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Examinando Capítulos por Centro "Facultad de Filología"
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Publicación Análisis contrastivo inglés-español de las recomendaciones sobre lenguaje claro en el ámbito jurídico-administrativo en los últimos 10 años dentro de la UNIÓN EUROPEA(Editorial Comares, 2022) Escobar Álvarez, Mª Ángeles; Samaniego Fernández, Eva; Cunha Fanego, Iria DaPublicación Análisis de la estructura y contenidos de un corpus de géneros textuales del ámbito de la Administración(Comares, 2022) Pistola Grille, Sara; Cunha, Iria daEn la actualidad, la Administración pública española se comunica con la ciudadanía principalmente por medios electrónicos a través de una serie de géneros textuales. En este capítulo, se toma como caso de estudio el Ayuntamiento de Madrid y se compila un corpus de 100 textos del ámbito de la Administración correspondientes a cinco géneros textuales: acta de inspección, contrato, requerimiento, resolución publicada en portales institucionales y resolución de procedimiento administrativo dirigida a un ciudadano particular. Posteriormente, se lleva a cabo un análisis lingüístico a nivel textual y un análisis cualitativo de los rasgos digitales del corpus. Como principal resultado de este estudio, se obtiene una estructura modelo que contiene los apartados, los títulos y los contenidos prototípicos de cada género textual. En cuanto al análisis de los rasgos digitales, se observan algunas diferencias en cuanto a la publicación de este tipo de textos en formato papel y a través de internet.Publicación Aprendizaje colaborativo asistido por ordenador para la transferencia de las competencias mediadora y lingüístico- comunicativa en inglés especializado(Peter Lang, 2014) Talaván Zanón, Noa; Bárcena Madera, María Elena; Álvaro Villarroel; Pérez Cañado, María Luisa; Ráez Padilla, JuanPublicación Are All Tyrannies the Same? Rebellion Against Spanish Oppression as a Reenactment of Resistance to Totalitarianism in Marcos’ Philippines(Routledge, 2018) Ortuño Casanova, María del RocíoPublicación Aristóteles y el coro trágico (Poética 1456a)(John Benjamins, 2021) Navarro Noguera, AndreaLa interpretación que hizo Aristóteles en Poética 1456a forma la base de las teorías modernas sobre el papel trágico del coro: el coro no tiene que estar desligado de la acción, sino que debe ser considerado como un personaje más. El tono de esta afirmación es reivindicativo, pues critica cierta práctica, que según él se inicia con Agatón y que se ha convertido en costumbre de su época, consistente en reducir las intervenciones líricas del coro a lo que él llama embólima. Asimismo, ha sentado los cimientos de la concepción del coro euripídeo, objetivo éste de nuestra investigación. En esta línea, nuestro objetivo es recoger las diversas opiniones de estudiosos de diferentes épocas sobre el papel y la identidad del coro y ofrecer algunas reflexiones sobre su actuación dentro de la acción dramática.Publicación Atlas de lugares sabinianos(Visor, 2018) Ortuño Casanova, María del RocíoPublicación Attitudes Toward English as a Lingua Franca Among Prospective EFL Teachers in Spain(Springer Singapore, 2021) Chacón Beltrán, Manuel RubénLingua francas have played a crucial role throughout history on the development of civilization by facilitating communication among people of different cultures for different purposes. There have been, and there are, many instances of such “tools” for intercultural communication, but if there is a lingua franca that is playing a prominent role in the world at the moment, it is English. More than 375 million people speak English as a first language, and one-quarter of the world’s population (375 million) speak it as a second or foreign language (Crystal, 2012).Publicación Audiovisual Translation in Language Education: An introduction(John Benjamins, 2020-11) Incalcaterra McLoughlin, Laura; Lertola, Jennifer; Talaván Zanón, Noa; Incalcaterra, Laura; Lertola, Jennifer; Talaván Zanón, Noa; https://orcid.org/0000-0003-4195-0734; https://orcid.org/0000-0002-4991-8555In recent years, interest in the application of audiovisual translation (AVT) techniques in language teaching has grown beyond unconnected case studies to create a lively network of methodological intertextuality, cross-references, reviews and continuation of previous trials, ultimately defining a recognisable and scalable trend. Whilst the use of AVT as a support in language teaching is not new, this volume looks at a different application of AVT, with learners involved in the audiovisual translation process itself, performing tasks such as subtitling, dubbing, or audio describing. It therefore presents a sample of the current research in this field, with particular reference to case studies that either have a large-scale or international dimension, or can be scaled and replicated in various contexts. It is our hope that these contributions will arouse the interest of publishers of language learning material and other stakeholders and ultimately lead to the mainstreaming of AVT in language education. Originally published as special issue of Translation and Translanguaging in Multilingual Contexts 4:1 (2018).Publicación "Ben aia·l cortes essiens": articulació de la lloança i el blasme en una cançó de Raimon de Miraval (460, 14, v. 1)(["Govern de les Illes Balears, Conselleria d'Educació i Cultura, Direcció General de Política Lingüística", 'Estudi General Lullià', 'PPU'], 2008) Coderch, MarionPublicación Challenges and strategies for beginners to solve research questions with DH methodologies on a corpus of multilingual Philippine