Publicación:
Families’, Students’ and Teachers’ Attitudes towards Bilingual Education: Lessons to be Learned from Bilingual Contexts

dc.contributor.authorSenra Silva, Inmaculada
dc.contributor.authorArdura Martínez, Diego
dc.contributor.authorChacón Beltrán, Manuel Rubén
dc.date.accessioned2025-10-02T11:52:18Z
dc.date.available2025-10-02T11:52:18Z
dc.date.issued2025-09-30
dc.descriptionThe registered version of this article, first published in “Revista ELIA, 25, 2025", is available online at the publisher's website: Revistas científicas UNED, https://revistas.uned.es/index.php/ELIA/article/view/46452 La versión registrada de este artículo, publicado por primera vez en “Revista ELIA, 25, 2025", está disponible en línea en el sitio web del editor: Revistas científicas UNED, https://revistas.uned.es/index.php/ELIA/article/view/46452
dc.descriptionProyecto Erasmus+ BiMo (Bilingualism in Monolingual Contexts). Unión Europea
dc.description.abstractThis paper presents qualitative and quantitative results of a research study carried out in order to examine families’, teachers’ and students’ attitudes towards bilingualism and bilingual education in monolingual contexts. Five schools from four European countries, namely Italy, Spain, Lithuania and Romania, took part in this research. Two schools had a bilingual/multilingual immediate social context or historical background – those in Lithuania and Romania – and three schools were embedded into a monolingual social context in Spain and Italy. With the aim of collecting data on these stakeholders’ attitudes towards bilingualism and bilingual education, a mixed method approach was followed. A questionnaire was distributed to 499 parents, 892 students and 476 teachers all involved in bilingual education programmes in these four countries. The statistical analysis was a computerised data analysis carried out using SPSS. Furthermore, 48 interviews were conducted with parents, teachers and members of the school boards. They were then analysed with the software ATLAS.ti. The results show differences in the way stakeholders in a bilingual/multilingual context or/and background approach bilingualism and bilingual education as compared to those in a monolingual context, as the attitudinal component is of paramount importance to approach successful bilingual education. The conclusions of this study enrich the academic discussion on the role of families, students, teachers, and school administrators in bilingual education programmes across Europe.en
dc.description.abstractEste artículo presenta los resultados cualitativos y cuantitativos de un estudio de investigación realizado para examinar las actitudes de familias, profesorado, y estudiantado hacia el bilingüismo y la educación bilingüe en contextos monolingües. Cinco centros de cuatro países europeos, concretamente Italia, España, Lituania y Rumania, participaron en esta investigación. Los centros en Lituania y Rumanía tenían un contexto social inmediato o antecedentes históricos bilingües/multilingües, mientras que tres centros escolares estaban integrados en un contexto social monolingüe en España e Italia. Con el objetivo de recopilar datos sobre las actitudes de estos grupos hacia el bilingüismo y la educación bilingüe, se siguió un enfoque de métodos mixtos. Se distribuyó un cuestionario a 499 padres, 892 estudiantes y 476 profesores, todos involucrados en programas de educación bilingüe en estos cuatro países. El análisis estadístico se realizó mediante un análisis de datos informatizado utilizando SPSS. Además, se llevaron a cabo 48 entrevistas con padres, profesores y equipos directivos, las cuales fueron analizadas con el software ATLAS.ti. Los resultados muestran diferencias en la forma en que estos grupos en un contexto y/o con antecedentes bilingües/multilingües abordan el bilingüismo y la educación bilingüe en comparación con aquellos en un contexto monolingüe, dado que el componente actitudinal es de suma importancia para abordar una educación bilingüe exitosa. Las conclusiones de este estudio enriquecen la discusión académica sobre el papel de las familias, el estudiantado, el profesorado y los equipos directivos en los programas de educación bilingüe en toda Europa.es
dc.description.versionversión final
dc.identifier.citationSenra-Silva, Inmaculada, Ardura, Diego y Chacón-Beltrán, R. 2025. Families’, Students’ and Teachers’ Attitudes towards Bilingual Education: Lessons to be Learned from Bilingual Contexts'. Revista ELIA, 25, 43-72
dc.identifier.issn1576-5059, eISSN: 2253-8283
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14468/30307
dc.journal.titleELIA
dc.journal.volume25
dc.language.isoen
dc.page.final72
dc.page.initial43
dc.publisherRevistas Científicas UNED
dc.relation.centerFacultad de Filología
dc.relation.departmentFilologías Extranjeras y sus Lingüísticas
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es
dc.subject5505.10 Filología
dc.subject.keywordsbilingual educationen
dc.subject.keywordsattitudesen
dc.subject.keywordsfamiliesen
dc.subject.keywordsstudentsen
dc.subject.keywordsteachersen
dc.subject.keywordseducación bilingüees
dc.subject.keywordsactitudeses
dc.subject.keywordsfamiliases
dc.subject.keywordsestudianteses
dc.subject.keywordsprofesoradoes
dc.titleFamilies’, Students’ and Teachers’ Attitudes towards Bilingual Education: Lessons to be Learned from Bilingual Contextsen
dc.titleActitudes de las familias, estudiantes y profesorado hacia la educación bilingüe: Lecciones que aprender de contextos bilingüeses
dc.typeartículoes
dc.typejournal articleen
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublication19512f4c-3f33-4e19-beae-4f98954e4b7a
relation.isAuthorOfPublication82dc4865-b6ab-4e70-86d3-305666b6a00b
relation.isAuthorOfPublication5e583948-0ca7-42ef-ba6c-be0c525b711f
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery19512f4c-3f33-4e19-beae-4f98954e4b7a
Archivos
Bloque original
Mostrando 1 - 1 de 1
Cargando...
Miniatura
Nombre:
SenraSilva_I_Families,Students_INMACULADA SENRA SIL.pdf
Tamaño:
605.62 KB
Formato:
Adobe Portable Document Format
Bloque de licencias
Mostrando 1 - 1 de 1
No hay miniatura disponible
Nombre:
license.txt
Tamaño:
3.62 KB
Formato:
Item-specific license agreed to upon submission
Descripción: