Publicación:
Traditional scores versus IRT estimates on forced-choice tests based on a dominance model

dc.contributor.authorHontangas, Pedro M.
dc.contributor.authorLeenen, Iwin
dc.contributor.authorde la Torre, Jimmy
dc.contributor.authorPonsoda, Vicente
dc.contributor.authorAbad, Francisco J.
dc.contributor.authorMorillo Cuadrado, Daniel Vicente
dc.date.accessioned2024-12-05T12:18:58Z
dc.date.available2024-12-05T12:18:58Z
dc.date.issued2016
dc.descriptionLa versión registrada de este artículo, publicado por primera vez en Psicothema, 28(1), 76-82, está disponible en línea en el sitio web del editor: https://doi.org/10.7334/psicothema2015.204 The recorded version of this article, first published in Psicothema, 28(1), 76-82, is available online at the publisher's website: https://doi.org/10.7334/psicothema2015.204
dc.description.abstractBackground: Forced-choice tests (FCTs) were proposed to minimize response biases associated with Likert format items. It remains unclear whether scores based on traditional methods for scoring FCTs are appropriate for between-subjects comparisons. Recently, Hontangas et al. (2015) explored the extent to which traditional scoring of FCTs relates to the true scores and IRT estimates. The authors found certain conditions under which traditional scores (TS) can be used with FCTs when the underlying IRT model was an unfolding model. In this study, we examine to what extent the results are preserved when the underlying process becomes a dominance model. Method: The independent variables analyzed in a simulation study are: forced-choice format, number of blocks, discrimination of items, polarity of items, variability of intra-block difficulty, range of difficulty, and correlation between dimensions. Results: A similar pattern of results was observed for both models; however, correlations between TS and true thetas are higher and the differences between TS and IRT estimates are less discrepant when a dominance model involved. Conclusions: A dominance model produces a linear relationship between TS and true scores, and the subjects with extreme thetas are better measured.en
dc.description.abstractAntecedentes: los tests de elección forzosa (TEFs) fueron propuestos para reducir los sesgos de respuesta de ítems tipo Likert. Se cuestiona que los métodos de puntuación tradicional (PT) empleados permitan hacer comparaciones entre-sujetos. Recientemente, Hontangas et al. (2015) exploraron cómo las PTs obtenidas con diferentes TEFs se relacionan con sus puntuaciones verdaderas y estimaciones TRI, mostrando las condiciones para ser utilizadas cuando el modelo subyacente es un modelo de unfolding. El objetivo del trabajo actual es comprobar si el patrón de resultados se mantiene con un modelo de dominancia. Método: las variables independientes del estudio de simulación fueron: formato de elección forzosa, número de bloques, discriminación de los ítems, polaridad de los ítems, variabilidad de la dificultad intrabloque, rango de dificultad del test y correlación entre dimensiones. Resultados: un patrón similar de resultados fue obtenido en ambos modelos, pero en el modelo de dominancia las correlaciones entre PTs y puntuaciones verdaderas son más altas y las diferencias entre PTs y estimaciones TRI se reducen. Conclusiones: un modelo de dominancia produce una relación lineal entre PTs y puntuaciones verdaderas, y los sujetos con puntuaciones extremas son medidos mejor.es
dc.description.versionversión publicada
dc.identifier.citationHontangas, P. M., Leenen, I., De la Torre, J., Ponsoda, V., Morillo, D., & Abad, F. J. (2016). Traditional scores versus IRT estimates on forced-choice tests based on a dominance model. Psicothema, 28(1), 76-82. https://doi.org/10.7334/psicothema2015.204
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.7334/psicothema2015.204
dc.identifier.issn0214-9915 eISSN: 1886-144X
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14468/24725
dc.journal.issue1
dc.journal.titlePsicothema
dc.journal.volume28
dc.language.isoen
dc.page.final82
dc.page.initial76
dc.publisherColegio Oficial de Psicólogos del Principado de Asturias
dc.relation.centerFacultad de Psicología
dc.relation.departmentMetodología de las Ciencias del Comportamiento
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es
dc.subject61 Psicología
dc.subject.keywordsforced-choiceen
dc.subject.keywordsdominance modelen
dc.subject.keywordstraditional scoresen
dc.subject.keywordsEAPen
dc.subject.keywordselección forzadaes
dc.subject.keywordsmodelo dominanciaes
dc.subject.keywordspuntuación tradicionales
dc.titleTraditional scores versus IRT estimates on forced-choice tests based on a dominance modelen
dc.typeartículoes
dc.typejournal articleen
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublicationeaf86785-e049-4e6e-a3cc-0409c8954333
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoveryeaf86785-e049-4e6e-a3cc-0409c8954333
Archivos
Bloque original
Mostrando 1 - 1 de 1
Cargando...
Miniatura
Nombre:
MorilloCuadrado_Daniel_Traditional_scores_ver_.pdf
Tamaño:
579.26 KB
Formato:
Adobe Portable Document Format
Bloque de licencias
Mostrando 1 - 1 de 1
No hay miniatura disponible
Nombre:
license.txt
Tamaño:
3.62 KB
Formato:
Item-specific license agreed to upon submission
Descripción: