Persona: Gallardo Beltrán, Marta
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Publicación Land Use and Land Cover Changes in Depopulated Areas of Mediterranean Europe: A Case Study in Two Inland Provinces of Spain(MDPI, 2023-10-25) Vilar, Lara; Gallardo Beltrán, Marta; Fernández Portela, Julio; Cocero Matesanz, DavidDepopulation often leads to the abandonment of agricultural land and the resulting process of afforestation and reforestation. In this paper, we study the land use changes between 2000 and 2018 in two Spanish provinces, Soria and Teruel. The provinces chosen as case studies are of particular interest because they have some of the lowest population densities in Europe and continue to suffer depopulation processes that have been ongoing since the mid-20th century. The reasons for this are not immediately clear given that unlike other European regions with similar population density values, for example in Northern Scandinavia, they are not exposed to extreme climatic conditions, norare they located in isolated mountain regions. Using the CORINE Land Cover database, we observed that in both provinces, there has been an expansion in shrub and forest land uses and a decline in agriculture due largely to the fact that certain areas have been abandoned by their inhabitants, although in other parts of these provinces, the amount of land used for agriculture has increased. Urban growth over this period has been minimal. In the coming years, it seems likely that the population of these areas will continue to fall, given that the policies carried out over decades to try to revert this trend have not been successful.Publicación Bridging the rural-urban dichotomy in land use science(Taylor and Francis, 2020-11-06) Vliet, Jasper van; Birch Thomsen, Torben; Gallardo Beltrán, Marta; Hemerijckx, Lisa-Marie; Hersperger, Anna M.; Mengmeng Li; Tumwesigye, Samuel; Twongyirwe, Ronald; Rompaey, Anton Van; https://orcid.org/0000-0002-3996-5278; http://orcid.org/0000-0002-4164-2486; http://orcid.org/0000-0003-4555-5897; https://orcid.org/0000-0001-5407-533X; https://orcid.org/0000-0001-5958-0941; https://orcid.org/0000-0002-0085-3535; https://orcid.org/0000-0001-5435-6887Rural and urban areas are often conceptualized as two separate entities and studied accordingly. However, in reality, they are related in multiple ways. Here we explore this relation between rural and urban areas from a land use perspective. We argue that land should be characterized along a gradient from rural to urban. Further, we argue that land use along this gradient typically combines both rural and urban functions. Finally, we point at the complex patterns of migration and mobility between different types of settlements, which is a multidirectional process that further blurs the distinction between rural and urban areas. These propositions are supported by examples from recent research and suggest the need for a more inclusive approach towards the analysis of rural and urban land use systems, as well as plans and policies that target these systems.Publicación Los Objetivos de Desarrollo Sostenible a través de la novela gráfica en la Educación Superior(Asociación Universitaria de Profesores de Didáctica de las Ciencias Sociales (AUPDCS). Universidad de Extremadura, 2021) Gallardo Beltrán, Marta; García Reyes, Manuel DavidLos objetivos de desarrollo sostenible (SDG), impulsados por Naciones Unidas, presentan una serie de metas a alcanzar en el año 2030. Para la consecución de los SDG es fundamental su incorporación en la enseñanza con el objeto de involucrar a los jóvenes y futuros agentes de cambio en su asimilación y aplicación. Las novelas gráficas, a partir de su análisis crítico, permiten reflexionar sobre un gran número de problemáticas y cómo éstas y los lugares geográficos son representados. Se presenta una actividad docente llevada a cabo en la enseñanza superior, en la que el alumnado examina nueve novelas gráficas con el objeto de analizar, desde una perspectiva geográfica, los diferentes SDG, observando la interrelación e interdependencia entre ellos y los contrastes y similitudes entre “realidad” y ficción. Mediante el análisis de diferentes problemáticas socioeconómicas y socio-ecológicas actuales y su debate en el aula, se desarrolla la capacidad de análisis, reflexión y discusión y se estimula el pensamiento crítico del alumnado desde una perspectiva cercana y creativa. El estudiantado se muestra motivado y satisfecho con la actividad, a pesar de las dificultades para desentrañar las diferentes problemáticas presentes en las novelas gráficas, habiendo incrementado sus conocimientos sobre los SDG, que eran, antes de esta experiencia, prácticamente nulos.Publicación Modeling Land-Use Scenarios in Protected Areas of an Urban Region in Spain(Springer, 2018) Gallardo