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Fernández Sedano, Iciar

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Fernández Sedano
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Iciar
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Mostrando 1 - 10 de 18
  • Publicación
    Desires matter! Desired attitudes predict behavioural intentions in people who think abstractly: the case of eating products without added salt
    (Routledge. Taylor & Francis Group, 2019-05-01) Carrera, Pilar; Muñoz, Dolores; Caballero, Amparo; Fernández Sedano, Iciar
    Introducción. La investigación previa muestra que la coherencia en el nivel de constructo entre el estilo de pensamiento de una persona y los predictores mejoraba la fuerza de las predicciones. Puesto que las actitudes deseadas son más abstractas que las reales, esperábamos que aquellas constituyesen mejores predictores de las intenciones de comportamiento en las personas que tienen un estilo de pensamiento abstracto. Objetivo. Para comprobar el efecto de esta correlación entre las actitudes deseadas y el estilo de pensamiento abstracto, medimos el nivel de constructo en términos de tendencia basal personal. Método. Los participantes (N = 105) informaron sobre su experiencia pasada, sus actitudes deseadas y reales sobre comer alimentos sin sal añadida y sus intenciones de comportamiento. Para clasificar a los participantes en un estilo de pensamiento abstracto o concreto, se codificó su primer pensamiento aplicando el modelo de categoría lingüística (LCM). Resultados. El análisis de pendientes simples (simple slopes) reveló un efecto significativo de las actitudes deseadas sobre las intenciones de comportamiento en los participantes con un estilo de pensamiento abstracto. Conclusión. Nuestros resultados corroboran la relevancia de las actitudes deseadas en relación con las predicciones de comportamiento y amplían el papel del nivel de constructo en la predicción y promoción de un comportamiento deseable pero exigente en el marco de las diferencias individuales.
  • Publicación
    Using Abstractness to Confront Challenges: How the Abstract Construal Level Increases People’s Willingness to Perform Desirable But Demanding Actions
    (American Psychological Association, 2019-09-19) Carrera, Pilar; Muñoz, Dolores; Caballero, Amparo; Fernández Sedano, Iciar
    Previous research has shown that while considering future behavioral intentions, desirability is more salient in making decisions in an abstract mindset than in a concrete one. Based on this premise, we test whether behavioral intentions to engage in desirable but difficult actions are more likely in an abstract mindset than a concrete mindset. We experimentally manipulated (Studies 1 through 4 using cognitive primes) and measured as a personal disposition (Study 5 using the Behavioral Identification Form) the construal level to evaluate its influence on the willingness to perform challenges. The behaviors tested focused on self-benefits (Studies 4 and 5) and benefits to others (Studies 1 through 3 and 5). Studies 1 and 2 included only demanding behaviors, whereas Studies 3 through 5 included both difficult and easy conditions. In Studies 1 and 2, the participants were more motivated to attempt a difficult task when they were in an abstract mindset. In Studies 3 through 5, the participants in the abstract (compared to concrete) mindset reported a greater willingness and commitment to attempt desirable but demanding behaviors. Finally, in Study 5, the influence of the construal level on the global behavioral plan index (three behaviors) was moderated by feasibility. (PsycInfo Database Record (c) 2020 APA, all rights reserved)
  • Publicación
    Long-term partners’ relationship satisfaction and their perceptions of each other’s attachment insecurities
    (Wiley, 2016-03) Shaver, Phillip R.; Alonso Arbiol, Itziar; Molero Alonso, Fernando Jorge; Fernández Sedano, Iciar; Recio Saboya, Patricia
    n this research, we examined actors’ and partners’ perceptions of each other’s attachment insecurities and the associations of these perceptions with relationship satisfaction. A sample of 148 heterosexual couples completed measures of self and partner attachment insecurities and relationship satisfaction. Results indicate that partners agree in their perceptions of their own and each other’s attachment insecurities (anxiety and avoidance). Based on the actor–partner interdependence model (APIM), we also found that both actors’ scores on avoidance and their perceptions of their partner’s degree of avoidanc are associated with lower relationship satisfaction. Finally, we found that the way an actor perceives his or her partner’s avoidance plays a mediational role in the association between partner’s self-reported avoidance and actor’s relationship satisfaction.
