Capítulos

URI permanente para esta colección

Examinar

Envíos recientes

Mostrando 1 - 20 de 1043
  • Publicación
    L'intonazione delle domande polari nelle Alpi Centro-Orientali alla luce dell'idea ascoliana di unità ladina
    (Società Filologica Friulana, 2024) Roseano, Paolo; Bargiela Zotes, Víctor
    Questo breve saggio presenta un’analisi di alcuni tratti intonativi del le varietà romanze (e germaniche) dell’arco alpino centro-orientale, dal Lago Maggiore fino a Trieste. La descrizione di tali caratteristiche supra segmentali ha una doppia finalità: da una parte – dal punto di vista della linguistica generale – si vuole contribuire a indagare come l’intonazione viene influenzata dal contatto tra lingue e dal cambio linguistico; dall’al tra parte – dal punto di vista della romanistica – si vogliono offrire degli spunti su come integrare lo studio della prosodia nella comparazione tra le varietà che Ascoli definì ladine. I dati empirici che si analizzano sono stati estratti dall’atlante linguistico multimediale VIVALDI - Vivaio Acustico delle Lingue e dei Dialetti d’Italia (Kattenbusch 1998-2018).
  • Publicación
    Los riesgos de las pantallas: Educación para un consumo responsable
    (Dykinson, 2022) Quero Gervilla, María Mercedes
    No deja de sorprender que existan recomendaciones de autoridades sanitarias por lo que consideran es una cuestión de salud pública: el tiempo de exposición de los menores a las pantallas, que haya llegado a las consultas de los pediatras y, sin embargo, no estén tan presentes estos riesgos entre los adultos que más tiempo pasan con los menores: padres y profesores. España es uno de los países con mayor riesgo de adicción a Internet entre sus jóvenes (Díaz-López et al., 2020, Chaudron et al., 2018, Cánovas et al., 2014). En 2016 fue el país con mayor número de smartphones por habitante (Europa Press). La OMS ya ha alertado de las consecuencias que la exposición (0-2 años) y sobreexposición de niños a las pantallas puede acarrear, así como organizaciones pediátricas como la Academia Americana de Pediatría (ACAP) y la Asociación Española de Pediatría (AEP). Es tiempo de tomar distancia, analizar y reflexionar sobre lo que las tecnologías de la información y la comunicación, como concepto amplio y materializado en variedad de pantallas con diferentes usabilidades y penetración social, escolar y familiar, aportan. Preguntarnos qué nos dan y qué nos quitan y sobre todo, cómo repercute en la población más joven.
  • Publicación
    La relevancia del Derecho internacional privado de la Unión Europea en la protección transfronteriza de adultos
    (Aranzadi : UNED - Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2024) Febles Pozo, Nayiber
  • Publicación
    Desigualdad de género en el uso del tiempo
    (UNED (Universidad Nacional de Educación a Distancia), 2024) Fernández Lozano, Irina
  • Publicación
    Preliminary conclusions after the design and implementation of mobile learning apps for professionals
    (Research-publishing.net, 2014) Castrillo de Larreta-Azelain, María Dolores; Bárcena Madera, María Elena; Pareja Lora, Antonio
    According to a recent research carried out by Aruba Networks (2014) in the US, the UK, France, Spain, Germany, Sweden, South Africa, Saudi Arabia and UAE, 86% of all respondents have two or more devices that can connect to the internet, and nearly two thirds (64%) already own three or more mobile devices with this feature; another 39% own four or more (p. 4). We live on the move, and this includes mobility, as well as working anytime, anywhere and lifelong learning. Thus, research on language teaching and/or learning should focus on the ways to get adapted to the specific new needs of our modern society (e.g. mobility). Accordingly, for instance, mobile-assisted language learning (MALL) activities should be appbased; “this is not a trend language educators can ignore” (Godwin-Jones, 2011, p. 8). In this paper, we present some preliminary results and conclusions after the design and implementation of some MALL apps carried out by the ATLAS research group. They have been developed in the context of the SO-CALL-ME project, in order to enable the members of ATLAS to explore the way in which students can improve their oral language skills “on the move”.
  • Publicación
    Hermenéutica del surgimiento de las necesidades de información en los estudios de usuarios de información
    (Universidad Nacional Autónoma de México, 2022-05-24) Gómez García, Juan Antonio
  • Publicación
    El derecho a la información ante un problema social de pandemia
    (UNAM, Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información, 2022) Gómez García, Juan Antonio
  • Publicación
  • Publicación
    La revisión sistemática como técnica de investigación: una aproximación práctica
    (UNED - Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2022) Quirós Guinda, Alba; Laforgue Bullido, Noemí; Abril Hervás, David
  • Publicación
    Patios inclusivos: Under construction
    (UNED - Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2024) Laforgue Bullido, Noemí; Albornoz Bravo, Roberto; Martínez Ortiz de Zárate, Ana; Ballesteros Velázquez, Belén
