Persona:
Leví Orta, Genoveva del Carmen

Cargando...
Foto de perfil
Dirección de correo electrónico
ORCID
Fecha de nacimiento
Proyectos de investigación
Unidades organizativas
Puesto de trabajo
Apellidos
Leví Orta
Nombre de pila
Genoveva del Carmen
Nombre

Resultados de la búsqueda

Mostrando 1 - 4 de 4
  • Publicación
    Dimensions of university tutoring: a psychometric study
    (Routledge. Taylor & Francis Group, 2020) Medina Rivilla, Antonio; Ramos Méndez, Eduardo; López Gómez, Ernesto; Leví Orta, Genoveva del Carmen
    Over recent decades university tutoring has attracted much attention. The research carried out has taken many formsemphasising the importance of developing good instruments for investigating this complex reality and its numerous perspectives. This article provides a psychometric analysis of a questionnaire that aims to assess the perceptions of students and professors regarding their perception of the importance and reality of tutoring at university in the current context. The questionnaire was analysed using applied statistical techniques, cluster analysis and multidimensional scaling, using a sample of 569 university professors and 679 students from different universities in the Community of Madrid (Spain). The results showed that the questionnaire contains several useful psychometric properties. This study contributes significantly to existing models in the literature. We confirm that tutoring at university has three dimensions (personal-social, academic and professional), which various authors on the subject consider to be key components. This study proposes a finer division of tutoring dimensions and characterises more analytically the role of the university tutor, in pursuit of the integral education of university students.
  • Publicación
    Influencia del sistema AvEx frente al sistema de pruebas presenciales en el rendimiento académico de los estudiantes de la UNED: un estudio de caso.
    (Octaedro, 2023) Leví Orta, Genoveva del Carmen
    Aunque el modelo metodológico de la UNED se basa esencialmente en un sistema de educación a distancia, contempla un elemento fundamental como son las pruebas de evaluación que los estudiantes tienen que realizar obligatoriamente en el aula de manera presencial. Las severas restricciones derivadas de la pandemia de covid limitaron notablemente la interacción directa de grupos de personas, en particular en ambientes cerrados, descartando la posibilidad de realizar los exámenes presenciales del modo tradicional y obligó a diseñar contra reloj un sistema de evaluación alternativo. La solución condujo al diseño de una aplicación informática, especialmente concebida para realizar los exámenes tradicionales de la UNED de forma no presencial, denominada sistema AvEx. Este trabajo tiene como objeto presentar un análisis comparativo del rendimiento académico de los estudiantes bajo los dos sistemas, el no presencial y el sistema tradicional de pruebas presenciales.
  • Publicación
    An evaluation of university students' latent and self-perceived digital competence in the use of mobile devices
    (Wiley, 2020) Sevillano García, Luisa; Leví Orta, Genoveva del Carmen; Vázquez Cano, Esteban
    This article presents an experimental study of the assessment made by university students of their level of digital competence in the use of mobile devices such as smartphones, laptops and tablets. The study was part of an investigation into ubiquitous learning with mobile devices and is based on the analysis of responses from a sample of 203 university students at eleven European and Latin American universities. Participants were asked questions about their performance on a set of digital activities that tested various components of digital competence. The analysis methodology was based on Item Response Theory (IRT). The survey data was analysed by applying a statistical model to represent the probability of obtaining an affirmative answer to each activity proposed. This enabled us to identify the difficulty and discrimination parameters of each activity. As an outcome of the study, measures on latent digital competence in individual participants were articulated. The results allowed us to describe how a number of devices and activities interacted. Understanding these types of interactions is necessary for a continued development of the evaluation of digital competence in students.
  • Publicación
    Dimensiones de la competencia de identidad profesional docente de profesores universitarios de matemáticas
    (Impresa Académica, 2020) Ramos Méndez, Eduardo; Leví Orta, Genoveva del Carmen
    En este trabajo se presenta la opinión de una muestra de profesores del área de Matemáticas, pertenecientes a universidades de España y Latinoamérica, sobre algunas dimensiones de la competencia de identidad profesional docente. La metodología utilizada se basa en el análisis de las respuestas de un cuestionario en el que se solicitó a los profesores que evaluaran la influencia de un conjunto de sub-identidades de su actividad profesional docente. Los resultados muestran una estrecha coherencia entre la opinión de los profesores y los modelos teóricos de identidad profesional docente recogidos en la literatura científica. Asimismo, se aprecia la alta valoración de los docentes sobre su identidad profesional.