  • Publicación
    Cambios evolutivos (14-21 años) en los patrones de ingesta puntual de alcohol en exceso y en sus factores explicativos
    (SAGE Publications, 2014-09-01) Caballero, Amparo; Muñoz, Dolores; Carrera, Pilar; Fernández Sedano, Iciar
    Conocer la evolución de los patrones de consumo de alcohol en adolescentes y jóvenes constituye una información relevante para el diseño de programas de prevención. El objetivo de este trabajo es analizar la evolución de dichos patrones en función de la edad y su papel para explicar dicho comportamiento en el marco de la Teoría de la Conducta Planeada. Trabajando con 273 participantes divididos en tres grupos (estudiantes de 3º de ESO, estudiantes de 4º de ESO y estudiantes universitarios), se constata un aumento con la edad de la frecuencia personal de consumo puntual de alcohol en exceso y una actitud más positiva hacia dicho consumo. Así mismo, los resultados obtenidos al aplicar análisis de ecuaciones estructurales muestran que este comportamiento es explicado por un modelo distinto en cada grupo de edad, de forma que a medida que aumenta la edad de los jóvenes, aumenta el papel de la actitud positiva hacia el comportamiento y del control percibido en la explicación del consumo, disminuyendo el peso de los grupos de referencia. Los resultados también muestran importantes diferencias entre los distintos grupos de edad respecto a los motivos que los jóvenes atribuyen a la realización y no realización de esta conducta.
  • Publicación
    Abstract Construal Level and its Link to Self-Control and to Cross-Situational Consistency in Self-Concept: Predicting Health-Risk Behavioral Intentions
    (Cambridge University Press, 2018) Caballero, Amparo; Muñoz, Dolores; Aguilar, Pilar; Carrera, Pilar; Fernández Sedano, Iciar
    From a dispositional perspective, we extend the action identification theory (Vallacher & Wegner, 1987) and construal level theory (Trope & Liberman, 2003) to cross-situational consistency of self and self-control. Two studies examined the relationships among the abstract mindset (Vallacher & Wegner, 1989), cross-situational consistency in self-concept (Vignoles et al., 2016), and self-control (Tangney, Baumeister, and Boone 2004). In Study 1, participants (N = 725) characterized by high cross-situational consistency showed more abstraction in their thinking (p < .001, ηp2 = .17). In Study 2 (N = 244) cross-situational consistency and self-control explained 10% of construal level, with self-control being a significant predictor (p < .001). Construal level and cross-situational consistency explained 17% of self-control; both were significant predictors (p < .001). Self-control explained 8% of cross-situational consistency (p < .001). Study 2 showed that participants with higher levels of abstraction, cross-situational consistency, and self-control reported a greater intention to control their future sugar intake (p < .001). Data supported relationships among abstract construal level, cross-situational consistency and self-control.
  • Publicación
    Construal level as a moderator of the role of affective and cognitive attitudes in the prediction of health-risk behavioural intentions
    (['Wiley', 'The British Psychological Society'], 2014-06-13) Carrera, Pilar; Caballero, Amparo; Muñoz, Dolores; González Iraizoz, Marta; Fernández Sedano, Iciar
    In two preliminary control checks it was shown that affective attitudes presented greater abstraction than cognitive attitudes. Three further studies explored how construal level moderated the role of affective and cognitive attitudes in predicting one health-promoting behaviour (exercising) and two risk behaviours (sleep debt and binge drinking). There was a stronger influence of affective attitudes both when participants were in abstract (vs. concrete) mindsets induced by a priming task in Studies 1a and 1b, and when behavioural intentions were formed for the distant (vs. near) future in Study 2. In the case of concrete mindsets, the results were inconclusive; the interaction between construal level and cognitive attitudes was only marginally significant in Study 1b. The present research supports the assertion that in abstract mindsets (vs. concrete mindsets) people use more affective attitudes to construe their behavioural intentions. Practical implications for health promotion are discussed in the framework of construal-level theory.
