Capítulos
URI permanente para esta colección
Examinar
Examinando Capítulos por Autor "Agencia Estatal de Investigación (España)"
Mostrando 1 - 2 de 2
Resultados por página
Opciones de ordenación
Publicación Percibir el paisaje y educar para la sostenibilidad empleando mapas web y story maps(Asociación Española de Geografía y Grupo de Didáctica de la Geografía, 2024) Lázaro Torres, María Luisa de; Morales Yago, Francisco José; Agencia Estatal de Investigación (España)La enseñanza de la geografía se muestra como una oportunidad para educar en sostenibilidad e impulsar una acción transformadora que favorezca la consecución de la agenda 2030. Se ha aunado este objetivo con el empleo de los Sistemas de Información Geográfica en la nube o SIG web en la plataforma de ArcGIS Online y los StoryMaps de ESRI, cuya pertinencia se ha demostrado en trabajos anteriores. En la Prueba de Evaluación Continua (PEC) de la asignatura de Geografía Humana (Grado de Antropología Social y Cultural, UNED) el estudiante debía elegir un paisaje cultural a estudiar evidenciando su percepción con relación a elementos de sostenibilidad y cambio global, y en este último curso debía además plasmarlo en un story map. Se recogen así los avances del trabajo colaborativo en la nube realizado en los cursos anteriores. Los resultados muestran un alto nivel de satisfacción con el trabajo realizado por parte de los estudiantes. Podemos concluir, en consonancia con otros autores, que el empleo de los Sistemas de Información Geográfica en la nube o SIG Webs desarrollan la comprensión geográfica del espacio y el lugar, con enfoques y preocupaciones locales y globales, también en sostenibilidad. Sin embargo, el simple acceso a estos recursos no es suficiente para transformar las prácticas educativas y generar conocimiento, sino que es necesario seguir investigando en su aplicación para mejorar su eficacia.Publicación SDG 7. Improving eco-social literacy using Spanish media coverage of the EU's clean energy strategy(Springer Nature, 2023-02-24) Lázaro Torres, María Luisa de; Puertas-Aguilar, Miguel Ángel; Álvarez-Otero, Javier; Agencia Estatal de Investigación (España)Sustainable Development Goals represent a collective effort to achieve a better future for the world. Specifically, a clean energy transition requires eco-social literacy to improve in relation to Sustainable Development Goal 7: to ensure access to affordable, reliable, sustainable and modern energy for all. Thus, it seems appropriate to clearly identify the key con-cepts that everyone should know in order to efficiently make the clean energy transition. The method employed in this study to introduce citizens to the topic has drawn on Spanish press coverage on clean energy over the last two years. MyNews data base, a digital archive of modern printed press in Spain, has provided us with access to 66 different jour-nals to identify ‘clean energy key words’, and the information obtained has been cross-referenced with BBC web page information, the New York Post, Washington Post and various European Union and International Energy Agency reports, among others. Thus, it has been possible to observe how the European Union’s (EU) is leader on environmental, techno-logical, investment and employment actions on clean energy transition. The two key questions to collect main concepts from the press have been: has the socio-economic effort been sufficient? And: what are the main challenges for a clean energy transition? The response has included reference to the latest EU regulations and the relevant emerging debates and controversies. The main themes that the press have addressed have included the problem of renewable energy stor-age, how to obtain energy from what used to be waste (such as poultry manure or brine from the desalination of sea-water), how to favor the circular economy, and other experimental initiatives, such as biopropane production and decar-bonization in the tertiary sector (tourism and transport). This paper also asks whether clean energy can be a good option for decarbonization in the context of growing energy poverty. Taken together, this information made it possible to pin down the main concepts required to train citizens in eco-social literacy and to weigh up its pros and cons in an informed way.