Persona: Comella GutiƩrrez, Beatriz
Cargando...
Dirección de correo electrónico
ORCID
0000-0002-4749-7742
Fecha de nacimiento
Proyectos de investigación
Unidades organizativas
Puesto de trabajo
Apellidos
Comella GutiƩrrez
Nombre de pila
Beatriz
Nombre
7 resultados
Resultados de la bĆŗsqueda
Mostrando 1 - 7 de 7
Publicación The work reception of Vincent De Beauvais in Spain(['Instituto Teológico "San Pedro de AlcĆ”ntara"', 'Universidad de Extremadura'], 2014-01-01) Vergara Ciordia, Francisco Javier; Comella GutiĆ©rrez, BeatrizIt seems that biography and extensive work of the French Dominican Vincent of Beauvais has been poorly disseminated in Spain until very recently. However, in the archives and libraries of our country there are at least 19 manuscripts and 90 (65 incunabula of them) printed works are located, according to the Collective Catalogue of the Spanish Bibliographic Heritage. Historiography shows that influence of Beauvais in our country, between the 13th and 20th centuries, is greater than what until now had been studied. Through these pages it is evident that the number of works preserved Beauvais is important, but the fact that his work and thought, united with the previous classical and Christian tradition, is powerful in many Hispanic authors from the XIII century to today.Publicación Education of the young according to the humanist, Johann Funger(Elsevier, 2011-01-01) Comella GutiĆ©rrez, BeatrizJohann Funger is a Dutch renaissance scholar, author of āThe Correct Training and Education of the Youngā, published in Antwerp (Belgium) by Christoffel Plantin in 1584. The original Latin text has recently been translated into Spanish and consists of thirty chapters. In his book, Funger deals with the contents of the studies, the intellectual habits of pupils, the virtues they should attain and the vices they should avoid.Publicación Social psychology at the Royal School of St Elizabeth in Madrid(Elsevier, 2011-01-01) Comella GutiĆ©rrez, BeatrizThis paper presents the major ideas on social psychology at the end of the 19th century and the beginning of the 20th at the Royal School of St Elizabeth (Real Colegio de Santa Isabel) in Madrid. First of all, the school reflects the different social strata: pupils from the upper and lower classes. Secondly, within the framework of a predominantly Christian culture, the interest in universal education was manifested in providing free education to the more disadvantaged pupils in Madrid at that time. It was a society that respected the social strata, projecting differential psychology of diverse characteristics depending on the social class. The pupils from the upper class received the type of education that reflected their social status, while the curriculum for the lower class reflected their own social status. These differences were mitigated as the culture gave rise to a global social psychology whose exponent is the school presented here.Publicación The Madrid Royal Schools of St. Elisabeth and Loreto according Constitutions of 1715 and 1718(Universidad de Salamanca, 2012-01-01) Comella GutiĆ©rrez, BeatrizLos Reales Colegios de Santa Isabel y Loreto de Madrid para niƱas huĆ©rfanas fueron fundados por Felipe II a finales del siglo XVI. Ambas instituciones siguen funcionando en la actualidad como centros educativos católicos mixtos y concertados. Los dos fueron patronatos reales pertenecientes a la jurisdicción eclesiĆ”stica de Palacio. Se han conservado las Constituciones de ambos aprobadas bajo el reinado de Felipe V. Aunque los Colegios tienen una historia paralela, la citada normativa es muy diferente para cada institución; segĆŗn las Constituciones, Santa Isabel y Loreto tienen mĆ”s aspectos diferenciadores que comunes.Publicación "De puerorum disciplina et recta educatione liber"(Universidad de Salamanca, 2012-01-01) Comella GutiĆ©rrez, BeatrizJuan Fungerio nace Leeuwarden en 1546 y muere en Franeker en 1612. Estamos ante uno de los humanistas holandeses mĆ”s importantes de su tiempo. Autor prolĆfico de obras de poesĆa: "Carminum Sylva" (1585) y de filologĆa: "Nova proverbiorum farrago" (1585), tuvo una honda preocupación pedagógica que le llevó a escribir "De puerorum disciplina et recta educatione liber" [La correcta formación y educación de los jóvenes], editada en Amberes (BĆ©lgica) por Cristóbal Plantino en 1584. El original latino ha sido traducido al castellano para este volumen por el Grupo de Estudios Medievales y Renacentistas (GEMYR). Su edición latina puede verse en la siguiente dirección electrónica: http://books.google.com/ebooks/reader?id =hFJYAAAAYAAJ&printsec=frontcover&output=reader&pg=GBS.PA250. La obra, dividida en treinta capĆtulos, estĆ” escrita en un inmejorable latĆn renacentista, propio de un consumado maestro de gramĆ”tica que maneja con brillantez el mejor latĆn ciceroniano. EstĆ” dedicada a los benefactores holandeses que han pagado su edición y merecen alabanza por su filantropĆa y su benevolencia hacia los alumnos de las Musas. Los temas tratados no son originales, son los propios de los maestros renacentistas de su tiempo: importancia de la educación, necesidad de una educación literaria temprana, importancia de la educación familiar, de buenos maestros, de formación moral, religiosa, literaria, etc. Temas todos fundamentados en el magisterio y ejemplo de los autores clĆ”sicos.Publicación Pedagogical becoming in Spanish concilar seminars during Contemporany Age(Consejo Superior de Investigaciones CientĆficas. Instituto de Historia, 2014-07-01) Comella GutiĆ©rrez, BeatrizEl artĆculo aborda una sĆntesis sobre la evolución pedagógica de los seminarios conciliares espaƱoles partiendo de la Ilustración; la legislación de los gobiernos espaƱoles y los acuerdos Iglesia Estado sobre los mismos; ademĆ”s expone concisamente la naturaleza y pedagogĆa de estos centros acadĆ©micos en los documentos pontificios y conciliares del siglo XX.Publicación Some highlights of education in christian Spain the late medieval period(Elsevier, 2012-01-01) SĆ”nchez Barea, Rafael FermĆn; Comella GutiĆ©rrez, BeatrizIn this article we will tour some of the major educational milestones of late medieval Spain. It will stop at the primary and secondary education at that time, especially in the educational activity of the Church, the councils and individuals. Educational elements will be addressed first class as students and teachers, learning materials and textbooks. Finally, we address the study of higher education, entering the origin of universities in Spain, the different Faculties with express reference to teaching materials and textbooks.