Capítulos

URI permanente para esta colección

Examinar

Envíos recientes

Mostrando 1 - 20 de 1059
  • Publicación
    Una aproximación a la aplicación del reglamento (UE) 2022/720 de la comisión, de 10 de mayo de 2022, a los acuerdos de distribución a través de plataformas de comercio electrónico
    (Tirant lo Blanch, 2024) Curto Polo, Mª Mercedes
    Uno de los fines perseguidos por el Reglamento (UE) 2022/720 de la Comisión, de 10 de mayo de 2022, relativo a la aplicación del artículo 101, apartado 3, del Tratado de Funcionamiento de la Unión Europea a determinadas categorías de acuerdos verticales y prácticas concertadas, es adaptar la normativa en materia de acuerdos verticales a la nueva Economía Digital, teniendo presente el crecimiento exponencial del comercio electrónico. En este trabajo se abordan los problemas específicos suscitados por la aplicación del Reglamento en los supuestos en que interviene un operador económico (la plataforma digital) que presta un servicio de intermediación en línea que permite a las empresas ofrecer bienes o servicios, bien a otras empresas, o bien a los consumidores finales, con independencia de que las operaciones se lleven o no a cabo y del lugar en que lo hagan.
  • Publicación
    Las marcas y el Derecho de la competencia
    (Civitas, 2024) Curto Polo, Mª Mercedes
  • Publicación
    Prensa y literatura: espacios de diálogo y de intersección
    (Routledge, 2024-09-14) Sinardet, Emmanuelle; Ortuño Casanova, María del Rocío
  • Publicación
    Literatura en español: de Ferdinand Marcos al fin del premio Zóbel (2001)
    (Routledge, 2024-09-14) Ortuño Casanova, María del Rocío
  • Publicación
    La hispanidad y la guerra en la poesía y en el teatro (1942–1965)
    (Routledge, 2024-09-14) Ortuño Casanova, María del Rocío
  • Publicación
    Poesía: Modernismo, modernidad y tradiciones prehispánicas
    (Routledge, 2024-09-14) Ortuño Casanova, María del Rocío
  • Publicación
    Renovación de los estudios sobre literatura filipina en español
    (Routledge, 2024-09-14) Ortuño Casanova, María del Rocío
  • Publicación
    Philippine literature in spanish at the periphery of the canon: Nationalism, transnationalism, postnationalism, and genres
    (University of Michigan Press, 2024-02) Ortuño Casanova, María del Rocío
  • Publicación
    Federico García Lorca in the Philippines
    (Vibal Foundation, 2024) Ortuño Casanova, María del Rocío
  • Publicación
    Nostalgia del imperio: literatura filipina y franquismo
    (Iberoamericana : Vervuert, 2021) Ortuño Casanova, María del Rocío
  • Publicación
    Virtual and Augmented Realities in Elementary School: Teachers' Perceptions
    (Dykinson, 2025) Roca Bravo, Pablo; https://orcid.org/0009-0002-4701-8155
    New curricula is an opportunity to check the advance of virtual (VR), augmented (AR) and mixed (MR) realities at schools, so a quantitative approach was devised through an electronic survey. Spanish primary teachers' familiarity with and attitudes towards these technologies are assessed. Variables analysed were sex and professional experience. There are scarcely any men with up to five years of experience; even few are with up to ten years of professional experience, ten, albeit this population’s fragment was analysed. The knowledge and utilisation of these technologies is related with few years of professional experience in women. Participants of both sexes with less professional experience score the lowest value on disagreement. Professional experience may be vis-à-vis age. Overall, men agrees more than women. Women have more dispersion on their responses than men. Items related to special education topics are hardly responded by this sample. Moreover, this sample valued time as the worst barrier to extended technology’s use in the classroom (20 answers), followed by money (14) and educational policies (10). The variability in curricular integration across autonomous communities (a larger sample is needed) and the mixed levels of teacher readiness highlight the challenges of aligning educational policy with practice. The political, administrative, and pedagogical factors influencing these variances requires further prospective research to understand the barriers to and enablers of effective extended reality integration.
  • Publicación
    The Immobilities of Non-automobile Residents of Rural Spain
    (Routledge, Taylor & Francis Group, 2023) Camarero Rioja, Luis Alfonso; Oliva, Jesús; Pino Artacho, Julio Alfonso del
