Persona: Cabanas Díaz, Edgar
Cargando...
Dirección de correo electrónico
ORCID
0000-0002-4080-720X
Fecha de nacimiento
Proyectos de investigación
Unidades organizativas
Puesto de trabajo
Apellidos
Cabanas Díaz
Nombre de pila
Edgar
Nombre
18 resultados
Resultados de la búsqueda
Mostrando 1 - 10 de 18
Publicación Las raíces de la Psicología Positiva(2012) Cabanas Díaz, Edgar; Sánchez González, José CarlosLa Psicología Positiva se apoya en un peculiar modelo de individuo desarrollado en la cultura popular estadounidense desde finales del s. XVIII. Este modelo, al que hemos llamado individualismo "positivo", arranca con el Trascendentalismo de Emerson y su defensa, contra el puritanismo, del individuo como una esencia capaz de autodeterminarse, autoconocerse y desarrollarse ilimitadamente, gracias a que forma parte de la Divinidad. A partir de aquí, nuevos movimientos más "prácticos", como el Nuevo Pensamiento, o el Pensamiento Positivo, enfatizaron, a través de cientos de manuales de autoayuda, el poder del pensamiento individual para imponerse a la materia y al mundo y curar directamente la enfermedad, atraer la riqueza y la salud y conseguir la felicidad. Enfoques alternativos, también genuinamente americanos, como el de John Dewey, criticaron en su momento ese modelo de individualidad y ofrecieron alternativas teóricas apoyadas en ciertos desarrollos del Funcionalismo y en una agenda política diferente. La Psicología Positiva hoy trata de distanciarse de los aspectos metafísicos más ostensibles del individualismo "positivo", pero mantiene aquella concepción ahistórica, asocial y subjetivista del individuoPublicación Positive Psychology and the legitimation of individualism(SAGE Publications, 2018) Cabanas Díaz, EdgarPositive Psychology (PP) has been firmly institutionalized as a worldwide phenomenon, especially in the last decade. Its promise of well-being has captured many people’s longings for solutions in times of significant social uncertainty, instability, and insecurity. The field, nevertheless, has been severely criticized on multiple fronts. This article argues that positive psychology is characterized by a narrow sense of the social as well as by a strong individualistic bias that reflects the core beliefs of neoliberal ideology. In this regard, the present paper aims to illustrate the extent to which individualism is essential to understanding the theoretical and empirical foundations of PP’s conceptualization of happiness. Additionally, the paper questions whether positive psychology and its individualist conception of human well-being are not themselves contributing to sustain and create some of the dissatisfaction to which they promise a solution.Publicación Disorientation as an Emotional Experience: An Introduction from an Interactionist Perspective(Springer, 2024-07-24) Cabanas Díaz, EdgarDisorientation is a versatile, multidisciplinary concept. Whether associated with its spatial meaning or its non-spatial, more metaphorical sense, various disciplines have used disorientation to describe a broad range of philosophical, cultural, and social phenomena in the last decades. However, the focus on the concept from an emotional perspective remains scarce. To expand the current investigation on the topic, the present paper attempts a first approach to conceptualize disorientation as an emotional experience from an interactionist perspective. The paper reviews the previous literature, provides theoretical background and a working definition for the concept, and examines prototypical situations that are potentially disorienting for individuals, emphasizing the social and situated nature of the disorienting experience. The paper also comments on the relationships between disorientation and culture and points out some implications of the concept in mental health and psychological distress. Altogether, the paper argues about the value of disorientation as a powerful construct to gain insight into what, why, and how traumatic and everyday situations as well as current cultural and social challenges impact people emotionally.Publicación La obra de John Dewey contada por Henri Delacroix. Notas para una revisión de la recepción del pragmatismo en Francia(Universidad de Valencia, 2012-12) Pizarroso López, Noemí; Cabanas Díaz, EdgarPresentamos aquí una traducción al castellano del discurso pronunciado por Henri Delacroix sobre la obra de John Dewey, cuando fue nombrado Doctor Honoris Causa por la Universidad de París. Se trata de un texto «menor», escrito para la ocasión, como decano de la Facultad de Letras, que