Persona: Rodríguez Bravo, Ana Eva
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Rodríguez Bravo
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Ana Eva
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Publicación Modelo acompaña. Acompañamiento e intervención socioeducativa para jóvenes en dificultad social(Universidad Nacional de Educación a Distancia y Cruz Roja, 2024-04) Melendro Estefanía, Miguel; Chana García, Carlos; Rodríguez Bravo, Ana Eva; Gutiérrez, Maite; Lemos Cuenca, Carmen; Rodrigo Moriche, Pilar; Torrecilla de las Heras, Eugenio; Bernal Romero, Teresita; Ardura Martínez, Diego; Charry Poveda, Claudia; Melendro, Miguel; Rodríguez Bravo, Ana Eva; Chana, Carlos; Gutiérrez, MaiteEste libro recoge fielmente los trabajos del Grupo de investigación sobre Inclusión social y derechos Humanos TABA, de la UNED, acerca del Proyecto Acompaña, desarrollados desde la perspectiva de la Grounded Theory, con el objetivo de validar el modelo de acción socioeducativa y acompañamiento a jóvenes desarrollado por Cruz Roja. A ello se suma una mirada retrospectiva de lo que ha supuesto el acompañamiento a jóvenes en Cruz Roja y su visión y misión actual. Se perfilan, además, su metodología de trabajo centrada en la relación educativa, los procesos de participación emprendidos con el colectivo de jóvenes, las herramientas de monitorización del programa y una prospectiva de sus acciones.Publicación The social values of nursing staff and the perceived quality of their professional lives(MDPI, 2023-10-12) Mazuecos, Francisco Javier; Juanas Oliva, Ángel de; Rodríguez Bravo, Ana Eva; Páez Gallego, JavierThis study’s main purpose involves exploring the relationship between the social values of nursing staff and the perception they have of their professional lives. A further aim is to examine how their terms of employment and tenure of service relate to the quality of their careers and their social values. The research consisted of a non-experimental quantitative approach of a descriptive nature involving 380 nursing staff at four public hospitals in Madrid (Spain). The values were appraised by means of the Schwarz Value Survey (SVS) and the quality of their careers was measured through the Quality of Professional Life (QPL-35) questionnaire. The results reveal significant correlations between the two, highlighting the significance of such values as universalism, benevolence, achievement and power depending on their terms of employment, on the one hand, and all the values in the Schwartz model according to the length of their tenure on the other. The findings suggest that terms of employment and tenure are significantly related to the axiological profile of nursing staff and the quality of their professional lives. This study provides major empirical evidence that contributes to our understanding of how social values and the quality of professional lives are interwoven within the field of nursing in Spain.Publicación Evaluación de la acción socioeducativa con jóvenes de programas de protección en programas de tránsito a la vida adulta(Sociedad Iberoamericana de Pedagogía Social, 2022) Melendro, Miguel; Rodríguez Bravo, Ana Eva; Rodrigo Moriche, María Pilar; Díaz Santiago, María JoséEl bagaje actual de investigación sobre dificultades de los y las jóvenes del sistema de protección en su tránsito a la vida adulta es notable y aporta una base científica sólida para el diseño e implementación de políticas y programas que apoyen este proceso. Su dimensión evaluativa, además, ha experimentado un desarrollo significativo en cuanto a la caracterización de los perfiles atendidos y la valoración de los programas y proyectos implementados. En este trabajo se presenta una evaluación de la formación desarrollada desde programas y proyectos de acción socioeducativa. Se ha seguido un enfoque participativo y sistemático que ha implicado a jóvenes de recursos residenciales, jóvenes en vida independiente y sus educadores de referencia; y una metodología cuantitativa, exploratoria, descriptiva y correlacional. Se han aplicado tres instrumentos: la batería de cuestionarios EVAP (Evaluación de la Autonomía Personal), de los que han sido analizados los datos sociodemográficos básicos, las dimensiones de vida residencial y la situación de jóvenes en el sistema de protección, sus competencias y expectativas; la Escala de Autonomía en el Tránsito a la Vida Adulta; y la Escala de Bienestar Psicológico de Ryff. La muestra incluye a 384 jóvenes entre 17 y 23 años (100 en recursos residenciales y 284 en vida independiente) y 99 educadores. Los resultados reflejan el éxito de los proyectos de tránsito a la vida adulta al formar a los y las jóvenes en habilidades personales y relacionales para incorporarse al mundo adulto desde un sentimiento de satisfacción vital. Al tiempo, se identifican las dimensiones sobre relaciones familiares y gestión de la vivienda como revisables en sus planteamientos para incrementar la eficacia de las acciones desarrolladas.Publicación Etiología y metodología de intervención en los procesos de fracaso y abandono escolar. Una revisión sistemática y metaanálisis.(Universidad Complutense de Madrid, 2024-07-01) Rodríguez Manteca, Francisco Antonio; Rodríguez Bravo, Ana EvaEl fracaso escolar y abandono educativo temprano son procesos complejos con importantes consecuencias individuales y sociales, al reducir significativamente las oportunidades de los y las adolescentes en relación a sus posibilidades de integración laboral y social y comprometer su tránsito a la vida adulta, convirtiéndose en un problema de investigación de gran impacto social. Este trabajo presenta una revisión sistemática y metaanálisis, orientados a identificar las variables, que inciden en los procesos de fracaso escolar y abandono educativo temprano, con el fin de visualizarlos de forma holística. La revisión sistemática, realizada según la declaración PRISMA, ha permitido identificar veintiséis investigaciones de enfoque cuantitativo, cualitativo y mixto en el campo de las Ciencias Sociales, vinculadas al tema abordado. El metaanálisis de estas investigaciones, por su parte, facilitó identificar las características diferenciales de los estudios según factores aleatorios, explicando así su heterogeneidad y el denominado sesgo de publicación.Publicación The autonomy and psychological well-being of young people: pathways in the transition to adulthood(Frontiers Media, 2020-08-07) Melendro, Miguel; Campos, Gema; Rodríguez Bravo, Ana Eva; Arroyo Resino, DeliaYoung people transition to adulthood via diverse pathways; among the most significant are those dominated by education, employment, or social disadvantage. These pathways are determined, to a large extent, by the level of well-being and autonomy young people develop to help them face their own realities. The aim of this study is to analyze the relationship between young people’s psychological well-being and autonomy – key factors in the transition to adulthood – and the relationship these factors have with the main pathways followed during transition. To this end, Ryff’s Model of Psychological Well-being and the Transition to Adulthood Autonomy Scale (EDATVA) were used to evaluate a total of 1148 Spanish and Colombian subjects aged between 16 and 21. Correlations and differences between scores were subsequently analyzed. Subjects were also asked to identify the most relevant aspect of their transition to adulthood as either education, employment, or social disadvantage. Results from all three pathways for transition to adulthood show a trend in which higher levels of well-being correspond to higher levels of autonomy. In general, the results for the young people on the education pathway show high levels of autonomy and well-being, as well as a significantly higher level of critical thinking compared to young people on other pathways. The scores from employed young people reveal a greater capacity for self-organization in relation to the other two pathways. The results for disadvantaged young people show significantly greater socio-political engagement than that of young people on the education and employment pathways. However, the disadvantaged group also displays the lowest level of psychological well-being. These results provide elements for a better understanding of young people’s different transition pathways to adulthood and constitute an important point of reference for future research. They also provide data that may be relevant in guiding potential educational, psychological, and social interventions within this population group.Publicación Analysis of parental goals according to family variables. Implications for quality education in secondary education.(Elsevier, 2023-09) Rodríguez Bravo, Ana Eva; Murga Menoyo, María ÁngelesThis paper presents an exploratory study to identify the parental achievement goals of families in Spain and to detect peculiarities, in terms of their socio-demographic and socio-economic characteristics. A total of 1590 families, represented by one of the two parents, participated by means of convenience sampling. The data were collected through a questionnaire developed ad hoc, validated by using a Confirmatory Factor Analysis. Data processing included descriptive analyses and comparisons between groups, looking for possible significant differences. The results indicate that the task mastery-oriented goal prevails in this research sample, but also that more than half of the participants guide their children towards task success. Therefore, a broad group of subjects simultaneously conveys two different types of goals with divergent orientations, a fact that could lead to a conflict of values for adolescents. Regarding the relationship with the socio-demographic and socio-economic variables of the families, their greatest influence is in the case of the goal oriented towards failure, being lower in the goal aimed at success and decreasing significantly in the goal oriented towards mastery of the task. The