    Many rural areas in the interior of Spain remain remote regions that are deeply disconnected from public transport networks. These regions, with population densities of fewer than 25 inhabitants per square kilometer, undergo intense depopulation and economic decline and are demographically considered to be semi-deserted. In addition, these territories have an aging population, scattered settlements, a lack of local services, as well as accessibility problems, which pose fundamental challenges for their future. The daily lives of the inhabitants of these regions revolve almost exclusively around private automobile use. This chapter addresses the mobility of the rural population in remote areas based on the findings of fieldwork conducted in 11 of these inland, depopulated, and mountainous regions. Data were collected through in-depth interviews (n = 75) with a selected group of informants, social agents, and the local population. Our analysis pays special attention to mobility in relation to access to welfare resources by the most vulnerable groups: the elderly, dependent people, and immigrants. The results show the crucial role played by mobility for rural sustainability and territorial cohesion, as well as the need to consider the risks and opportunities derived from the transition to older societies and new paradigms of accessibility.
  • Publicación
    L'intonazione delle domande polari nelle Alpi Centro-Orientali alla luce dell'idea ascoliana di unità ladina
    (Società Filologica Friulana, 2024) Roseano, Paolo; Bargiela Zotes, Víctor
    Questo breve saggio presenta un’analisi di alcuni tratti intonativi del le varietà romanze (e germaniche) dell’arco alpino centro-orientale, dal Lago Maggiore fino a Trieste. La descrizione di tali caratteristiche supra segmentali ha una doppia finalità: da una parte – dal punto di vista della linguistica generale – si vuole contribuire a indagare come l’intonazione viene influenzata dal contatto tra lingue e dal cambio linguistico; dall’al tra parte – dal punto di vista della romanistica – si vogliono offrire degli spunti su come integrare lo studio della prosodia nella comparazione tra le varietà che Ascoli definì ladine. I dati empirici che si analizzano sono stati estratti dall’atlante linguistico multimediale VIVALDI - Vivaio Acustico delle Lingue e dei Dialetti d’Italia (Kattenbusch 1998-2018).
  • Publicación
    Los riesgos de las pantallas: Educación para un consumo responsable
    (Dykinson, 2022) Quero Gervilla, María Mercedes
    No deja de sorprender que existan recomendaciones de autoridades sanitarias por lo que consideran es una cuestión de salud pública: el tiempo de exposición de los menores a las pantallas, que haya llegado a las consultas de los pediatras y, sin embargo, no estén tan presentes estos riesgos entre los adultos que más tiempo pasan con los menores: padres y profesores. España es uno de los países con mayor riesgo de adicción a Internet entre sus jóvenes (Díaz-López et al., 2020, Chaudron et al., 2018, Cánovas et al., 2014). En 2016 fue el país con mayor número de smartphones por habitante (Europa Press). La OMS ya ha alertado de las consecuencias que la exposición (0-2 años) y sobreexposición de niños a las pantallas puede acarrear, así como organizaciones pediátricas como la Academia Americana de Pediatría (ACAP) y la Asociación Española de Pediatría (AEP). Es tiempo de tomar distancia, analizar y reflexionar sobre lo que las tecnologías de la información y la comunicación, como concepto amplio y materializado en variedad de pantallas con diferentes usabilidades y penetración social, escolar y familiar, aportan. Preguntarnos qué nos dan y qué nos quitan y sobre todo, cómo repercute en la población más joven.
  • Publicación
    La relevancia del Derecho internacional privado de la Unión Europea en la protección transfronteriza de adultos
    (Aranzadi : UNED - Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2024) Febles Pozo, Nayiber
  • Publicación
    Desigualdad de género en el uso del tiempo
    (UNED (Universidad Nacional de Educación a Distancia), 2024) Fernández Lozano, Irina
  • Publicación
    Preliminary conclusions after the design and implementation of mobile learning apps for professionals
    (Research-publishing.net, 2014) Castrillo de Larreta-Azelain, María Dolores; Bárcena Madera, María Elena; Pareja Lora, Antonio
    According to a recent research carried out by Aruba Networks (2014) in the US, the UK, France, Spain, Germany, Sweden, South Africa, Saudi Arabia and UAE, 86% of all respondents have two or more devices that can connect to the internet, and nearly two thirds (64%) already own three or more mobile devices with this feature; another 39% own four or more (p. 4). We live on the move, and this includes mobility, as well as working anytime, anywhere and lifelong learning. Thus, research on language teaching and/or learning should focus on the ways to get adapted to the specific new needs of our modern society (e.g. mobility). Accordingly, for instance, mobile-assisted language learning (MALL) activities should be appbased; “this is not a trend language educators can ignore” (Godwin-Jones, 2011, p. 8). In this paper, we present some preliminary results and conclusions after the design and implementation of some MALL apps carried out by the ATLAS research group. They have been developed in the context of the SO-CALL-ME project, in order to enable the members of ATLAS to explore the way in which students can improve their oral language skills “on the move”.