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García Moscardó, Ester

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García Moscardó
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Ester
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Mostrando 1 - 10 de 16
  • Publicación
    Roque Barcia Martí (1821-1885). Auge y caída de un nuevo mesías revolucionario
    (Comares, 2021-04-21) García Moscardó, Ester
    Este libro analiza la trayectoria de la democracia republicana en la segunda mitad del siglo XIX desde la experiencia del escritor federal Roque Barcia Martí (1821?1885). Poeta, viajero y literato en su juventud, empezó a despuntar como figura destacada del republicanismo en el Bienio Progresista. A lo largo de su agitada vida pública fue autor prolífico, propagandista, revolucionario, exiliado, diputado a Cortes, senador y cabecilla del Cantón de Cartagena. Aunque provenía del progresismo, su conversión a la democracia republicana y federal en la primavera de 1855 supuso su integración en una cultura política capaz de desafiar las concepciones políticas y sociales del liberalismo hegemónico en contextos de crisis del sistema. Guiado por una autocomprensión carismática y mesiánica nada ajena a su religiosidad, su identificación como escritor público republicano fijó en su imaginación el sentido de su misión providencial. El auge de Barcia como propagandista popular corrió en paralelo a la extensión del republicanismo en los años de la crisis final de la monarquía isabelina. En el contexto de la explosión fe.
  • Publicación
    La cruz como dogma de progreso. Democracia y religión en Roque Barcia Martí
    (Universidad de Valladolid, 2018) García Moscardó, Ester; Serrano García, Rafael; de Prado Moura, Ángel; Larriba, Elisabel
  • Publicación
    Nación y emoción patriótica en el republicanismo español del siglo XIX
    (Tirant Humanidades, 2018) García Moscardó, Ester; Archilés, Ferran
  • Publicación
    ¿La República posible? Estado, ejército y fiscalidad en el republicanismo decimonónico español
    (Comares, 2022) García Moscardó, Ester; Calatayud, Salvador; Millán, Jesús; Romeo, María Cruz
  • Publicación
    Die religiöse Fundierung des Radikal- liberalismus zwischen Säkularismus und Orthodoxie. Die „Freiheitsphilosophie“ des spanischen Publizisten Roque Barcia, 1821–1885
    (Verlag Karl Alber, 2016) García Moscardó, Ester; Brechenmacher, Thomas; Kampman, Christoph
    The Religious Foundations of Radical Liberalism between Secularism and Orthodoxy: The “Philosophy of Freedom” of the Spanish Publicist Roque Barcia, 1821–1885 – This paper analyses the complex relationship between religion and politics within the development of the Spanish liberal nation in the second half of the 19th century, on the basis of the republican writer Roque Barcia’s works (1821–1885). An approach to Barcia’s political philosophy, deeply anti-clerical but strongly inspired by evangelical principles, introduces complexity to the way in which the secularization process has usually been thought of. It emphasizes the need for understanding the changes that occurred within the religious sphere in modern times, and their relationship to the political realm. The article contends that the selection, re-elaboration, and articulation of narratives from both Enlightenment and Catholic traditions made possible the formulation of radical projects inspired by a heterodox but nevertheless strong religious faith. Therefore, the background to Barcia’s anti-clerical proposals should not be understood as an irreligious one.
  • Publicación
    «Centinela avanzado de la federación europea». Las expectativas revolucionarias transnacionales en la Primera República Española.
    (2025-06-19) García Moscardó, Ester; Agencia Estatal de Investigación (España); European Commission
    Este texto tiene por objeto proponer un redimensionamiento interpretativo del establecimiento de la Primera República en España desde una mirada sensible a sus implicaciones transnacionales. Las expectativas de realización democrática de alcance supranacional que el acontecimiento suscitó entre los republicanos europeos permiten desestabilizar el estricto significado nacional del fallido proceso de consolidación de la república. Al mismo tiempo, ponen de manifiesto el horizonte de posibilidades políticas que abría el imaginario demócrata a la altura de 1873, en relación con las diferentes geografías revolucionarias elaboradas desde mediados del siglo xix en el marco de la tradición cultural republicana. A partir del análisis contextualizado de la prensa demócrata europea y española del momento, complementado con fuentes diplomáticas, se argumenta que tras la derrota francesa en la guerra franco-prusiana los republicanos interpretaron la proclamación de la Primera República como la última esperanza de la democracia en Europa. Esta lectura gozó de especial predicamento entre los republicanos de la Europa suroccidental, deudores de una larga tradición revolucionaria soberanista que, en el contexto político-cultural de 1873, alimentaba el ideal de la federación de pueblos latinos como primer paso hacia la futura realización de los Estados Unidos de Europa. Desde esta perspectiva, el triunfo y consolidación de la federación española se podía entender como un logro fundamental para la articulación de un nuevo orden europeo que contrarrestara la hegemonía monárquica y militarista de las potencias del norte.