periodicals(John Benjamins Publishing Company, 2020) Ortuño Casanova, María del RocíoA usually mentioned problem in Digital Humanities (DH) is the difficult fit between Humanities research questions and DH methodologies. This chapter is therefore configured as a meta-chapter that explains the problems and strategies when exploring the multilingual repository of Philippine periodicals constructed within the project “Strenghthening Digital Research at the UP System” in order to research the evolution of the image of China in these periodicals. The two main challenges found for analysing the periodicals to find an answer have been (1) Problematic OCRs, (2) Research across multi-lingual publications. The chapter lists literature and research projects that have approached similar questions and challenges in comparable corpora. Some suggestions of tools to address them will also be provided.Publicación El cine en la obra autobiográfica de Rosa Chacel en el exilio: de elemento de catarsis a objeto de crítica(KRK, 2010) Plaza Agudo, Inmaculada; Fernández Insuela, Antonio; Alfonso García, María del Carmen; Martínez-Cachero Rojo, María; Ramos Corrada, MiguelPublicación La clerecía rabínica y su pervivencia en las coplas sefardíes. Hacia el ocaso del tetrástico castellano(Gijón : Trea, 2012-01-01) González-Blanco García, ElenaPublicación La codificación informática del sistema poético medieval castellano, problemas y propuestas en la elaboración de un repertorio métrico digital: ReMetCa(Universidad de Navarra, 2014-01-01) González-Blanco García, Elena; Rio Riande, Gimena del; Martínez Cantón, Clara Isabel; Martos Pérez, María DoloresPublicación ¿Cómo puedo extraer información métrica de un corpus en verso? Herramientas de análisis métrico y rimático. La experiencia de DISCO(Peter Lang, 2024) Pablo Ruiz Fabo; Martínez Cantón, Clara Isabel; Martínez Cantón, Clara Isabel; Ortuño Casanova, María del Rocío; Huertas Morales, Antonio; https://orcid.org/0000-0002-4349-4835Publicación La configuración de lo diverso en la narrativa breve de Sara Mesa: Mala letra (2016)(Iberoamericana Vervuert, 2018) Plaza Agudo, Inmaculada; Hartwig, SusanneIn this essay, we will analyze, from a diversity perspective, the stories which are included in the book Mala letra (2016), by the Spanish writer Sara Mesa (Madrid, 1976). We start from its characters’ great variety and heterogeneity to explore how, through them, the complexity and diversity of our world is reflected. In order to simplify our analysis, the work has been divided into two parts. In a first part, we have analyzed those stories which deal with diversity from an age point of view and which focus on childhood. This is a central subject in Sara Mesa’s fiction to the extent that it plays a key role in shaping identity. In a second part, we have paid at-tention to those stories in which the accent is placed on gender diversity and which show the inequalities women have to face in their careers and family lives.Publicación Cuidado con las fake news y las falsas acusaciones #brujasdesalem: cómo podemos enseñar El crisol de Arthur Miller utilizando las redes sociales(Octaedro, 2024-10) Gómez Galisteo, Carmen; Marcelo Martínez, Paula; Marcelo García, CarlosPublicación Data-driven learning to improve writing skills in foreign languages(EADTU, 2022) Martín Monje, Elena María; Castrillo de Larreta-Azelain, María DoloresPublicación De brujas, mujeres libres y otras transgresiones: el gótico en Las cosas que perdimos en el fuego de Mariana Enríquez(Visor) Ordiz Alonso-Collada, InésPublicación Description of Postdata Poetry Ontology V1.0(ICL CAS, 2021) Díez Platas, María Luisa; Ros Muñoz, Salvador; González Blanco, Elena; Corcho, Oscar; Khalil Gómez, Omar; Hernández Lorenzo, Laura; Sisto, Mirella De; Rosa, Javier de la; Pérez Pozo, Álvaro; Diez, Aitor; Rodriguez, José Luis; Plecháč, P.; Kolár, R.; Bories,A.; Říha, J.One stream of work in the digital humanities focuses on interoperability processes and the description of traditional concepts using computer-readable languages. In the case of literary studies, there has been some research into these topics, but the complexity of the knowledge domain remains an issue. This complexity is based on the different interpretations of concepts in different traditions, the use of isolated and private databases, unique applications of language and, thus, the richness of poetic information. All of this suggests the need to explore new options to represent the complexity in computer-readable language. This paper presents an ontology network designed to capture poetry domain knowledge. The ontologies in question relate to poetic works and their structural and prosodic components.Publicación Developing CLIL in Tertiary Education: Working with Tourism Texts(Palgrave Macmillan, 2020) Escobar Álvarez, Mª ÁngelesMany adults enter higher education in Europe where English for Specific Purposes (ESP) is key to their studies and therefore they are required to have sufficient preparation for the development of professional expertise in this target language. Recently, Content Language Integrative Learning (CLIL) has also been incorporated in tertiary education. This chapter examines a number of challenges addressing both ESP and CLIL. The main goal of this chapter is twofold: (i) To focus on students’ needs when facing ESP; (ii) To discuss the skills required to succeed in CLIL modules paying attention to both the acquisition of disciplinary content and the improvement of the target language. In particular, this chapter examines some carefully prepared reading and writing activities for a university course on English for Tourism.