Publicación: Hablantes de una lengua minorizada en un contexto trilingüe: actitudes lingüísticas hacia el aranés
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Fecha
2022-10-19
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Editor
Universidad Nacional de Educación a Distancia (España). Facultad de Filología. Departamento de Lengua Española y Lingüística General
Resumen
Tras la creación del Estado de las autonomías (1979) y las políticas de revitalización lingüística, han surgido nuevos hablantes de las distintas lenguas minorizadas en todo el norte y este peninsular. Asimismo, el campo de las actitudes lingüísticas hacia dichas lenguas ha cobrado especial relevancia, pues estas permiten entender los usos de una lengua. Por todo ello, el presente estudio se ha propuesto ofrecer un análisis sobre las actitudes lingüísticas de los hablantes de aranés hacia esta lengua. Así, dichos hablantes se han dividido en tres grupos según la edad y el ámbito de adquisición del aranés, la competencia lingüística y la frecuencia de uso en la infancia. Este trabajo ha comprobado la existencia de diferencias entre los grupos de hablantes y los usos lingüísticos en la edad adulta, así como entre las actitudes hacia las cuatro dimensiones de la lengua estudiadas.
Following the creation of the Estado de las Autonomías (1979) and the policies for language revitalisation, new speakers of minoritized languages have emerged throughout the North-East of the Iberian Peninsula. Moreover, the field of linguistic attitudes towards these languages has become particularly relevant in situations of language contact, since these allow us to understand the uses of a language. Therefore, this case study has aimed to offer an analysis of the linguistic attitudes of Aranese speakers towards this language. These speakers have been divided into three groups according to the age and context of Aranese acquisition, linguistic competence and frequency of use in childhood. This study has proved some differences between the speakers and language uses in adulthood, as well as in the attitudes adopted towards the four dimensions of the language studied.
Following the creation of the Estado de las Autonomías (1979) and the policies for language revitalisation, new speakers of minoritized languages have emerged throughout the North-East of the Iberian Peninsula. Moreover, the field of linguistic attitudes towards these languages has become particularly relevant in situations of language contact, since these allow us to understand the uses of a language. Therefore, this case study has aimed to offer an analysis of the linguistic attitudes of Aranese speakers towards this language. These speakers have been divided into three groups according to the age and context of Aranese acquisition, linguistic competence and frequency of use in childhood. This study has proved some differences between the speakers and language uses in adulthood, as well as in the attitudes adopted towards the four dimensions of the language studied.
Descripción
Categorías UNESCO
Palabras clave
actitudes lingüísticas, lenguas minorizadas, hablantes de aranés, neohablantes, bilingüismo y multilingüismo, language attitudes, minoritized languages, Aranese speakers, new speakers, bilingualism and multilingualism
Citación
Centro
Facultades y escuelas::Facultad de Filología
Departamento
No procede