Publicación: Del Tajo al Tíber: la formación de músicos y artistas portugueses en Roma durante el reinado de Juan V (1707-1750)
Cargando...
Fecha
2020
Editor/a
Director/a
Tutor/a
Coordinador/a
Prologuista
Revisor/a
Ilustrador/a
Derechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad de Alicante
Resumen
Este artículo aborda la formación de artistas y músicos de origen portugués en Roma durante el reinado de Juan V con el Grand Tour como trasfondo y analiza cómo esos jóvenes llegaron a Roma, cómo participaron en las estructuras ya existentes para su educación, sean academias, seminarios, talleres o enseñanza privada y cómo se hicieron un hueco (cuando así fue) en un mercado tan competitivo. Asimismo el artículo arroja luz sobre la Academia de Portugal y cómo esta proveyó de alojamiento y educación para algunos de aquellos músicos y artistas con más talento y cómo funcionaba como parte de una compleja red de instituciones y personas que sostenían esa generación de jóvenes.
This article approaches the issue of training of Portuguese musicians and artists in Rome under John V’s reign. Within the phenomenon of the Grand Tour this study analyses how those young Portuguese arrived to Rome, how how they participated of the structures for training such as academies, seminars, workshops or private tutoring and how they found their place, if so, in such a competitive market. Besides the article sheds some light on the national academy of Portugal and how it provided accommodation and training for some of those talented musicians and artists and how it worked as a piece of the complex network of institutions and people that supported that generation of young people.
This article approaches the issue of training of Portuguese musicians and artists in Rome under John V’s reign. Within the phenomenon of the Grand Tour this study analyses how those young Portuguese arrived to Rome, how how they participated of the structures for training such as academies, seminars, workshops or private tutoring and how they found their place, if so, in such a competitive market. Besides the article sheds some light on the national academy of Portugal and how it provided accommodation and training for some of those talented musicians and artists and how it worked as a piece of the complex network of institutions and people that supported that generation of young people.
Descripción
Categorías UNESCO
Palabras clave
Juan V, academia, Roma, Portugal, música, formación, Grand Tour, John V, academy, Rome, music, training
Citación
Diez del Corral Corredoira, P., & Fernandes, C. (2020). Del Tajo al Tíber: la formación de músicos y artistas portugueses en Roma durante el reinado de Juan V (1707-1750). Revista De Historia Moderna, (38), 326–359. https://doi.org/10.14198/RHM2020.38.10
Centro
Facultades y escuelas
Departamento
Historia del Arte