Beltrán, Marta; Martínez Vega, Javier; Camacho Olmedo, MT; Paegelow, M; Mas, JF; Escobar, F; https://orcid.org/0000-0002-8519-120XPublicación Satellite images and teaching of Geography(Edizioni Nuova Cultura, 2015) MartínezVega, Javier; Gallardo Beltrán, Marta; Echavarría Daspet, Pilar; https://orcid.org/0000-0002-8519-120XSatellite images can be very useful for teaching Geography at all levels. We describe their advantages over other traditional sources of information on observation of the Earth, and present the Remote Sensing and Environment teaching guide, a resource available on the Internet. This can be complemented by other resources – videos and image repositories – to facilitate the teaching of Geography. Two examples are given to illustrate how satellite images can be used in classrooms to explain urban processes. One is explained on a global scale. The other is a research study that uses a number of thematic maps based on satellite images to illustrate how land use has changed in the region of Madrid (Spain) over recent decades. Using a modeller based on neural networks, the land use scenario in the region of Madrid in 2025 is simulated. This graphic and cartographic material can be used by teachers to explain urban processes both globally and regionally. Processes that have already taken place can be discussed and related to environmental impacts. It is also possible to predict what might happen in the future if current trends continue. The aim is to involve students in order to increase their environmental awareness and encourage them to participate in the search for solutions to territorial problems.Publicación Pontius Jr. Methods Based on a Cross-Tabulation Matrix to Validate Land Use Cover Maps(Springer, 2022) Paegelow, Martin; Mas, Jean François; Gallardo Beltrán, Marta; Camacho Olmedo, María Teresa; García Álvarez, David; García Álvarez, D.; Camacho Olmedo, MT; Paegelow, M; Mas , JF; http://orcid.org/0000-0001-9254-5312; http://orcid.org/0000-0002-6138-9879; https://orcid.org/0000-0003-3178-1543; https://orcid.org/0000-0003-3611-8003Several validation techniques based on the cross-tabulation matrix can be applied to validate Land Use Cover (LUC) maps. The exercises in this chapter focus, in particular, on the cross-tabulation techniques proposed by Robert Gilmore Pontius Jr., who has developed many indices and techniques in this field. Given his major contribution to this family of validation techniques, we have associated his name here with cross-tabulation techniques without this in any way implying that his scientific activity is limited to this field. The null model (Sect. 1) is especially useful for validating simulations, comparing the modelled map to a reference map with full persistence. LUCC budget (Sect. 2) only focusses on changes, which it splits into different components. This method can be used to compare the changes we want to validate with a reference set of changes, so providing interesting information as to how well our maps capture the dynamics of the landscape. Quantity and allocation disagreement (Sect. 3) analyse the differences between the reference map and the map being validated using two indices: disagreement in quantity and disagreement in allocation. The Figure of Merit (FoM) (Sect. 4) technique is used to validate a set of LUC changes by comparing them with a reference, distinguishing between different components of agreement: correctly simulated change, wrongly simulated or missing change. Incidents and States (Sect. 5) allows us to identify illogical transitions in a time series of maps by providing the number of states and transitions that a cell undergoes over the course of the series. Intensity analysis (Sect. 6) and Flow matrix (Sect. 7) also enable us to validate the logic of LUC changes in a time series of maps. Intensity analysis provides information on the speed of changes, identifying those transitions or changes that do not follow a logical trend, while the flow matrix enables us to spot unstable changes in a series of maps. In this chapter, we present examples of how these techniques can be used in different cases: to validate single LUC maps, to validate a series of maps with two or more time points, to validate simulated changes against a reference map of changes and to validate changes simulated by various models. All these techniques are illustrated by exercises using datasets from the Asturias Central Area and the Ariège Valley.Publicación Exploring Chile: Identities and Their Relation with the Environment through the Film Football Stories(Taylor and Francis, 2018) Gallardo Beltrán, Marta; García Reyes, Manuel DavidCinema can be considered a useful tool for understanding different geographic concepts, showing physical and human factors and the interactions between them. Andres Wood's film Football Stories explores the Chilean territory allowing the observation of the differences between the north and south of the country. Geographic components such as landscapes, architectures, the impact of anthropogenic activities, social inequalities, ways of life, and city and countryside differences are analyzed, as well as the importance of location, the spatial environment, and cinematic narration. The study of geography through films could contribute to understanding of our world and to spatial knowledge.Publicación Dinámicas de cambios en los usos del suelo en Soria y Teruel (2000-2018)(Asociación Española de Geografía (AGE) y Universidad de La Rioja, 2023) Gallardo Beltrán, Marta; Fernández Portela, Julio; Cocero Matesanz, David; Vilar del Hoyo, Lara; https://orcid.org/0000-0003-0872-1235El interés por el seguimiento y análisis de los cambios de usos del suelo ha experimentado un crecimiento importante debido a su papel en la comprensión de las dinámicas de cambio a nivel global. La mayoría de los estudios se han centrado en las dinámicas de crecimiento urbano, en el avance de la deforestación y la intensificación agrícola. Sin embargo, los cambios de usos del suelo en zonas en despoblamiento siguen siendo poco conocidos. En este trabajo se realiza un análisis comparativo de los cambios de usos del suelo en dos provincias españolas en despoblamiento, Soria y Teruel, entre los años 2000 y 2018. Para ello se emplea la base de datos Corine Land Cover, obteniendo estadísticas descriptivas sobre dichos cambios, así como su localización geográfica. Se observa que ambas provincias poseen dinámicas de cambios de usos similares, con un crecimiento urbano muy moderado, comparado con la dinámica nacional, y donde la mayor transformación se corresponde con la naturalización de tierras agrícolas. Se espera que los resultados permitan analizar la correlación existente entre dichos cambios y sus factores explicativos, con el objeto de fomentar el necesario debate en torno a la gestión del territorio en estas áreas de estudio.Publicación Multiplicidad de cambios de usos del suelo. Estudio de caso en la comunidad de Madrid(Universidade de Lisboa: Centro de Estudos Geográficos, 2018) Gallardo Beltrán, MartaEn las décadas previas a la crisis económica global de 2007, España y, en particular la Comunidad Autónoma de Madrid, por su condición de capitalidad, registraron altas tasas de cambios de usos del suelo, relacionadas con un crecimiento de los usos urbanos, comerciales y de transporte. Entre 1990 y 2006, dicha región registró un incremento en usos artificiales de casi un 70%. Estos cambios se han localizado por todo su territorio afectando incluso a espacios naturales protegidos. Mediante la superposición de cuatro datos temporales correspondientes a los años 1982, 1990, 2000 y 2006, se obtienen estadísticas y resultados espacio-temporales, constatando que la dinámica de cambio de los usos del suelo en la Comunidad de Madrid se ha sucedido de manera rápida e intensa, registrándose en dicho periodo temporal hasta tres transiciones de usos del suelo en ciertas áreas de la región, especialmente alrededor de su área metropolitana. Dichos cambios están asociados con la distancia a los centros urbanos ya existentes y a la mejora de la accesibilidad con la construcción de nuevas infraestructuras de transporte, especialmente de autopistas, autovías y carreteras radiales. La legislación en materia de ordenación urbana de la región y de sus municipios ha permitido el amplio desarrollo de esta tipología de usos del suelo.Publicación Videoclips musicales en YouTube como herramienta para el aprendizaje. Ejemplo práctico en la enseñanza universitaria(Universidad de Murcia, 2019) Gallardo Beltrán, Marta; Jordi Taltavull, Marta; https://orcid.org/0000-0002-3916-1851Se presenta una actividad docente en un entorno universitario mediante el análisis de conceptos de la Geografía Económica a través del visionado de videoclips musicales integrados en la plataforma YouTube. El alumnado (N=33) trabaja de manera grupal y colaborativamente, en sesiones presenciales y sesiones tutorizadas, seleccionando un grupo musical y una canción y analizando en profundidad la letra y las imágenes presentes en el vídeo, con el objeto de observar e intentar resolver problemáticas cotidianas. Son los propios estudiantes quienes califican la práctica. A través de un breve cuestionario los alumnos destacan la realización de un trabajo participativo, ameno, divertido y novedoso. Se observa una alta motivación de los estudiantes y la capacidad de reflexión y de debate sobre cuestiones geográficas y económicas actuales. Se sugiere un mayor seguimiento por parte del profesorado y, por tanto, una mayor dedicación de horas si se desea implementar en cursos venideros.
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