Persona: García Alonso, Marta María
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García Alonso
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Marta María
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Publicación Nacionalismos de los penúltimos días. RESEÑA(['Universidad Nacional de Educación a Distancia (España)', 'Universidad Autónoma Metropolitana'], 2005-01-01) García Alonso, Marta MaríaRESEÑA de: Lorenzo Tomé, José. "Las identidades. Las identidades morales y políticas en la obra de Jürgen Habermas". Madrid: Biblioteca Nueva, 2004Publicación La filosofía política de Agamben. RESEÑA(['Universidad Nacional de Educación a Distancia (España)', 'Universidad Autónoma Metropolitana'], 2007) García Alonso, Marta MaríaRESEÑA de: Galindo, Alfonso. "Política y mesianismo". Madrid: Biblioteca Nueva, 2005.Publicación The "City of God" as an Alternative to "Scipio’s Dream". The First Stages of Christian Political Theology(2009) García Alonso, Marta MaríaNuestro artículo analiza en qué consistieron los primeros pasos de la larga historia de transformación de la Patria política en Patria espiritual y cuáles fueron los mimbres históricos que posibilitaron este desarrollo. Cicerón y San Agustín serán los protagonistas de este ensayo en el que veremos cómo el obispo de Hipona pudo llevar a cabo la transformación del ideal político ciceroniano no sólo de modo teórico, sino práctico. La gran obra de San Agustín puede entenderse, en cierto modo, como una réplica a De Republica de Cicerón en la que la Ciudad de Dios se convierte en la alternativa al Sueño de Escipión y la Iglesia ocupa el lugar de la res publica. La teologización de los conceptos políticos es la réplica al proceso de la Modernidad que Schmitt definió como ilegitimidad política del proceso de secularización de los conceptos teológicos.Publicación Biblical law as the source of morality in Calvin(Spring, 2011) García Alonso, Marta MaríaIn this article, I discuss the Protestant contribution to the modern concept of autonomy on the basis of an analysis of John Calvin’s moral theology. I show that Calvin affirms our incapacity to know and want what is morally good, as expressed by natural law. Such incapacity is compensated for by the biblical mandates that, according to Calvin, should be incorporated into the positive legislation of Christian republics. In view of all this, I conclude that Calvin is far from the Kantian idea of autonomy which defines our Modernity.Publicación Poder, derecho y secularización. Un apunte sobre Lutero(2005-01-01) García Alonso, Marta MaríaEste trabajo examina la cuestión de si el cambio de relación entre la Iglesia y el Estado operada por la Reforma luterana implicó la secularización estatal. A la vista de algunos ensayos recientes sobre la innovación jurídica que supuso el luteranismo, argumentamos que la crítica dirigida por Lutero a la doctrina de la potestad papal vino acompañada por una teologización de los fundamentos de la autoridad estatal, a la que difícilmente cabría concederle el calificativo de secular.Publicación Una ética para los cristianos: el fundamento bíblico de la moral calvinista(2006) García Alonso, Marta MaríaEn este artículo analizamos la contribución de la teología protestante a la idea de autonomía moral a partir de un análisis de la obra de Juan Calvino. Mostramos cómo se afirma en ella la incapacidad del sujeto para conocer y querer el bien, manifiesto en la ley natural. Esta incapacidad es compensada con los mandatos bíblicos, para los que Calvino justificará una positivación jurídica en los Estados cristianos. Concluimos, por todo ello, que Calvino está lejos de la idea kantiana de autonomía que consideramos distintiva de la Modernidad.Publicación La Boétie and the Neo-Roman Conception of Freedom(Routledge, 2013) García Alonso, Marta MaríaFreedom as a natural right, the importance of consent, defending the idea that government should be in the hands of the most virtuous and reflective citizens, denouncing patronage, the need to link individual and political freedom . . . These are some of the characteristics of La Boe´tie’s doctrine that I believe place him within the tradition that Quentin Skinner calls the neo-Roman conception of civil liberty. Of course, La Boe´tie did not write a positive defence of the rule of law, as Livy did in his History of Rome and as the English republicans do, but the Discourse can easily be read as a legal plea condemning absolute monarchy and any kind of arbitrary regime.Publicación Calvin and the Ecclesiastical Power of Jurisdiction(Equinox Publishing Group, 2008) García Alonso, Marta MaríaThis study offers a hypothesis that the two marks of the Church in the Calvinist Reformed tradition, together with its disciplinary power, restate the twin classical powers granted to the Church in Catholic tradition, namely the powers of order and jurisdiction. Unlike Luther, for whom the chief ecclesiastical power was the authority to preach and teach, Calvin not only acknowledges the teaching and sacramental functions of the Church, but also stressed a jurisdictional power {jurisdictio fori) with autonomous legislative and judicial competence. This jurisdictional dimension is the key to explaining the role played by Geneva-inspired Reformed churches vis-à-vis the State and differences from other other Protestant traditions.Publicación Bayle’s political doctrine: a proposal to articulate tolerance and sovereignty(Routledge, 2016-06-25) García Alonso, Marta MaríaFor most interpreters of the philosopher from Rotterdam, his political doctrine is solely a consequence of his religious and moral doctrines, and so an image of Bayle as a political philosopher is not usually presented. To my mind, however, only by analyzing his political doctrine can the extent of his religious proposal be understood. In this article, I intend to show that both the Baylean criticism of popular sovereignty and his rejection of the right of resistance are analyses that are indissociable from the Baylean doctrine of tolerance. The protection of individual freedom of conscience and the defense of a multiconfessional state model, tolerant regarding religious minorities, can only be articulated as historical reality if they rest on the political doctrine of indivisible sovereignty and on the strictest separation between political obedience and religious membership.Publicación The Confessional Frame of The Spanish Religious Freedom Law: Secularism and Colaboration(Universidad Autónoma de Madrid, 2018-07-01) García Alonso, Marta MaríaEn este artículo intentamos mostrar que el modelo de laicidad español existente debería ser definido en términos de colaboración. Y ello, en base a que la libertad religiosa es interpretada jurídicamente por nuestros tribunales en términos católicos, como una mera implementación de la Declaraciones y Constituciones conciliares. La Iglesia católica ha conseguido imponer su interpretación a través del blindaje de privilegios en forma de Acuerdos.
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