Publicación: Professional success and satisfaction in the career development: gender patterns
No hay miniatura disponible
Fecha
2021-01-03
Editor/a
Director/a
Tutor/a
Coordinador/a
Prologuista
Revisor/a
Ilustrador/a
Derechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad de Murcia
Resumen
En este artículo se estudia una serie de variables vinculadas al desarrollo profesional de trabajadores jóvenes y adultos desde un enfoque de género. Se analizan las percepciones de mujeres y hombres trabajadores respecto al éxito profesional subjetivo de sus carreras, dentro del contexto español, atendiendo a la satisfacción e identificación de patrones de género. Se combina una metodología cuantitativa y cualitativa (enfoque mixto), aplicando un cuestionario a una muestra de 205 trabajadores, así como entrevistas a una submuestra de 32 personas. Los resultados permiten describir una marcada dualidad en la percepción de la progresión de la carrera, la satisfacción laboral y las expectativas de logro, en relación con el género, pero también con la edad. Las barreras percibidas en el desarrollo profesional presentan igualmente patrones diferenciados. Se derivan implicaciones prácticas, a fin de mejorar las estrategias de orientación de las carreras de trabajadoras y trabajadores tomando en cuenta esta realidad.
This paper examines a series of variables related to the profesional development of young and adult workers from a gender perspective. It analyses, within the Spanish context, how working women and men subjectively perceive their professional success, paying attention to the identification and following of gender patterns. Quantitative and qualitative methodologies are combined in a mixed approach that uses a questionnaire (given to a sample of 205 workers) and interviews (with a subsample of 32 individuals). Their results enable us to describe a marked duality in the perception of career progression, job satisfaction and achievement expectations in relation to gender but also age. The barriers perceived in professional development also present differentiated patterns. Practical implications are derived with a view to improve career guidance strategies for working women and men, taking this reality into account.
This paper examines a series of variables related to the profesional development of young and adult workers from a gender perspective. It analyses, within the Spanish context, how working women and men subjectively perceive their professional success, paying attention to the identification and following of gender patterns. Quantitative and qualitative methodologies are combined in a mixed approach that uses a questionnaire (given to a sample of 205 workers) and interviews (with a subsample of 32 individuals). Their results enable us to describe a marked duality in the perception of career progression, job satisfaction and achievement expectations in relation to gender but also age. The barriers perceived in professional development also present differentiated patterns. Practical implications are derived with a view to improve career guidance strategies for working women and men, taking this reality into account.
Descripción
The registered version of this article, first published in “Revista de Investigación Educativa, 39(1), 31-48.", is available online at the publisher's website: Universidad de Murcia, https://doi.org/10.6018/rie.374121
La versión registrada de este artículo, publicado por primera vez en “Revista de Investigación Educativa, 39(1), 31-48.", está disponible en línea en el sitio web del editor: Universidad de Murcia, https://doi.org/10.6018/rie.374121
La versión registrada de este artículo, publicado por primera vez en “Revista de Investigación Educativa, 39(1), 31-48.", está disponible en línea en el sitio web del editor: Universidad de Murcia, https://doi.org/10.6018/rie.374121
Categorías UNESCO
Palabras clave
career guidance, orientación para la carrera, gender, género, job satisfaction, satisfacción laboral, professional expectations, expectativas profesionales
Citación
Sanchez-García, M. F., & Suárez-Ortega, M. (2021). Professional success and satisfaction in the career development: Gender patterns. Revista de Investigación Educativa, 39(1), 31–48. https://doi.org/10.6018/rie.374121
Centro
Facultad de Educación
Departamento
Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación II (Orientación Educativa, Diagnóstico e Intervención Psicopedagógica)