Persona: García Alonso, Marta María
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Publicación The Golden Legend of Protestantism. Biblical Hermeneutics, Freedom of Conscience and Political Freedom(Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 2018-01-01) García Alonso, Marta MaríaEs común pensar que la Reforma y la modernidad política van de la mano, puesto que autores tan relevantes como Hegel, Tocqueville, Jellinek o Martha Nussbaum, en nuestros días, sitúan la religión protestante en el origen de ideas tan fundamentales como la libertad de conciencia y la libertad política. En este trabajo, nos proponemos analizar brevemente la relación entre libertad de conciencia y libertad política a través de dos figuras fundamentales de la tradición protestante calvinista: Juan Calvino —su fundador, artífice de su ortodoxia y su vía institucional— y Pierre Bayle, el filósofo de Rotterdam que llevó el calvinismo a su cota más alta de heterodoxia en el siglo XVII. Veremos de qué modo comprenden el acceso a la Escritura y cuál es la fórmula política que defienden para su contexto inmediato.Publicación The "City of God" as an Alternative to "Scipio’s Dream". The First Stages of Christian Political Theology(2009) García Alonso, Marta MaríaNuestro artículo analiza en qué consistieron los primeros pasos de la larga historia de transformación de la Patria política en Patria espiritual y cuáles fueron los mimbres históricos que posibilitaron este desarrollo. Cicerón y San Agustín serán los protagonistas de este ensayo en el que veremos cómo el obispo de Hipona pudo llevar a cabo la transformación del ideal político ciceroniano no sólo de modo teórico, sino práctico. La gran obra de San Agustín puede entenderse, en cierto modo, como una réplica a De Republica de Cicerón en la que la Ciudad de Dios se convierte en la alternativa al Sueño de Escipión y la Iglesia ocupa el lugar de la res publica. La teologización de los conceptos políticos es la réplica al proceso de la Modernidad que Schmitt definió como ilegitimidad política del proceso de secularización de los conceptos teológicos.Publicación Le pouvoir disciplinaire chez Calvin(Canadian Society for Renaissance Studies / Société Canadienne d'Études de la Renaissance, 2010-09-01) García Alonso, Marta MaríaThis paper discusses the doctrinal foundations of criminal law in Calvin’s ecclesiology, namely his theology of the original sin, and its practical implementation in Geneva’s consistory. On these grounds, I analyse the distinction between civil and ecclesiastical criminal law. Both State and Church were granted by Calvin a ius gladii, but only the former can claim a right to impose physical punishment, whereas the latter should just punish spiritually. Here lays, in my view, the difference between law and discipline.Publicación Poder, derecho y secularización. Un apunte sobre Lutero(2005-01-01) García Alonso, Marta MaríaEste trabajo examina la cuestión de si el cambio de relación entre la Iglesia y el Estado operada por la Reforma luterana implicó la secularización estatal. A la vista de algunos ensayos recientes sobre la innovación jurídica que supuso el luteranismo, argumentamos que la crítica dirigida por Lutero a la doctrina de la potestad papal vino acompañada por una teologización de los fundamentos de la autoridad estatal, a la que difícilmente cabría concederle el calificativo de secular.Publicación La contrarrevolución jurídica de Calvino. La potestad eclesial de jurisdicción reformada(2007) García Alonso, Marta MaríaI argue here that the three marks of the Calvininian church (doctrine, sacraments and discipline) restate the three classical powers attributed to the Catholic Church: jurisdictional, sacramental and magisterial. Unlike Luther, for whom the only eclesiastical powers were the authority to preach and teach, Calvin not only acknowledges the magisterial and sacramental powers of the church, but considers also a jurisdictional power with legislative and judicial capability. This jurisdictional dimension is key to explain the role played by the Calvinist church viz a viz the State and its differences regarding other protestant creedsPublicación La Boétie and the Neo-Roman Conception of Freedom(Routledge, 2013) García Alonso, Marta MaríaFreedom as a natural right, the importance of consent, defending the idea that government should be in the hands of the most virtuous and reflective citizens, denouncing patronage, the need to link individual and political freedom . . . These are some of the characteristics of La Boe´tie’s doctrine that I believe place him within the tradition that Quentin Skinner calls the neo-Roman conception of civil liberty. Of course, La Boe´tie did not write a positive defence of the rule of law, as Livy did in his History of Rome and as the English republicans do, but the Discourse can easily be read as a legal plea condemning absolute monarchy and any kind of arbitrary regime.Publicación Jonathan Israel et Carl Schmitt. Contre-révolution théologique vs révolution philosophique(Honoré Champion, 2017-05-29) García Alonso, Marta MaríaPublicación El control protestante de la transgresión moral: ¿Disciplina o derecho?(2007) García Alonso, Marta MaríaEste artículo analiza los fundamentos doctrinales del derecho penal eclesiástico calviniano, asentado teóricamente en la teología del pecado original y cuyo ejercicio toma forma en la práctica del Consistorio ginebrino. Asimismo, explora las razones de la diferencia entre derecho penal eclesial y civil. Y es que, aunque en el calvinismo la Iglesia y el Estado son titulares de un ius gladii, sólo uno de estos sistemas penales puede reivindicar el ejercicio de la pena corporal, el otro tan sólo puede reclamar un castigo espiritual: en esto haremos radicar la diferencia entre derecho y disciplina. El derecho de coacción propiamente dicho pertenece en exclusiva al Estado como tal y ni el individuo ni la Iglesia pueden reclamarlos para sí. Estamos ante una aportación fundamental de la Reforma a la historia del derecho.Publicación Calvin and the Ecclesiastical Power of Jurisdiction(Equinox Publishing Group, 2008) García Alonso, Marta MaríaThis study offers a hypothesis that the two marks of the Church in the Calvinist Reformed tradition, together with its disciplinary power, restate the twin classical powers granted to the Church in Catholic tradition, namely the powers of order and jurisdiction. Unlike Luther, for whom the chief ecclesiastical power was the authority to preach and teach, Calvin not only acknowledges the teaching and sacramental functions of the Church, but also stressed a jurisdictional power {jurisdictio fori) with autonomous legislative and judicial competence. This jurisdictional dimension is the key to explaining the role played by Geneva-inspired Reformed churches vis-à-vis the State and differences from other other Protestant traditions.Publicación Bayle’s political doctrine: a proposal to articulate tolerance and sovereignty(Routledge, 2016-06-25) García Alonso, Marta MaríaFor most interpreters of the philosopher from Rotterdam, his political doctrine is solely a consequence of his religious and moral doctrines, and so an image of Bayle as a political philosopher is not usually presented. To my mind, however, only by analyzing his political doctrine can the extent of his religious proposal be understood. In this article, I intend to show that both the Baylean criticism of popular sovereignty and his rejection of the right of resistance are analyses that are indissociable from the Baylean doctrine of tolerance. The protection of individual freedom of conscience and the defense of a multiconfessional state model, tolerant regarding religious minorities, can only be articulated as historical reality if they rest on the political doctrine of indivisible sovereignty and on the strictest separation between political obedience and religious membership.
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