  • Publicación
    Abstractness and Messages Describing Consequences Promote Healthier Behavioral Intentions
    (Routledge. Taylor & Francis Group, 2018-09-13) Carrera, Pilar; Muñoz, Dolores; Caballero, Amparo; Fernández Sedano, Iciar
    Many health-risk behaviors present a self-control conflict in which the short-term outcomes of an action conflict with its long-term consequences. Across three studies, we find that an abstract construal level leads people to focus on long-term rather than short-term consequences when both are described in a message (vs. no message). Studies 1 and 2 explore this hypothesis through a risk behavior (snacking on sugary products), and Study 3 does the same through a health behavior (physical exercise). In Study 1, the Behavioral Identification Form scale is used to measure the construal level as a personal disposition; Studies 2 and 3 use a priming task designed by Freitas, Gollwitzer, and Trope to manipulate the construal level. All these studies show that, under an abstract mindset, people who have read a mixed-outcome message (vs. no message) tend to base their behavioral plans on long-term outcomes. Individually or in small groups (e.g. school class, therapy groups) health messages can be presented along with protocols to change construal level and thus, promote healthier intentions
  • Publicación
    Influential factors in the choice of public transportation or cars as the mode of transportation in habitual commutes
    (SAGE, 2014-05-01) López Sáeza, Mercedes; Martínez Rubio, José Luis; Lois García, David; Fernández Sedano, Iciar
    El objetivo del presente trabajo es analizar, entre usuarios de transporte público y privado, las diferencias en actitudes hacia su modo de transporte habitual. Asimismo, se ha comprobado la capacidad explicativa de las actitudes para determinar la elección del modo de transporte, junto con los factores estructurales y sociodemográficos. El estudio se ha llevado a cabo en tres ciudades españolas, habiendo participado 742 personas. Los resultados revelan que el automóvil es mejor valorado que los modos públicos en los atributos asociados a ventajas inmediatas (p.e., rapidez o disponibilidad) y la comodidad. El metro es bien valorado tanto en ventajas inmediatas como en diferidas (medio ambiente, seguridad, coste y salud). El autobús es el modo menos valorado, en comparación con el resto. Mediante regresión logística se ha comprobado que la varianza explicada por un modelo en el que se incluyen las actitudes (R2 = .639) es mayor que la explicada por un modelo basado solamente en variables relacionadas con las infraestructuras (R2 = .489). La discusión de estos resultados se vincula con actuaciones dirigidas a disminuir el uso del automóvil.
  • Publicación
    Language use depending on news frame and immigrant origin
    (Routledge, 2012-10-31) Igartua, Juan José; Moral, Félix; Palacios Masa, Elena; Acosta, Tania; Muñoz, Dolores; Fernández Sedano, Iciar
    E l propósito de este estudio fue analizar el efecto de los medios de comunicación sobre el uso especifico que los individuos hacen del lenguaje en relación a una noticia sobre inmigración: la influencia del encuadre noticioso y la referencia al grupo. Se evaluó la abstracción, la complejidad del uso del lenguaje y el lenguaje afectivo negativo. Se distribuyo´ aleatoriamente a los 523 participantes a cada una de las cuatro condiciones experimentales: encuadre noticioso (crimen versus contribución económica) por referencia al grupo (origen geográfico de los inmigrantes involucrados: marroquíes versus latinoamericanos). Mediante el análisis de contenido de las ideas y reflexiones que surgieron luego de que los participantes leyeron las diferentes noticias, usando el Modelo de categoría lingüística (LCM; Semin & Fiedler, 1991) para medir el lenguaje abstracto y la Encuesta lingüística y cuenta de palabras (LIWC; Pennebaker, Booth, & Francis, 2007) para analizar el lenguaje complejo y el lenguaje afectivo negativo, resulto´ que el lenguaje abstracto y el lenguaje afectivo negativo fueron más frecuentes entre los participantes asignados al encuadre noticioso relacionado con el crimen. El lenguaje complejo se uso´ más comúnmente cuando el encuadre noticioso se refirió a la contribución económica de los inmigrantes. Los análisis de regresión mostraron el papel mediador de la actitud hacia la inmigración entre el encuadre noticioso y el lenguaje afectivo negativo. Se uso´ el me´ todo de muestreo con reemplazo para evaluar la magnitud del efecto indirecto. También se encontró un efecto mediador significativo por medio del modelado de ecuaciones estructurales. Los análisis de covarianza mostraron una interacción entre el encuadre noticioso y la referencia al grupo: entre aquellos que leyeron la noticia en un encuadre que vinculaba la inmigración con el crimen y el origen marroquí, el lenguaje abstracto fue más característico. Se discute los resultados desde la perspectiva teórica del encuadre.
  • Publicación
    Cognitive, Attitudinal, and Emotional Effects of News Frame and Group Cues, on Processing News About Immigration
    (Hogrefe, 2011-03-12) Igartua, Juan José; Moral Toranzo, Félix; Fernández Sedano, Iciar
    This study aimed to contribute to the understanding of the mechanisms explaining the so-called framing effect. Experimental research (N = 355) was carried out with a 2 · 2 between-subjects factor design in which the news frame and group cues were manipulated in a news story on the consequences of the increase in immigration in Spain, and their impact on cognitive, attitudinal, and emotional variables was assessed. The results show that the type of news frame stressed in the report exerted significant cognitive, attitudinal, and emotional effects. It was also found that the emotional impact aroused by the news frame was conditioned by the incidental presence of information regarding the national or geographic origin of the immigrants in question. These results are consistent with the hypotheses posed and partially support the argument that the framing effect is a process governed by heuristic processing