    El patio es un lugar privilegiado para la construcción de relaciones sociales que ofrece más libertad y autonomía que otros espacios escolares. Es un escenario donde pueden fluir con mayor espontaneidad experiencias de inclusión y exclusión entre niños y niñas y, también, entre profesorado, familia y comunidad. Hablar de patios inclusivos nos remite a una idea de proceso continuo. La inclusión nunca es un estado definitivo, sino una intencionalidad que acompaña nuestra mirada y práctica educativa: el camino que nos permite caminar. Implica poner como centro la construcción de espacios seguros donde se produzcan relaciones que fomenten la autoestima, la colaboración y el sentimiento de interdependencia. Para ello ponemos el foco en la observación del patio para comprender por qué nuestros niños y niñas se sienten o no se sienten bien y, a partir de ahí dar herramientas para poder intervenir.
  • Publicación
    La Trilogía Nacional de Luis García Berlanga: un retablo esperpéntico de la Transición española
    (UNED Centro Alzira-Valencia Francisco Tomás y Valiente, 2022-03-25) Gómez García, Juan Antonio
  • Publicación
    Humor y erotismo en el cineasta Berlanga
    (UNED Centro Alzira-Valencia Francisco Tomás y Valiente, 2022-03-25) Gómez García, Juan Antonio
  • Publicación
    Data-driven learning to improve writing skills in foreign languages
    (EADTU, 2022) Martín Monje, Elena María; Castrillo de Larreta-Azelain, María Dolores
  • Publicación
    Using MS TEAMS for online peer assessment: an innovative educational proposal
    (EADTU, 2022) Díez Arcón, Mª Paz; Martín Monje, Elena María; Castrillo de Larreta-Azelain, María Dolores
  • Publicación
    Bases para una fundamentación de los derechos humanos desde una hermenéutica analógica
    (Editorial Sindéresis, 2024-12-09) Gómez García, Juan Antonio
  • Publicación
    Rural Spain. Social Landscapes at the Beginning of the Twenty-First Century
    (Taylor and Francis Group, Routledge, 2025) Camarero Rioja, Luis Alfonso; Oliva, Jesús; Sampedro, Rosario
    Spain’s rural environment has a rich historical heritage and a diversity of cultures and natural resources which are the product of a long social and historical evolution. Since the middle of the last century, its populations, habitats, and economies have changed from subsistence peasant communities to an increasingly diverse and hybridized social environment. This chapter will examine that transformation, which is the result of global socioeconomic trends, population movements, and changes related to the increasing interdependence between rural and urban areas, which has had dramatic effects on the social structure of rural Spain. At the outset of the third decade of the 21st century, the overall picture of rural Spain is that of a territory out of balance. Most small villages have experienced a process of severe decline in demographic and social aspects; ageing, masculinization, and the loss of social capital characterize the most recent trends. In recent years, the expression “Empty Spain” has become commonplace and reflects the concerns about this disappearing rural world. However, this declining rural world paradoxically coexists with dynamic and vibrant rural areas that are being profoundly transformed as the relationship between rural and urban territories and their populations becomes imbricated. The mobility of the population – migrations, seasonal displacements, or daily commuting – has increased considerably. Population flows are broader and more intense than in the past, and they are significantly transforming the demographic potential and the social composition of rural societies, as well as the nature of local economies and labor markets. The traditional urban-rural differentiation is dissolving, whilst the postmodern “cultural turn” redefines the countryside as a good place to live. The resignification of rurality is supporting new activities, attracting new residents, and turning rural Spain into a diversified space. The arrival of foreign labor and immigrants to rural areas, which has intensified since the beginning of this century, has reinforced this trend. Although the 2008 economic recession halted this population entry process, diversity remains one of the most notable characteristics of the new Spanish rurality.
  • Publicación
    Language MOOCs: Providing Learning, Transcending Boundaries
    (De Gruyter, 2014) Castrillo de Larreta-Azelain, María Dolores
    Following the outbreak of Massive Open Online Courses (MOOCs) in 2012, the roles, competences and methodological strategies of online language teachers are once again called into question, mainly because of the “massive” nature of these courses in which tens of thousands of students may enrol. This work analyses the new teacher profile from a theoretical and practical standpoint, identifying its main roles and competences.
  • Publicación
    Phantasia y contemplación. La descripción luliana de los sentidos internos
    (EUNSA Ediciones Universidad de Navarra, 2017) Higuera Rubio, José Giovanni
  • Publicación
    Saint Louis and Llull’s «Plan» for the Crusade in the Western Mediterranean: modo bellandi et modo convertendi
    (Cambridge Scholars Publishing, 2015-08-14) Higuera Rubio, José Giovanni