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Identity Leadership and Work Engagement in Spain: A Cross-Cultural Adaptation of the Identity Leadership Inventory

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2020
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Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá
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Resumen
This paper reports the adaptation and validation of the Identity Leadership Inventory (ILI) in a Spanish organizational context. In addition, this study empirically explores the positive relationship between identity leadership and followers’ work engagement as mediated by positive and negative job-related affect. A total of 854 employees from different organizations (53.6% female, 46.4% male; M = 40.7 years, SD = 11.5, 19-74) completed an online questionnaire. Descriptive analyses, as well as confirmatory factor analyses, were conducted. According to our results, the Spanish version of the ILI had adequate psychometric properties. The four dimensions obtained in other countries (i.e., identity prototypicality, identity advancement, identity entrepreneurship, and identity impresarioship) were replicated in our sample. Moreover, we found that only identity entrepreneurship significantly related to followers’ positive and negative affect at work, which in turn, related to reported work engagement. We conclude that the Spanish version of the ILI adequately measures identity leadership in organizations. Future studies can build on this instrument to assess and foster identity leadership among supervisors.
Este artículo describe la adaptación y validación del Identity Leadership Inventory (ILI) en contextos organizacionales en España. Asimismo, este estudio explora empíricamente la relación positiva entre este estilo de liderazgo y el work engagement de los seguidores, mediada por el afecto positivo y negativo en el trabajo. Un total de 854 empleados (53.6% mujeres, 46.4% hombres; M = 40.7 años, SD = 11.5, 19–74) cumplimentaron un cuestionario online. Se realizaron análisis descriptivos y factoriales confirmatorios. Los resultados indicaron que la versión española del ILI presenta adecuadas propiedades psicométricas. Las cuatro dimensiones obtenidas en otros países (prototipicidad de la identidad, promoción de la identidad, emprendimiento de la identidad y establecimiento de la identidad) fueron replicadas en nuestra muestra. Únicamente el emprendimiento de la identidad se relacionó significativamente con el afecto positivo y negativo en el trabajo de los seguidores, los cuales, a su vez, se relacionaron con el engagement reportado. Concluimos, por tanto, que la versión española del ILI mide adecuadamente el liderazgo en las organizaciones desde la perspectiva de la identidad social. Futuros estudios se pueden apoyar en este instrumento para valorar y promover este estilo de liderazgo.
Descripción
Categorías UNESCO
Palabras clave
leadership, social identity, positive affect, work engagement, Identity Leadership Inventory, liderazgo, identidad social, afecto positivo, Inventario de Liderazgo Identitario
Citación
Laguía, A., Moriano, J. A., Molero, F., García-Ael, C. y van Dick, R. (2021). Identity leadership and work engagement in Spain: A cross-cultural adaptation of the Identity Leadership Inventory. Universitas Psychologica, 20, 1–13. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy20.ilwe
Centro
Facultades y escuelas
Departamento
Psicología Social y de las Organizaciones
Grupo de investigación
Grupo de innovación
Programa de doctorado
Cátedra