Publicación: Visiones del Madrid urbano: la enseñanza de la ciudad a través de videoclips
Cargando...
Fecha
2018
Editor/a
Director/a
Tutor/a
Coordinador/a
Prologuista
Revisor/a
Ilustrador/a
Derechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Adaya Press
Resumen
Los métodos de enseñanza y aprendizaje están en pleno proceso de cambio y la introducción de las tecnologías de información y comunicación (TIC) ya es una realidad. Las nuevas generaciones de estudiantes están cada vez más informatizadas y son numerosos los estudios que demuestran que las herramientas que incluyen dichas tecnologías proporcionan un aprendizaje colaborativo y una mayor participación e interés por parte del alumnado. La web 2.0 crece exponencialmente, tanto su uso personal como profesional y también como complemento en la docencia. En este sentido, los videoclips que se encuentran en la plataforma YouTube combinan el medio audiovisual con la música (dos aspectos que suelen motivar a la población joven) y pueden ser reproducidos de manera gratuita. Su visionado puede introducirse en el aula sin necesidad de dedicar un tiempo excesivo y la facilidad en su uso permite que pueda ser utilizado tanto por alumnado o académicos que no estén muy familiarizados con las TIC. Se presenta una propuesta cuyo objetivo es analizar el espacio urbano de la ciudad de Madrid y cómo este es representado por diferentes artistas o grupos musicales, mediante la elección de dos videoclips. Se observará si dicha representación se ajusta a la realidad y cómo este medio puede influir en el imaginario colectivo, especialmente de la población joven. Esta práctica puede realizarse en los cursos de Bachillerato o primeros cursos de diferentes carreras de humanidades y ciencias sociales.
The introduction of information and communication technologies (ICT) in the classroom is changing the teaching and learning methods and it is already a reality. New generations of students are progressively more computerized. There are plentiful of studies that show that these technologies provide a collaborative learning and a greater participation and interest on students. Web 2.0 grows exponentially, both its personal and professional use and also as a complement in teaching. In this sense, video clips that are on the YouTube platform integrate the audiovisual medium with music (two aspects that usually motivate the young population) and can be reproduced for free. Their viewing can be presented in the classroom without the need to spend excessive time. The ease of use allows to be used by both students and teachers who are not very familiar with ICT. An exercise is presented using two video clips in order to analyze the urban space of the city of Madrid and how it is represented by different artists or musical groups, exploring if this representation is adjusted to reality and how this audiovisual medium can influence the collective imagination, especially of the young population. It can be implemented in High School courses or in first courses of different careers of humanities and social sciences.
The introduction of information and communication technologies (ICT) in the classroom is changing the teaching and learning methods and it is already a reality. New generations of students are progressively more computerized. There are plentiful of studies that show that these technologies provide a collaborative learning and a greater participation and interest on students. Web 2.0 grows exponentially, both its personal and professional use and also as a complement in teaching. In this sense, video clips that are on the YouTube platform integrate the audiovisual medium with music (two aspects that usually motivate the young population) and can be reproduced for free. Their viewing can be presented in the classroom without the need to spend excessive time. The ease of use allows to be used by both students and teachers who are not very familiar with ICT. An exercise is presented using two video clips in order to analyze the urban space of the city of Madrid and how it is represented by different artists or musical groups, exploring if this representation is adjusted to reality and how this audiovisual medium can influence the collective imagination, especially of the young population. It can be implemented in High School courses or in first courses of different careers of humanities and social sciences.
Descripción
Categorías UNESCO
Palabras clave
enseñanza, TIC, espacio urbano, videoclips, Madrid, teaching, urban space, ICT
Citación
Gallardo, M., y García-Reyes, D. (2018). Visiones del Madrid urbano: la enseñanza de la ciudad a través de videoclips. In López-García, C., & Manso, J. (Eds.), Transforming education for a changing world. (pp. 249-259). https://doi.org/10.58909/ad18291607 Eindhoven, NL: Adaya Press.
Centro
Facultades y escuelas::Facultad de Geografía e Historia
Departamento
Geografía