Publicación: Exposición selectiva y polarización de audiencias. Un análisis a través del consumo acumulado de información política en España
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Fecha
2023-06-16
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Pontificia Universidad Católica de Chile
Resumen
Diferentes investigaciones han puesto de manifiesto cómo los crecientes procesos de polarización están configurando nuestras sociedades y la relación entre ciudadanos, instituciones y medios de comunicación. Este estudio busca enfocarse en la llamada polarización de audiencias, entendida como una consecuencia de la progresiva exposición selectiva –ideológica, en este caso– que reduce la cantidad de informaciones y contextos a los que están dispuestos a exponerse. Para evaluar este fenómeno en España, se ha realizado un análisis cuantitativo a través de la encuesta postelectoral de las elecciones generales de noviembre de 2019 del Centro de Investigaciones Sociológicas mediante una escala de consumo acumulado, en cuyos resultados se advierte del perfil de los sujetos más polarizados mediáticamente: hombres, personas de mayor edad, con más ingresos económicos, interesados por la política y activados electoralmente. Este concepto permite estudiar mejor los procesos de polarización política y afectiva y abre nuevas líneas de investigación sobre la generación de identidades (ideológicas, partidistas…) y sobre sus efectos en la mayor radicalidad en el fenómeno de la polarización.
Many studies have shown how the increasing polarization processes shape our societies and the relationship between citizens, institutions and media. This study aims to focus on the so-called polarization the audience, understood as a consequence of the progressive selective exposure –ideological, in this case– that reduces the amount of information and contexts to which they are willing to be exposed. To evaluate this phenomenon in Spain, we conducted a quantitative analysis through the post-election survey for November 2019 general elections of the Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS) by means of a scale of accumulated consumption, the results of which warn of the profile of the subjects most polarized by the media: men, people of a higher age, with higher income, politically interested, and electorally activated. This concept allows us to better study the processes of political and affective polarization, as well to open new research lines on the generation of identities (ideological, partisan...), and on their effects on the greater radicality in the phenomenon of polarization.
Many studies have shown how the increasing polarization processes shape our societies and the relationship between citizens, institutions and media. This study aims to focus on the so-called polarization the audience, understood as a consequence of the progressive selective exposure –ideological, in this case– that reduces the amount of information and contexts to which they are willing to be exposed. To evaluate this phenomenon in Spain, we conducted a quantitative analysis through the post-election survey for November 2019 general elections of the Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS) by means of a scale of accumulated consumption, the results of which warn of the profile of the subjects most polarized by the media: men, people of a higher age, with higher income, politically interested, and electorally activated. This concept allows us to better study the processes of political and affective polarization, as well to open new research lines on the generation of identities (ideological, partisan...), and on their effects on the greater radicality in the phenomenon of polarization.
Descripción
Categorías UNESCO
Palabras clave
polarización, medios de comunicación, opinión pública, audiencias, exposición selectiva, España
Citación
Centro
Facultades y escuelas::Facultad de Ciencias Políticas y Sociología
Departamento
Sociología I, Teoría, Metodología y Cambio Social