Publicación:
Queering Gender: The New Femme Fatale in Almodóvar’s La mala educación (2004)

dc.contributor.authorPastor Pastor, Brígida Manuela
dc.date.accessioned2025-01-23T08:08:55Z
dc.date.available2025-01-23T08:08:55Z
dc.date.issued2004
dc.descriptionLa versión registrada de este artículo, publicado por primera vez en Culture & History Digital Journal, CSIC (2013), 19-27. ISSN 2253-797X, está disponible en línea en el sitio web del editor: http://dx.doi.org/10.3989/chdj.2013.011 The recorded version of this article, first published in Culture & History Digital Journal, CSIC (2013), 19-27. ISSN 2253-797X, is available online on the publisher's website: http://dx.doi.org/10.3989/chdj.2013.011
dc.description.abstractIt is difficult to define film genres in the post-modern cinema, as they are strongly influenced by the conventions of classic genres. Within this context the emergence of transgressive or “dissident” identities have populated such genres and particularly the creation of a modern femme fatale has become a popular and polemical character in contemporary fiction. This new transgressive identity deviates from its counterpart in classical cinema-film noir. Pedro Almodóvar’s La mala educación (2004) reveals that the modern femme fatale has become at the turn of the twenty-first century an integral part of the queer community, thus proposing a new filmic platform of queering gender for the vindication of the rights of the (“other”) stigmatized identities.en
dc.description.abstractEs difícil definir los géneros fílmicos en el cine post-moderno, ya que están fuertemente influenciados por los géneros clásicos convencionales. Dentro de este contexto, el surgimiento de identidades transgresivas o “disidentes” ha habitado estos géneros y en particular la creación de una nueva femme fatale se ha convertido en un personaje popular y polémico en la ficción contemporánea. El filme de Pedro Almodóvar, La mala educación (2004), a comienzos del siglo XXI, revela que la nueva femme fatale se ha convertido en una parte integral de la comunidad queer, proponiendo así una nueva plataforma fílmica de género torcido que sirve como vindicación de los derechos de las (“otras”) identidades estigmatizadas.es
dc.description.versionversión publicada
dc.identifier.citationBrígida M. Pastor, “Queering Gender: The New Femme Fatale in Almodóvar’s La mala educación (2004)”. En: Brígida M. Pastor (Ed.), Reflexiones sobre Género en torno al Siglo XXI. Culture & History Digital Journal, CSIC (2013), 19-27. ISSN 2253-797X. http://dx.doi.org/10.3989/chdj.2013.011
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.3989/chdj.2013.011
dc.identifier.issn2253-797X
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14468/25465
dc.journal.issue27
dc.journal.titleCulture & History Digital Journal
dc.journal.volume19
dc.language.isoen
dc.publisherCSIC Consejo Superior de Investigaciones Científicas
dc.relation.centerFacultades y escuelas::Facultad de Filología
dc.relation.departmentLiteratura Española y Teoría de la Literatura
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es
dc.subject55 Historia::5505 Ciencias auxiliares de la historia::5505.10 Filología
dc.subject.keywordsQueeren
dc.subject.keywordsgenderen
dc.subject.keywordsfemme fataleen
dc.subject.keywordscinemaen
dc.subject.keywordsAlmodóvares
dc.subject.keywordsBad Educationen
dc.subject.keywordsgéneroes
dc.subject.keywordscinees
dc.titleQueering Gender: The New Femme Fatale in Almodóvar’s La mala educación (2004)en
dc.typeartículoes
dc.typejournal articleen
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublicationa399def4-53d0-41ee-a471-9af4c543be08
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoverya399def4-53d0-41ee-a471-9af4c543be08
Archivos
Bloque original
Mostrando 1 - 1 de 1
Cargando...
Miniatura
Nombre:
PastorPastor_BrígidaM._Queering Gender.pdf
Tamaño:
149.35 KB
Formato:
Adobe Portable Document Format
Bloque de licencias
Mostrando 1 - 1 de 1
No hay miniatura disponible
Nombre:
license.txt
Tamaño:
3.62 KB
Formato:
Item-specific license agreed to upon submission
Descripción: