Publicación: Retos de la IA en la era del streaming musical: un análisis desde la perspectiva de las personas creadoras
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Fecha
2024-07-01
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Universidad de Alicante
Resumen
Este artículo aborda los retos que supone la Inteligencia Artificial (IA) en la industria musical desde la perspectiva de la sostenibilidad de los modelos de negocio que gestionan la creación de valor en la industria y su relación con la percepción de los compositores/letristas y los artistas intérpretes o ejecutantes, entendidos como actores clave en el proceso de creación de valor. Para se ha planteado una encuesta semiestructurada a una muestra internacional cualitativamente representativa de creadores e intérpretes, tanto profesionales como amateurs. Como principales resultados, el artículo concluye, en primer lugar, que la IA viene a intensificar algunas de las problemáticas puestas de manifiesto en la consolidación del modelo de las plataformas de streaming, en particular respecto a sus dos grandes desafíos de sostenibilidad (el desplazamiento del valor de la creación a la tecnología y la homogeneidad creciente de su inventario, con implicaciones para la diversidad cultural y la creatividad). También pone de manifiesto que la IA generativa parece tener un impacto especialmente relevante en las fases de creación y consumo, afectando a los ámbitos y posibilidades de creación de valor de los músicos, compositores e intérpretes y de las experiencias de uso y consumo de música. La perspectiva de las personas creadoras ofrece una visión que conjuga incertidumbre y pesimismo, caracterizando las innovaciones tecnológicas como acelerantes de las disfunciones del modelo de las plataformas de streaming y resultando en la eventual devaluación de la profesión artística y de la propia creatividad y la diversidad cultural. La regulación de los marcos de aplicación de la IA en este contexto y el establecimiento de un marco que facilite la capacidad de elección por parte de los usuarios entre “creatividad artificial” y “creatividad natural” por parte de la son planteadas como vías de solución parciales.
This paper addresses the challenges posed by Artificial Intelligence (AI) in the music industry from the perspective of the sustainability of the business models involved in the creation of value in streaming platforms, and considering the perception of composers-lyricists and performers, understood as key players in the value creation process. To this end, the authors resorted to a state-of-the-art delimitation based on recent literature and updated reports, and to a semi-structured questionnaire applied to a qualitatively representative international sample of creators and performers, both professional and amateur. This approach, albeit preliminary, shows that AI contributes to intensifying some of the problems highlighted in the consolidation of the streaming platform model, in particular with regard to its two major sustainability challenges: the shift of value from creation to technology and the increasing homogeneity of its inventory, with impacts in cultural diversity and creativity. It also highlights that generative AI concentrates its impact on the creation and consumption stages of the value chain, affecting the scope and possibilities of the value creation of musicians, composers, and performers and of music users’ experience. The perception of creators combines uncertainty and pessimism, characterising technological innovations as accelerating the dysfunctions of the streaming platform model and resulting in devaluation of the artistic profession and creative activity. Possible solutions include the regulation of AI application frameworks, and the establishment of procedures or indicators to facilitate users’ ability to choose between “artificial creativity” and “natural creativity”.
This paper addresses the challenges posed by Artificial Intelligence (AI) in the music industry from the perspective of the sustainability of the business models involved in the creation of value in streaming platforms, and considering the perception of composers-lyricists and performers, understood as key players in the value creation process. To this end, the authors resorted to a state-of-the-art delimitation based on recent literature and updated reports, and to a semi-structured questionnaire applied to a qualitatively representative international sample of creators and performers, both professional and amateur. This approach, albeit preliminary, shows that AI contributes to intensifying some of the problems highlighted in the consolidation of the streaming platform model, in particular with regard to its two major sustainability challenges: the shift of value from creation to technology and the increasing homogeneity of its inventory, with impacts in cultural diversity and creativity. It also highlights that generative AI concentrates its impact on the creation and consumption stages of the value chain, affecting the scope and possibilities of the value creation of musicians, composers, and performers and of music users’ experience. The perception of creators combines uncertainty and pessimism, characterising technological innovations as accelerating the dysfunctions of the streaming platform model and resulting in devaluation of the artistic profession and creative activity. Possible solutions include the regulation of AI application frameworks, and the establishment of procedures or indicators to facilitate users’ ability to choose between “artificial creativity” and “natural creativity”.
Descripción
La versión registrada de este artículo, publicado por primera vez en Revista Mediterránea De Comunicación, 15(2), e26929, está disponible en línea en el sitio web del editor:
https://doi.org/10.14198/MEDCOM.26929
The registered version of this article, first published in Revista Mediterránea De Comunicación, 15(2), e26929, is available online on the publisher's website:
https://doi.org/10.14198/MEDCOM.26929
Categorías UNESCO
Palabras clave
Inteligencia Artificial, plataformas de streaming, compositores, intérpretes, artistas, ejecutantes, músicos de sesión, artificial intelligence, music streaming platforms, songwriters, performers, artists, session musicians
Citación
Arenal, A., Armuña, C., Aguado-Terrón, J.-M., Ramos, S., & Feijóo, C. (2024). Retos de la IA en la era del streaming musical: un análisis desde la perspectiva de las personas creadoras. Revista Mediterránea De Comunicación, 15(2), e26929. https://doi.org/10.14198/MEDCOM.26929
Centro
Facultades y escuelas::Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales
Departamento
Economía Aplicada e Historia Económica