Persona:
Cabanas Díaz, Edgar

Cargando...
Foto de perfil
Dirección de correo electrónico
ORCID
0000-0002-4080-720X
Fecha de nacimiento
Proyectos de investigación
Unidades organizativas
Puesto de trabajo
Apellidos
Cabanas Díaz
Nombre de pila
Edgar
Nombre

Resultados de la búsqueda

Mostrando 1 - 10 de 14
  • Publicación
    A critical review of positive education: challenges and limitations
    (Springer Nature, 2022-09-08) Cabanas Díaz, Edgar; González Lamas, Jara
    Positive education has gained increased interest and attention in the last decade. Born as an applied movement within positive psychology, positive education aims to introduce a positive approach to education to aid schools in promoting happiness, improving learning and performance, and reducing mental health problems among children and adolescents. Whereas relatively new, positive education has made notable progress and bears enormous potential. However, the movement still presents vulnerabilities and limitations that need addressing. With a focus on critical and supporting literature, this integrative review explores and brings together some of the most pressing challenges that positive education faces today. Tackling these vulnerabilities would positively contribute to the ongoing advancement of the movement.
  • Publicación
    Inverting the pyramid of needs: Positive psychology’s new order for labor success
    (Colegio Oficial de Psicólogos del Principado de Asturias, 2016) Cabanas Díaz, Edgar; Sánchez González, José Carlos
    Antecedents: Positive psychologists claim to have demonstrated a causal relationship between happiness and life success, with the former accounting for why people usually end up better off in life than others, especially at workplace. Method: In this paper we will analyse the role that happiness-based repertoires and techniques provided by positive psychologists are playing in the current labor sphere. Results: Positive psychologists’ repertoires and techniques do not only meet the emerging demands derived from the changes in the notions of “work” and “worker” in the last decades, but also introduce a whole new logic in the construction of professional workers’ subjectivity, according to which happiness becomes a necessary psychological state that workers must first achieve and develop in order to attain job success at work. Discussion: This emerging logic does not only circumscribe to the labor sphere, but also reflects a broader cultural and economic phenomenon.
  • Publicación
    Rekindling individualism, consuming emotions: Constructing “Psytizens” in the age of happiness
    (SAGE Publications, 2016-06-15) Cabanas Díaz, Edgar
    Happiness has become a new moral regime in neoliberal societies that defines what is right and wrong and stresses the insource of responsibility. More importantly, happiness stands out as a new model of selfhood that aligns with the neoliberal ideology of individualism and consumerism at the same time that legitimizes and rekindles this same ideology in seemingly nonideological terms through the discourse of science. The paper claims that this model of selfhood turns citizens into psytizens, that is, into psychological clients whose full functionality as individuals is largely tied to the pursuing, consuming, and development of their own happiness. The paper analyzes this notion of psytizen and its three main features, comments upon the happiness industry that simultaneously presupposes and targets this model of selfhood, and examines the role that happiness studies, in general, and positive psychology, in particular, play in shaping this emerging notion of citizenship.
  • Publicación
    Fit fürs Gluck - Positive Psychologie und ihr Einfluss auf die Identität von Arbeitskräften in neoliberalen Organisationen
    (Deutsche Gesellschaft für Verhaltenstherapie e.V., 2015) Cabanas Díaz, Edgar; Illouz, Eva
  • Publicación
    Cuando el cuerpo "piensa" la Felicidad: el papel de las prácticas y tecnologías felicitarias en la construcción de la subjetividad
    (Publicacions de la Universitat de València, 2009) Cabanas Díaz, Edgar
    Desde una perspectiva positivista de hacer historia se ha defendido la Felicidad como un conocimiento sustantivo, relativamente independiente del momento socio-histórico donde el mismo cobraría sentido, el cual se ha ido emancipando de la especulación filosófica y operativizándose con el uso del método científico. Contrario a esta idea, desde una perspectiva más constructivista, se haría énfasis tanto en aquellos «juegos de verdad» en los cuales la noción de Felicidad cobraría sentido, como en el carácter principalmente operatorio de la misma. Enmarcado dentro de esta segunda perspectiva, este trabajo defiende tres puntos principales: 1) que cualquier forma de representación de la Felicidad contribuye a la construcción de la subjetividad del individuo, 2) de cualquier representación sobre la Felicidad se derivan técnicas y prácticas destinadas a articular dicha construcción, y 3) toda representación sobre la Felicidad incluye pautas y moralejas de carácter ético y moral propias de cada cultura. Para defender dichos puntos, el trabajo presenta resumidamente la obra sobre la Felicidad del filósofo y médico ilustrado francés Julien Offray de La Mettrie, cuya visión sobre el tópico difiere completamente de la postura aquí defendida. Se señala también cierto paralelismo entre algunas ideas actuales sobre la Felicidad en el ámbito de la psicología y las propuestas defendidas por La Mettrie tres siglos atrás.
