Publicación:
Identity Leadership and Work Engagement in Spain: A Cross-Cultural Adaptation of the Identity Leadership Inventory

dc.contributor.authorLaguía González, Ana
dc.contributor.authorMoriano León, Juan Antonio
dc.contributor.authorMolero Alonso, Fernando Jorge
dc.contributor.authorGarcía Ael, Mª Cristina
dc.contributor.authorDick, Rolf van
dc.contributor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-6308-9466
dc.date.accessioned2024-10-10T10:34:44Z
dc.date.available2024-10-10T10:34:44Z
dc.date.issued2020
dc.description.abstractThis paper reports the adaptation and validation of the Identity Leadership Inventory (ILI) in a Spanish organizational context. In addition, this study empirically explores the positive relationship between identity leadership and followers’ work engagement as mediated by positive and negative job-related affect. A total of 854 employees from different organizations (53.6% female, 46.4% male; M = 40.7 years, SD = 11.5, 19-74) completed an online questionnaire. Descriptive analyses, as well as confirmatory factor analyses, were conducted. According to our results, the Spanish version of the ILI had adequate psychometric properties. The four dimensions obtained in other countries (i.e., identity prototypicality, identity advancement, identity entrepreneurship, and identity impresarioship) were replicated in our sample. Moreover, we found that only identity entrepreneurship significantly related to followers’ positive and negative affect at work, which in turn, related to reported work engagement. We conclude that the Spanish version of the ILI adequately measures identity leadership in organizations. Future studies can build on this instrument to assess and foster identity leadership among supervisors.en
dc.description.abstractEste artículo describe la adaptación y validación del Identity Leadership Inventory (ILI) en contextos organizacionales en España. Asimismo, este estudio explora empíricamente la relación positiva entre este estilo de liderazgo y el work engagement de los seguidores, mediada por el afecto positivo y negativo en el trabajo. Un total de 854 empleados (53.6% mujeres, 46.4% hombres; M = 40.7 años, SD = 11.5, 19–74) cumplimentaron un cuestionario online. Se realizaron análisis descriptivos y factoriales confirmatorios. Los resultados indicaron que la versión española del ILI presenta adecuadas propiedades psicométricas. Las cuatro dimensiones obtenidas en otros países (prototipicidad de la identidad, promoción de la identidad, emprendimiento de la identidad y establecimiento de la identidad) fueron replicadas en nuestra muestra. Únicamente el emprendimiento de la identidad se relacionó significativamente con el afecto positivo y negativo en el trabajo de los seguidores, los cuales, a su vez, se relacionaron con el engagement reportado. Concluimos, por tanto, que la versión española del ILI mide adecuadamente el liderazgo en las organizaciones desde la perspectiva de la identidad social. Futuros estudios se pueden apoyar en este instrumento para valorar y promover este estilo de liderazgo.es
dc.description.versionversión publicada
dc.identifier.citationLaguía, A., Moriano, J. A., Molero, F., García-Ael, C. y van Dick, R. (2021). Identity leadership and work engagement in Spain: A cross-cultural adaptation of the Identity Leadership Inventory. Universitas Psychologica, 20, 1–13. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy20.ilwe
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy20.ilwe
dc.identifier.issn2011-2777
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14468/23993
dc.journal.titleEditorial Pontificia Universidad Javeriana
dc.journal.volume20
dc.language.isoen
dc.page.final13
dc.page.initial1
dc.publisherPontificia Universidad Javeriana, Bogotá
dc.relation.centerFacultades y escuelas
dc.relation.departmentPsicología Social y de las Organizaciones
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.es
dc.subject61 Psicología
dc.subject.keywordsleadershipen
dc.subject.keywordssocial identityen
dc.subject.keywordspositive affecten
dc.subject.keywordswork engagementen
dc.subject.keywordsIdentity Leadership Inventoryen
dc.subject.keywordsliderazgoes
dc.subject.keywordsidentidad sociales
dc.subject.keywordsafecto positivoes
dc.subject.keywordsInventario de Liderazgo Identitarioes
dc.titleIdentity Leadership and Work Engagement in Spain: A Cross-Cultural Adaptation of the Identity Leadership Inventoryen
dc.titleLiderazgo basado en la identidad y work engagement en España: Una adaptación transcultural del Inventario de Liderazgo Identitario (ILI)es
dc.typeartículoes
dc.typejournal articleen
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublication43159039-8043-4c35-b310-24f99516fce1
relation.isAuthorOfPublicationb64fe64e-dfd1-40f9-8f69-d839eace6bbc
relation.isAuthorOfPublication48142e34-88b4-436a-bbb5-96c9335580be
relation.isAuthorOfPublication3d6ae026-7869-4d8c-b0f0-77d0c2306421
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery43159039-8043-4c35-b310-24f99516fce1
Archivos
Bloque original
Mostrando 1 - 1 de 1
Cargando...
Miniatura
Nombre:
Laguia_Ana_Identity leadership and work engag_ANA LAGUIA GONZALEZ.pdf
Tamaño:
715.68 KB
Formato:
Adobe Portable Document Format
Bloque de licencias
Mostrando 1 - 1 de 1
No hay miniatura disponible
Nombre:
license.txt
Tamaño:
3.62 KB
Formato:
Item-specific license agreed to upon submission
Descripción: