Publicación:
Efficiency and Sustainability Analysis of the Repair and Maintenance Operations of UNS M11917 Magnesium Alloy Parts of the Aeronautical Industry Made by Intermittent Facing

dc.contributor.authorFernández, Jacobo
dc.contributor.authorRubio Alvir, Eva María
dc.contributor.authorCarou, Diego
dc.contributor.authorLorente Pedreille, Raquel María
dc.contributor.editorMDPI
dc.date.accessioned2025-02-20T11:04:27Z
dc.date.available2025-02-20T11:04:27Z
dc.date.issued2021-06-28
dc.descriptionThe registered version of this article, first published in “ Metals , 11 (7), 1035", is available online at the publisher's website: MDPI, https://doi.org/10.3390/met11071035
dc.description.abstractThis paper analyzes the efficiency and sustainability of facing operations that are required within maintenance operations in the aeronautical industry. Due to the elevated cost and environmental impact of such processes, reducing the operating time while repairing parts is required. In this work, an experimental study of intermittent facing carried out on a magnesium alloy rod was developed. The experiment resembles real repair and maintenance machining operations, where an intermittent facing represents a more realistic scenario and where the results obtained in continuous turning studies are not always applicable. The work was performed with different cooling and lubrication systems and various cutting conditions, also considering the size of the interruption to analyze their impact in the surface roughness. To this end, surface finished in different measuring zones was studied. The aims of the study are to get a better understanding of the intermittent facing process in magnesium alloys typically employed in aeronautical applications and find the most efficient cutting parameters to obtain an improved surface under the safest and most environmentally respectful conditions.en
dc.description.abstractEn este trabajo se analiza la eficiencia y sostenibilidad de las operaciones de refrentado que se requieren en las operaciones de mantenimiento en la industria aeronáutica. Debido al elevado coste e impacto medioambiental de dichos procesos, se requiere reducir el tiempo de operación durante la reparación de piezas. En este trabajo se ha desarrollado un estudio experimental de refrentado intermitente realizado sobre una varilla de aleación de magnesio. El experimento se asemeja a operaciones reales de mecanizado de reparación y mantenimiento, donde un refrentado intermitente representa un escenario más realista y donde los resultados obtenidos en estudios de torneado continuo no siempre son aplicables. El trabajo se ha realizado con diferentes sistemas de refrigeración y lubricación y varias condiciones de corte, considerando también el tamaño de la interrupción para analizar su impacto en la rugosidad superficial. Para ello, se ha estudiado la superficie acabada en diferentes zonas de medición. Los objetivos del estudio son obtener un mejor conocimiento del proceso de refrentado intermitente en aleaciones de magnesio típicamente empleadas en aplicaciones aeronáuticas y encontrar los parámetros de corte más eficientes para obtener una superficie mejorada en las condiciones más seguras y respetuosas con el medio ambiente.es
dc.description.versionversión publicada
dc.identifier.citationFernández, J., Rubio, EM, Carou, D., & Lorente-Pedreille, RM (2021). Análisis de eficiencia y sostenibilidad de las operaciones de reparación y mantenimiento de piezas de aleación de magnesio UNS M11917 de la industria aeronáutica fabricadas mediante refrentado intermitente. Metals , 11 (7), 1035. https://doi.org/10.3390/met11071035
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.3390/met11071035
dc.identifier.issnEISSN 2075-4701
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14468/25933
dc.journal.issue1035
dc.journal.titleMetals
dc.journal.volume11
dc.language.isoen
dc.page.final17
dc.page.initial1
dc.publisherMDPI
dc.relation.centerFacultades y escuelas::E.T.S. de Ingenieros Industriales
dc.relation.departmentIngeniería de Construcción y Fabricación
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.es
dc.subject33 Ciencias Tecnológicas::3305 Tecnología de la construcción
dc.subject33 Ciencias Tecnológicas::3310 Tecnología industrial
dc.subject.keywordscooling and lubrication systemsen
dc.subject.keywordsintermittent turningen
dc.subject.keywordsintermittent facingen
dc.subject.keywordsmagnesium UNS M11917 (AsZ91D-F)en
dc.subject.keywordssurface roughnessen
dc.subject.keywordssustainable machiningen
dc.subject.keywordssistemas de refrigeración y lubricaciónes
dc.subject.keywordstorneado intermitentees
dc.subject.keywordsrefrentado intermitentees
dc.subject.keywordsmagnesio UNS M11917 (AsZ91D-F)es
dc.subject.keywordsrugosidad superficiales
dc.subject.keywordsmecanizado sosteniblees
dc.titleEfficiency and Sustainability Analysis of the Repair and Maintenance Operations of UNS M11917 Magnesium Alloy Parts of the Aeronautical Industry Made by Intermittent Facingen
dc.titleAnálisis de Eficiencia y Sostenibilidad de las Operaciones de Reparación y Mantenimiento de Piezas de Aleación de Magnesio UNS M11917 de la Industria Aeronáutica Fabricadas por Refrentado Intermitentees
dc.typeartículoes
dc.typejournal articleen
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublicationfbd2723b-d78c-49a8-b7bf-0a163ad2a19a
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