Publicación:
School Ethnography Beyond Ethnography and School: Disciplinary Tension and Applicability of Ethnographic Knowledge

dc.contributor.authorDíaz de Rada Brun, Ángel
dc.date.accessioned2024-05-20T11:17:13Z
dc.date.available2024-05-20T11:17:13Z
dc.date.issued2013
dc.description.abstractIf knowledge created by ethnography that is practiced in schools has any applicability, will be undertaken by school agents. However, these school agents lead themselves into socio-cognitive and appreciatory frameworks that, in general, do not agree with an authentic school ethnography. This essay summarizes the contradictions derived from this situation, which is usually discussed by anthropologists of education. Following the argumentation, the unavoidable aspects of the institutional school ethnography will be shown from the point of view of the sociocentrism of a social anthropologist. Moreover, a contrast with the sociocentrism of the school agents will be presented. Both types of sociocentrism are absolutely legitimate, but they frequently clash as disciplinary fields. This essay will also show some keys to understanding these contradictions and will provide some perspectives to generate a way of applying this theory that does not start from the false assumption of the suppression of the school agency.en
dc.description.abstractSi los saberes generados por la etnografía practicada en las escuelas han de tener alguna aplicabilidad, ésta se realizará por los agentes escolares. Los agentes escolares se conducen, sin embargo, en marcos sociocognitivos y valorativos que, en general, no concuerdan con los de una genuina etnografía de la escuela. Este ensayo retoma las encerronas derivadas de esta situación, tematizada clásicamente por los antropólogos de la educación. Al hilo de la argumentación se mostrarán los aspectos irrenunciables de una etnografía de las instituciones escolares desde el sociocentrismo de un antropólogo social. Además, se ofrecerá un contraste con el sociocentrismo de los agentes escolares. Estas dos formas de sociocentrismo constituyen en definitiva dos discursos legitimantes que entran frecuentemente en colisión como discursos disciplinares. Este ensayo ofrecerá claves para comprender esas colisiones y ofrecerá algunas perspectivas para generar una aplicabilidad que no parta de la premisa de una anulación de la agencia específicamente escolar.es
dc.description.versionversión publicada
dc.identifier.issn1576-5199
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14468/11520
dc.journal.titleEducación y Futuro
dc.journal.volume29
dc.language.isoes
dc.publisherCentro de Enseñanza Superior "Don Bosco"
dc.relation.centerFacultad de Filosofía
dc.relation.departmentAntropología Social y Cultural
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es
dc.subject.keywordsetnografía de la escuela
dc.subject.keywordsconceptos de cultura y educación
dc.subject.keywordssociocentrismo escolar
dc.subject.keywordssociocentrismo etnográfico
dc.subject.keywordsschool ethnograph
dc.titleSchool Ethnography Beyond Ethnography and School: Disciplinary Tension and Applicability of Ethnographic Knowledgeen
dc.titleEtnografía de la escuela más allá de la etnografía y de la escuela: tensiones disciplinares y aplicabilidad de los saberes etnográficoses
dc.typejournal articleen
dc.typeartículoes
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublication2c0129dd-6331-4709-9fa4-bfca5fddfd83
relation.isAuthorOfPublication2c0129dd-6331-4709-9fa4-bfca5fddfd83
relation.isAuthorOfPublication2c0129dd-6331-4709-9fa4-bfca5fddfd83
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery2c0129dd-6331-4709-9fa4-bfca5fddfd83
Archivos
Bloque original
Mostrando 1 - 1 de 1
Cargando...
Miniatura
Nombre:
Diaz_de_Rada_Mas_alla_de_la_etnografia.pdf
Tamaño:
147.6 KB
Formato:
Adobe Portable Document Format