Publicación: El reposicionamiento estratégico de las constructoras españolas
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Fecha
2010-10
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84
Resumen
El presente trabajo repasa algunas de las cuestiones clave que caracterizan la industria de la construcción en España, desde el punto de vista empresarial. La transformación del sector en los últimos años ha sido la respuesta a las circunstancias y los acontecimientos del mercado, tales como el comportamiento de la demanda, los aspectos financieros o los cambios regulatorios y sus efectos sobre las compañías, que han motivado la apertura de nuevas líneas estratégicas.
La transformación de las compañías ha sido un fenómeno en cascada y ha impulsado una revolución en la industria, ha transformado productos y estrategias productivas, conduciendo, en última instancia a políticas empresariales como la diversificación, integración, internacionalización y la generalización de los contratos subordinados, lo que marcará las nuevas reglas del juego.
Por último, en base a lo anterior, se plantean las principales expectativas y algunas líneas estratégicas que definirán las actuaciones de las empresas para los próximos años, asumiendo la realidad actual de la economía y el sector. Las decisiones tomadas hoy determinarán el papel que desempeñarán durante los próximos años.
This paper reviews some of the key issues that characterize the construction industry in Spain, from the point of view of its companies. The transformation of this sector is the response to past events such as the behavior of demand, the financial or regulatory changes and their effects on companies and many others, which have led to new strategies The transformation of the companies has happened, first, in the top ranked firms, and later it has extended to the rest. It has prompted a revolution in the industry, creating new products and mechanisms, leading ultimately to business policies such as diversification, integration, internationalization and the spread of outsourcing as the new key success factors, joining this sector to an upper scope game. Finally, based on the above, the main expectations and some lines that will define strategic business actions for the coming years are raised, assuming the current reality of the economy and industry. Present decisions will determine the future role in the coming years.
This paper reviews some of the key issues that characterize the construction industry in Spain, from the point of view of its companies. The transformation of this sector is the response to past events such as the behavior of demand, the financial or regulatory changes and their effects on companies and many others, which have led to new strategies The transformation of the companies has happened, first, in the top ranked firms, and later it has extended to the rest. It has prompted a revolution in the industry, creating new products and mechanisms, leading ultimately to business policies such as diversification, integration, internationalization and the spread of outsourcing as the new key success factors, joining this sector to an upper scope game. Finally, based on the above, the main expectations and some lines that will define strategic business actions for the coming years are raised, assuming the current reality of the economy and industry. Present decisions will determine the future role in the coming years.
Descripción
Este es el pre-print del artículo. La versión registrada fue publicada por primera vez en Informes De La Construcción, 62(520), 67–84 , está disponible en línea en el sitio web del editor: CSIC, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, https://doi.org/10.3989/ic.09.064
This is the pre-print of the article. The registered version was first published in Construction Reports, 62(520), 67–84, is available online on the publisher's website: CSIC, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, https://doi.org/10.3989/ic.09.064
Categorías UNESCO
Palabras clave
estructura de la construcción, estructura de la construcción, diversificación, integración, internacionalización, subcontratación, construction industry structure, diversification, integration, internationalization, outsourcing
Citación
Martín, R., & González, J. (2010). El reposicionamiento estratégico de las constructoras españolas. Informes De La Construcción, 62(520), 67–84. https://doi.org/10.3989/ic.09.064
Centro
Facultades y escuelas::Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales
Departamento
Economía de la Empresa y Contabilidad