Publicación: Evaluación de la acción socioeducativa con jóvenes de programas de protección en programas de tránsito a la vida adulta
Fecha
2022
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Editor
Sociedad Iberoamericana de Pedagogía Social
Resumen
El bagaje actual de investigación sobre dificultades de los y las jóvenes del sistema de protección en su tránsito a la vida adulta es notable y aporta una base científica sólida para el diseño e implementación de políticas y programas que apoyen este proceso. Su dimensión evaluativa, además, ha experimentado un desarrollo significativo en cuanto a la caracterización de los perfiles atendidos y la valoración de los programas y proyectos implementados. En este trabajo se presenta una evaluación de la formación desarrollada desde programas y proyectos de acción socioeducativa. Se ha seguido un enfoque participativo y sistemático que ha implicado a jóvenes de recursos residenciales, jóvenes en vida independiente y sus educadores de referencia; y una metodología cuantitativa, exploratoria, descriptiva y correlacional. Se han aplicado tres instrumentos: la batería de cuestionarios EVAP (Evaluación de la Autonomía Personal), de los que han sido analizados los datos sociodemográficos básicos, las dimensiones de vida residencial y la situación de jóvenes en el sistema de protección, sus competencias y expectativas; la Escala de Autonomía en el Tránsito a la Vida Adulta; y la Escala de Bienestar Psicológico de Ryff. La muestra incluye a 384 jóvenes entre 17 y 23 años (100 en recursos residenciales y 284 en vida independiente) y 99 educadores. Los resultados reflejan el éxito de los proyectos de tránsito a la vida adulta al formar a los y las jóvenes en habilidades personales y relacionales para incorporarse al mundo adulto desde un sentimiento de satisfacción vital. Al tiempo, se identifican las dimensiones sobre relaciones familiares y gestión de la vivienda como revisables en sus planteamientos para incrementar la eficacia de las acciones desarrolladas.
There is a sizeable corpus of research on the difficulties experienced by young people in care as they transition to adult life. This provides a robust scientific basis for the design and implementation of policies and programs supporting this process. Assessment capacities have increased significantly, with more detailed profiles of youths in care and better evaluations of the programs and projects being carried out. This study evaluates the training methods that are being developed by socio-educational action programs and projects. We adopted a participative and systematic approach using quantitative, exploratory, descriptive, and correlational methodology. The study included young people in residential facilities, young people living independently, and their reference educators. Three instruments were used: the EVAP test battery (Assessment of Personal Autonomy) to analyze basic sociodemographic data, dimensions having to do with the home life and situation of youths in state care, and their abilities and expectations; EDATVA (Transition to Adulthood Autonomy Scale for Young People); and the the Ryff Scale for Psychological Well-Being. The sample included 99 reference educators in addition to 384 young people aged 17 to 23 (100 with residential support and 284 living independently). Results show that projects focusing on the transition to adulthood, and on life and relationship skills, have been successful in helping young people enter the adult world feeling satisfied with their lives. At the same time, the dimensions involving family relationships and household management will require targeted attention if these projects are to be more effective.
There is a sizeable corpus of research on the difficulties experienced by young people in care as they transition to adult life. This provides a robust scientific basis for the design and implementation of policies and programs supporting this process. Assessment capacities have increased significantly, with more detailed profiles of youths in care and better evaluations of the programs and projects being carried out. This study evaluates the training methods that are being developed by socio-educational action programs and projects. We adopted a participative and systematic approach using quantitative, exploratory, descriptive, and correlational methodology. The study included young people in residential facilities, young people living independently, and their reference educators. Three instruments were used: the EVAP test battery (Assessment of Personal Autonomy) to analyze basic sociodemographic data, dimensions having to do with the home life and situation of youths in state care, and their abilities and expectations; EDATVA (Transition to Adulthood Autonomy Scale for Young People); and the the Ryff Scale for Psychological Well-Being. The sample included 99 reference educators in addition to 384 young people aged 17 to 23 (100 with residential support and 284 living independently). Results show that projects focusing on the transition to adulthood, and on life and relationship skills, have been successful in helping young people enter the adult world feeling satisfied with their lives. At the same time, the dimensions involving family relationships and household management will require targeted attention if these projects are to be more effective.
Descripción
The registered version of this article, first published in Revista Interuniversitaria de Pedagogía Social, is available online at the publisher's website: Sociedad Iberoamericana de Pedagogía Social, https:// doi.org/10.7179/PSRI_2022.40.02
La versión registrada de este artículo, publicado por primera vez en Revista Interuniversitaria de Pedagogía Social, está disponible en línea en el sitio web del editor: Sociedad Iberoamericana de Pedagogía Social, https:// doi.org/10.7179/PSRI_2022.40.02
La versión registrada de este artículo, publicado por primera vez en Revista Interuniversitaria de Pedagogía Social, está disponible en línea en el sitio web del editor: Sociedad Iberoamericana de Pedagogía Social, https:// doi.org/10.7179/PSRI_2022.40.02
Categorías UNESCO
Palabras clave
juventud, educación social, evaluación, intervención, formación para la vida cotidiana, proyecto, protección, assessment, care system, intervention, life skills training, project, social education, youth
Citación
Melendro, M., Rodríguez Bravo, A. E., Rodrigo-Moriche, Mª.P. y Díaz Santiago, Mª.J. (2022). Evaluación de la acción socioeducativa con jóvenes de programas de protección en programas de tránsito a la vida adulta. Revista Interuniversitaria de Pedagogía Social, 40, 35-49. http://recyt.fecyt.es/index.php/PSRI/
Centro
Facultades y escuelas::Facultad de Educación
Departamento
Teoría de la Educación y Pedagogía Social