro
Facultades y escuelas::Facultad de Educación
Departamento
Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación II (Orientación Educativa, Diagnóstico e Intervención Psicopedagógica)