sin embargo contribuye a arrojar algo de luz sobre la imagen que se tiene de la recepción de Dewey, y del pragmatismo general, en Europa y, más concretamente, en Francia. De paso, también, nos permite ampliar la imagen que se tiene de la propia psicología francesa.Publicación What is the impact of job precariousness on depression? Risk assessment and attributable fraction in Spain(Elsevier, 2024) Belvis, F.; Muntané, F.,; Muntaner, C.,; Benach, J.,; Alonso, F.,; Alonso, D. Á.,; Artazcoz, L.,; Cabanas Díaz, Edgar; Matilla Santander, N.,; Quintero Lima, M. G; Zafra, RThe prevalence of depression related to precarious employment (PE) has become a significant public health concern, given the declining trend of the standard employment relationship. Research has focused on the mental health detrimental effects of employment conditions, whereas there is scarce evidence concerning the burden of depression that could be prevented by targeting precariousness. This paper estimates the impact of PE on the risk of depression and the attributable fraction within the active and working salaried population in Spain. Study design Observational cross-sectional on data drawn from the Spanish portion of European Health Survey 2020. Methods After applying selection criteria and descriptives, binary logistic regression models stratified by sex are used to examine the associations between a 9-categories combination of employment precariousness and occupational social class, and depressive symptoms. Results There is a higher risk of depression among individuals in PE and among those who are unemployed, with a notable gradient based on occupational social class for women. Adjusting by sex, age and foreign-born origin, we estimate that approximately 15.0% (95% confidence interval [CI]: 1.0%–26.2%) of depression cases among the working population and 33.3% (95% CI: 23.2%-43.2) among the active population can be attributed to PE. Conclusions These findings highlight the public health impact of PE on mental health, provide evidence to estimate the economic burden linked to employment-related mental health, and underscore the need for policy changes and interventions at the level of labour markets and workplaces to mitigate the detrimental effects of PE.Publicación Inverting the pyramid of needs: Positive psychology’s new order for labor success(Colegio Oficial de Psicólogos del Principado de Asturias, 2016) Cabanas Díaz, Edgar; Sánchez González, José CarlosAntecedents: Positive psychologists claim to have demonstrated a causal relationship between happiness and life success, with the former accounting for why people usually end up better off in life than others, especially at workplace. Method: In this paper we will analyse the role that happiness-based repertoires and techniques provided by positive psychologists are playing in the current labor sphere. Results: Positive psychologists’ repertoires and techniques do not only meet the emerging demands derived from the changes in the notions of “work” and “worker” in the last decades, but also introduce a whole new logic in the construction of professional workers’ subjectivity, according to which happiness becomes a necessary psychological state that workers must first achieve and develop in order to attain job success at work. Discussion: This emerging logic does not only circumscribe to the labor sphere, but also reflects a broader cultural and economic phenomenon.Publicación Varieties of Happiness: Mapping Lay Conceptualizations of Happiness in a Spanish Sample(SAGE Publications, 2022-10-08) Cabanas Díaz, Edgar; González Lamas, JaraResearch on lay conceptions of happiness is essential to determine what is investigated in happiness studies. Whereas psychological investigation has traditionally emphasized the importance of studying people’s everyday conceptions and their relation to cultural and social factors to advance psychological theory, this line of research is still largely overlooked in the field. The Spanish context has also received very limited attention in the area. To fill these gaps, this paper examined 547 lay definitions of happiness in a sample of Spanish participants. The aims of the study were threefold. First, to map and classify the definitions elicited through an open-ended question using a bottom-up approach. Second, to analyze the relationship of happiness definitions with different sociodemographic factors. Third, to explore the relationship between happiness conceptualizations and two different happiness measures. The final classification yielded 39 codes, 15 