  • Publicación
    What is the impact of job precariousness on depression? Risk assessment and attributable fraction in Spain
    (Elsevier, 2024) Belvis, F.; Muntané, F.,; Muntaner, C.,; Benach, J.,; Alonso, F.,; Alonso, D. Á.,; Artazcoz, L.,; Cabanas Díaz, Edgar; Matilla Santander, N.,; Quintero Lima, M. G; Zafra, R
    The prevalence of depression related to precarious employment (PE) has become a significant public health concern, given the declining trend of the standard employment relationship. Research has focused on the mental health detrimental effects of employment conditions, whereas there is scarce evidence concerning the burden of depression that could be prevented by targeting precariousness. This paper estimates the impact of PE on the risk of depression and the attributable fraction within the active and working salaried population in Spain. Study design Observational cross-sectional on data drawn from the Spanish portion of European Health Survey 2020. Methods After applying selection criteria and descriptives, binary logistic regression models stratified by sex are used to examine the associations between a 9-categories combination of employment precariousness and occupational social class, and depressive symptoms. Results There is a higher risk of depression among individuals in PE and among those who are unemployed, with a notable gradient based on occupational social class for women. Adjusting by sex, age and foreign-born origin, we estimate that approximately 15.0% (95% confidence interval [CI]: 1.0%–26.2%) of depression cases among the working population and 33.3% (95% CI: 23.2%-43.2) among the active population can be attributed to PE. Conclusions These findings highlight the public health impact of PE on mental health, provide evidence to estimate the economic burden linked to employment-related mental health, and underscore the need for policy changes and interventions at the level of labour markets and workplaces to mitigate the detrimental effects of PE.
  • Publicación
    La obra de John Dewey contada por Henri Delacroix. Notas para una revisión de la recepción del pragmatismo en Francia
    (Universidad de Valencia, 2012-12) Pizarroso López, Noemí; Cabanas Díaz, Edgar
    Presentamos aquí una traducción al castellano del discurso pronunciado por Henri Delacroix sobre la obra de John Dewey, cuando fue nombrado Doctor Honoris Causa por la Universidad de París. Se trata de un texto «menor», escrito para la ocasión, como decano de la Facultad de Letras, que sin embargo contribuye a arrojar algo de luz sobre la imagen que se tiene de la recepción de Dewey, y del pragmatismo general, en Europa y, más concretamente, en Francia. De paso, también, nos permite ampliar la imagen que se tiene de la propia psicología francesa.