results of this study suggest the necessity to offer, within the framework of universal parenting programmes, specific projects which help parents to clarify the values inherent in their parental achievement goals from the perspective of positive parenting. In addition, teachers should be trained in this aspect so that, in exercising their tutorial role, they can encourage all families to attain the goals of parental achievement associated with the quality of education.Publicación Effect of physical-sports leisure on young people psychological wellbeing(Frontiers Media, 2020-10-21) Rodríguez Bravo, Ana Eva; Juanas Oliva, Ángel de; García Castilla, Francisco JavierThis article examines the impact of physical-sports activities on the psychological wellbeing of Spanish and Colombian young people. Scientific literature highlights that young people devote leisure time to sports for the purpose of enjoyment, and to maintain good health and body image. In addition, it provides the opportunity to socialize, and come into contact and connect with people who have shared interests. It is also an ideal resource for learning and developing social skills to ensure inclusion and the appropriate strategies for emotional management. Similarly, it favors the learning of values that promote the assumption of responsibilities, decision-making capacity, tolerance to frustration, and the development of resilience. This study considers the inherent benefits of physical-sports activities in order to analyze the impact on young people’s assessment of their own psychological wellbeing. To this effect, a quantitative ex post facto study was designed, and Ryff’s Model of Psychological Wellbeing was used with 1,148 young people from Spain and Colombia aged 16–21. The young people were asked whether or not they performed any type of physical-sports activity in their leisure time and the type of activity performed. The results show that young people who perform such activities have higher overall levels of psychological wellbeing. In turn, they emphasize that the perform of physical-sports activities has a positive impact on three of the dimensions of psychological wellbeing: self-acceptance, positive relations with others, and purpose in life. In addition, significant differences in young people’s psychological wellbeing were found depending on whether they perform individual, team or other physical-sports activities. These results provide a basis for the proposal and design of interventions with young people based on sports and leisure activities as socio-educational strategies.Publicación Nuevos y viejos rostros de la exclusión Sociolaboral. Poblaciones y situaciones para la acción socioeducativa.(Sociedad Iberoamericana de Pedagogía Social, 2023-01-16) Francisco José Del Pozo Serrano; Pozo Serrano, Francisco José del; Rodríguez Bravo, Ana Eva; Villaseñor Palma, KarlaLa exclusión sociolaboral, tras la pandemia, ha supuesto en la comunidad iberoamericana un reto para entidades y profesionales de la Educación Social. Este estudio analiza las poblaciones y situaciones prioritarias atendidas por entidades socioeducativas de Brasil, Colombia, España y México, enfatizando en los viejos y nuevos rostros de la inserción a partir de las circunstancias sociales, sanitarias o laborales percibidas por el personal profesional de la acción socioeducativa. Se ha utilizado una metodología mixta conformada por encuesta (N=109) y entrevistas grupales (N=17), lo que ha permitido una mejor descripción y comprensión del fenómeno, a partir de un muestreo intencional de profesionales vinculados a programas socioeducativos en cada país. Los principales resultados indican que 1) las poblaciones y situaciones atendidas mayoritariamente han sido las personas jóvenes y familias con un nivel socioeconómico más bajo, con gran representatividad femenina; 2) se han agudizado las problemáticas de salud mental, precarización y ruptura de los proyectos de vida, con complejidades de conciliación y sostenibilidad familiar; 3) han emergido necesarias nuevas competencias como el teletrabajo y la alfabetización digital, que han implicado la incorporación de adaptaciones en los programas de las entidades; 4) las entidades atendieron escasamente a personas adultas prejubiladas, aunque sí trabajaron con personas paradas de larga duración; 5) se ha presentado una baja atención de las personas enfermas, dependientes o con diversidad funcional; y 6) en España y Colombia ha existido una mayor atención a las personas migrantes y las personas privadas de libertad. Poblaciones que, en general, tienen baja presencia en los programas. Entre las conclusiones y recomendaciones se considera prioritaria la atención comunitaria y especializada promocionando la educación para la salud (especialmente salud mental) y acompañamiento en proyectos de vida. Se recomienda que los/as educadoras/es sociales sean agentes de coordinación intersectorial entre los entornos, que acompañen los proyectos e itinerarios sociolaborales.