  • Publicación
    Histories of sensibilities. Visions of gender, race and emotions in the global enlightenment
    (Routledge, 2024) Burdiel, Isabel; Serrano, Elena; García Moscardó, Ester
    Histories of Sensibilities: Visions of Gender, Race, and Emotions in the Global Enlightenment explores the historical and plural character of sensibility in the Global Enlightenment. From Tahiti to New Orleans to the Mariana Islands; to Lima, Geneva, London, Oviedo, or Venice, the book investigates how sensibility was brandished by different ethnic, political, and cultural groups to define their identities; how cross-cultural and cross-chronological encounters reconfigured ideas of gendered selves; how sexuality was used to empower or subjugate non-European ethnicities; and how the circulation of theories about the origin of emotions and taste reinforced or challenged hegemonic ideas of masculinity and femininity. With a primary focus on Southern Europe and the Hispanic World, areas still not well-charted, this edited collection explores the varied forms in which notions of sensibilities circulated within Europe and between Europe, the Americas, and the Hispanic-Asian Pacific, questioning normative and diffusionist views. Histories of Sensibilities is aimed at postgraduate students and scholars researching the histories of literature and science, cultural studies, the history of emotions, gender studies, and women’s history; as well as scholars of Hispanic studies, Latin-America studies, and European studies. The Open Access version of this book, available at https://www.taylorfrancis.com, has been made available under a Creative Commons Attribution-No Derivatives (CC-BY-ND) 4.0 license.
  • Publicación
    Sensibility on stage: Gender, race, and the modulations of feeling in the hispanic theater
    (Routledge, 2024) García Moscardó, Ester
    At the dawn of modernity, fictional re-creations of reality constitute a privileged source for observing internal tensions in the process that gave birth to the modern—and national—political subject, built on notions of race and gender. In taking up these questions, this chapter analyzes the dramatic figure of El negro sensible [The Sensitive Black Man] proposed by the playwright Luciano Francisco Comella in 1798. Although the Black man on stage was a very familiar figure in Hispanic theaters around 1800, the Black characters that appear in the melodramas of the late eighteenth and early nineteenth centuries are different from those of previous eras, as they lose comedic qualities and become dramatic. In the framework of the humanitarianism developed in the Enlightened culture of sensibility, White authors present, in a problematic way, an element that had not been presented before: the slave condition of the Black character. In this context, the dramatic figure of the sentimental Black man and the slave masculinity that he carries allows us to explore literary fiction as a space for debate about the limits of the acceptable subject in a fully transforming world.
  • Publicación
    Ejercicio del poder y erosión emocional en el republicanismo español decimonónico
    (Universidad Carlos III de Madrid, 2025-04-01) García Moscardó, Ester; Agencia Estatal de Investigación (España); European Commission
    El objetivo de este texto es proponer un análisis del desencanto republicano de 1873 que ponga el foco sobre la dimensión emocional del fenómeno. El análisis parte de la hipótesis de que, en una cultura política con alta apelación sentimental como fue el republicanismo federal decimonónico, la práctica del poder supuso una erosión del capital emocional acumulado en las décadas previas en torno a la esperanza republicana, llegando al punto de ruptura al hilo del episodio cantonal. Se argumenta que el hundimiento de los federales se puede interpretar como una quiebra emocional. A través de las fuentes hemerográficas de la época, fundamentalmente, se busca lanzar una mirada sobre las características y el alcance de esta quiebra.
  • Publicación
    Introduction. Intersecting histories of sensibility and emotion: a plural legacy
    (Routledge, 2024) Burdiel, Isabel; Serrano, Elena; García Moscardó, Ester
    This introduction proposes a historically and locally active approach to the study of sensibilities with a transnational and globally oriented perspective, which goes beyond an abstract, totalizing approach, even beyond a notion of “enlightened sensibility.” Considering a polyphonic, dissonant, and ambivalent Enlightenment and its legacy in a broad sense, the contributions in this book explore the intersections between experiences and representations of sensibility with gender, race, sexuality, and nation. A history of sensibilities understood in these broad terms, this chapter argues, goes beyond a history of emotions and a history of ideas and allows for a better analysis of how people perceived the world and its hierarchies.