  • Publicación
    Psicología positiva y psicología popular de la autoayuda: un romance histórico, psicológico y cultural
    (Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia, 2014-10) Cabanas Díaz, Edgar; Huertas Martínez, Juan Antonio
    En este trabajo analizamos las semejanzas y las diferencias que existen entre el discurso sobre el sujeto de la psicologia positiva y el de la literatura de autoayuda. Para delimitar nuestro objeto de estudio definimos un conjunto de categorias y subcategorias psicologicas, al cual hemos de-nominado individualismo "positivo" y cuyo analisis cultural e historico hemos desarrollado en otros trabajos. Ademas, comparamos otros factores como el tipo de vocabulario y el tipo de retorica que utilizan uno y otro tipo de literatura para defender sus argumentos. Para llevar a cabo estos analisis utilizamos una metodologia de tipo mixto, en la cual combinamos el uso de la lexicometria, el ANOVA, el analisis de correspondencias y la recupera-cion de palabras en contexto, todo ello combinado con una discusion criti-ca de los textos apoyados en la bibliografia existente. El conjunto de hipo-tesis planteadas en este trabajo postulan que la psicologia positiva y la litera-tura de autoayuda comparten unas raices psicologicas comunes: persiguen el mismo horizonte de bienestar, utilizan conceptos y caracterizaciones psi-cologicas muy parecidas para hablar, describir y explicar al individuo, y desarrollan tecnicas y practicas similares con el fin de que los sujetos actuen sobre si mismos en busca de su propia felicidad. Tambien planteamos que esta comunalidad, sin embargo, no es compartida por otros tipos de psico-logia de objetivos practicos e interventivos similares, como la psicoterapia cognitivo-conductual, tipo de literatura que tambien anadimos a los analisis. Los resultados obtenidos apuntan en la direccion del conjunto de hipotesis planteadas
  • Publicación
    Felicidad y educación: déficits científicos y sesgos ideológicos de la 'educación positiva'
    (Ediciones Universidad Salamanca, 2021-07) Cabanas Díaz, Edgar; González Lamas, Jara
    El interés generado por la «educación positiva» ha crecido de forma exponencial en las últimas dos décadas. Presentado como un nuevo movimiento científico llamado a sustituir enfoques tradicionales o remediales en materia de intervención educativa, el argumento principal del movimiento es que la felicidad y la enseñanza de habilidades positivas son factores fundamentales para prevenir problemas de salud mental, mejorar el aprendizaje o promover el rendimiento escolar. En paralelo a este crecimiento, las críticas dirigidas a la educación positiva han sido también crecientes y numerosas, destacando no solo aquellas procedentes de terceros, sino las procedentes desde el propio movimiento. Todas estas críticas ponen en duda la solidez y la utilidad de la educación positiva. El objetivo de este trabajo es ofrecer una mirada panorámica e integradora de estas críticas con el fin de facilitar una mayor comprensión de los principales problemas y limitaciones del movimiento. Estos problemas se organizan en torno a dos bloques temáticos principales: científicos e ideológicos. Dentro de los déficits científicos, el trabajo destaca la ausencia de un marco teórico general y la falta de evidencia acumulada, las notables limitaciones conceptuales y metodológicas en torno a constructos principales y la moderada eficacia, así como la baja generalizabilidad de sus intervenciones clave. Dentro del bloque ideológico, se abordan los principales sesgos y asunciones que subyacen el movimiento, tales como el marcado carácter individualista, descontextualizado y universalista del mismo. Para terminar, el artículo concluye con una breve reflexión en torno a la educación positiva y sus implicaciones en el ámbito de la educación.
  • Publicación
    Varieties of Happiness: Mapping Lay Conceptualizations of Happiness in a Spanish Sample
    (SAGE Publications, 2022-10-08) Cabanas Díaz, Edgar; González Lamas, Jara
    Research on lay conceptions of happiness is essential to determine what is investigated in happiness studies. Whereas psychological investigation has traditionally emphasized the importance of studying people’s everyday conceptions and their relation to cultural and social factors to advance psychological theory, this line of research is still largely overlooked in the field. The Spanish context has also received very limited attention in the area. To fill these gaps, this paper examined 547 lay definitions of happiness in a sample of Spanish participants. The aims of the study were threefold. First, to map and classify the definitions elicited through an open-ended question using a bottom-up approach. Second, to analyze the relationship of happiness definitions with different sociodemographic factors. Third, to explore the relationship between happiness conceptualizations and two different happiness measures. The final classification yielded 39 codes, 15 categories, and 3 overarching types of definitions. Three main findings resulted from the study. First, happiness emerged as a highly heterogeneous concept characterized by diverse social, psychological, and theoretical descriptions. Social types of definitions stood out in the sample. Second, most definitions varied significantly with sociodemographic factors. Third, happiness scores tended to show no significant association with happiness definitions. Implications derived from these results were discussed. Altogether, the paper highlights the value of exploring lay conceptions of happiness to advance toward a more comprehensive and fine-grained understanding of what happiness means for —and, to a certain extent, of how it is experienced by— people of different cultural backgrounds and social settings.