categories, and 3 overarching types of definitions. Three main findings resulted from the study. First, happiness emerged as a highly heterogeneous concept characterized by diverse social, psychological, and theoretical descriptions. Social types of definitions stood out in the sample. Second, most definitions varied significantly with sociodemographic factors. Third, happiness scores tended to show no significant association with happiness definitions. Implications derived from these results were discussed. Altogether, the paper highlights the value of exploring lay conceptions of happiness to advance toward a more comprehensive and fine-grained understanding of what happiness means for —and, to a certain extent, of how it is experienced by— people of different cultural backgrounds and social settings.Publicación Cuando el cuerpo "piensa" la Felicidad: el papel de las prácticas y tecnologías felicitarias en la construcción de la subjetividad(Publicacions de la Universitat de València, 2009) Cabanas Díaz, EdgarDesde una perspectiva positivista de hacer historia se ha defendido la Felicidad como un conocimiento sustantivo, relativamente independiente del momento socio-histórico donde el mismo cobraría sentido, el cual se ha ido emancipando de la especulación filosófica y operativizándose con el uso del método científico. Contrario a esta idea, desde una perspectiva más constructivista, se haría énfasis tanto en aquellos «juegos de verdad» en los cuales la noción de Felicidad cobraría sentido, como en el carácter principalmente operatorio de la misma. Enmarcado dentro de esta segunda perspectiva, este trabajo defiende tres puntos principales: 1) que cualquier forma de representación de la Felicidad contribuye a la construcción de la subjetividad del individuo, 2) de cualquier representación sobre la Felicidad se derivan técnicas y prácticas destinadas a articular dicha construcción, y 3) toda representación sobre la Felicidad incluye pautas y moralejas de carácter ético y moral propias de cada cultura. Para defender dichos puntos, el trabajo presenta resumidamente la obra sobre la Felicidad del filósofo y médico ilustrado francés Julien Offray de La Mettrie, cuya visión sobre el tópico difiere completamente de la postura aquí defendida. Se señala también cierto paralelismo entre algunas ideas actuales sobre la Felicidad en el ámbito de la psicología y las propuestas defendidas por La Mettrie tres siglos atrás.Publicación Felicidad y educación: déficits científicos y sesgos ideológicos de la 'educación positiva'(Ediciones Universidad Salamanca, 2021-07) Cabanas Díaz, Edgar; González Lamas, JaraEl interés generado por la «educación positiva» ha crecido de forma exponencial en las últimas dos décadas. Presentado como un nuevo movimiento científico llamado a sustituir enfoques tradicionales o remediales en materia de intervención educativa, el argumento principal del movimiento es que la felicidad y la enseñanza de habilidades positivas son factores fundamentales para prevenir problemas de salud mental, mejorar el aprendizaje o promover el rendimiento escolar. En paralelo a este crecimiento, las críticas dirigidas a la educación positiva han sido también crecientes y numerosas, destacando no solo aquellas procedentes de terceros, sino las procedentes desde el propio movimiento. Todas estas críticas ponen en duda la solidez y la utilidad de la educación positiva. El objetivo de este trabajo es ofrecer una mirada panorámica e integradora de estas críticas con el fin de facilitar una mayor comprensión de los principales problemas y limitaciones del movimiento. Estos problemas se organizan en torno a dos bloques temáticos principales: científicos e ideológicos. Dentro de los déficits científicos, el trabajo destaca la ausencia de un marco teórico general y la falta de evidencia acumulada, las notables limitaciones conceptuales y metodológicas en torno a constructos principales y la moderada eficacia, así como la baja generalizabilidad de sus intervenciones clave. Dentro del bloque ideológico, se abordan los principales sesgos y asunciones que subyacen el movimiento, tales como el marcado carácter individualista, descontextualizado y universalista del mismo. Para terminar, el artículo concluye con una breve reflexión en torno a la educación positiva y sus implicaciones en el ámbito de la educación.Publicación Fit fürs Gluck - Positive Psychologie und ihr Einfluss auf die Identität von Arbeitskräften in neoliberalen Organisationen(Deutsche Gesellschaft für Verhaltenstherapie e.V., 2015) Cabanas Díaz, Edgar; Illouz, Eva