Fecha
2024-09-01
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Editorial
Resumen
La logística interna cada vez tiene una mayor importancia para la mejora de la productividad de las empresas. En las últimas décadas se han introducido vehículos de guiado automático para abordar tareas relacionadas con la intralogística de las factorías y centros de distribución. Con el crecimiento de la utilización de este tipo de medios logísticos, las empresas dedicadas a la fabricación e instalación de estos vehículos afrontan un aumento considerable de las peticiones de estudios y ofertas económicas para solventar las necesidades de la logística interna de sus clientes. La alta inversión inicial necesaria para la adquisición de este tipo de vehículos hace muy importante que el cálculo de su número sea preciso, teniendo en cuenta un margen de seguridad para que el sistema pueda absorber imprevistos. Para este tipo de tarea se dedica en la actualidad una gran cantidad de tiempo de técnicos expertos, con su consecuente coste económico. Aunque es cierto que existen estudios en la literatura dedicados a obtener automáticamente el número de vehículos, ninguno de ellos, hasta donde alcanza el conocimiento del autor, aborda las especificaciones asociadas al dominio en el que se define el problema aquí presentado. En esta memoria se describe el trabajo de investigación llevado a cabo para calcular el tamaño de la flota de vehículos en problemas de logística de una empresa, teniendo en cuenta las especificaciones del cliente y considerando gran parte de las restricciones reales del problema. Además, se incluyen todos aquellos otros aspectos prácticos relacionados con la implementación software del método propuesto. Entre las importantes restricciones realistas consideradas, se incluye los consumos de batería de los vehículos, así como las interferencias de éstos cuando se mueven en el entorno físico (cruces y semáforos).
Internal logistics is becoming increasingly important for improving the productivity of companies. In recent decades, automated guided vehicles have been introduced to handle tasks related to intralogistics within factories and distribution centers. With the growing use of such logistics means, companies dedicated to the manufacturing and installation of these vehicles face a significant increase in requests for studies and cost estimates to address their clients’ internal logistics needs. The high initial investment required to acquire these vehicles makes it essential to accurately calculate their required number, considering a safety margin to ensure the system can handle unforeseen circumstances. Currently, a considerable amount of time is spent by expert technicians on this task, resulting in substantial economic costs. Although there are studies in the literature aimed at automatically determining the number of vehicles, none, to the best of the author’s knowledge, address the specific requirements related to the domain in which the problem is defined in this research. This report describes the research conducted to calculate the fleet size of vehicles for logistics problems within a company, taking into account customer specifications and considering many real-world constraints of the problem. Furthermore, all practical aspects related to the software implementation of the proposed method are included. Among the important realistic constraints considered are the vehicles’ battery consumption and the potential interferences when they move within the physical environment (e.g., intersections and traffic lights).
Internal logistics is becoming increasingly important for improving the productivity of companies. In recent decades, automated guided vehicles have been introduced to handle tasks related to intralogistics within factories and distribution centers. With the growing use of such logistics means, companies dedicated to the manufacturing and installation of these vehicles face a significant increase in requests for studies and cost estimates to address their clients’ internal logistics needs. The high initial investment required to acquire these vehicles makes it essential to accurately calculate their required number, considering a safety margin to ensure the system can handle unforeseen circumstances. Currently, a considerable amount of time is spent by expert technicians on this task, resulting in substantial economic costs. Although there are studies in the literature aimed at automatically determining the number of vehicles, none, to the best of the author’s knowledge, address the specific requirements related to the domain in which the problem is defined in this research. This report describes the research conducted to calculate the fleet size of vehicles for logistics problems within a company, taking into account customer specifications and considering many real-world constraints of the problem. Furthermore, all practical aspects related to the software implementation of the proposed method are included. Among the important realistic constraints considered are the vehicles’ battery consumption and the potential interferences when they move within the physical environment (e.g., intersections and traffic lights).
Descripción
Categorías UNESCO
Palabras clave
vehículos de guiado automático, computación evolutiva, algoritmos genéticos, automated guided vehicles, evolutionary computation, genetic algorithms
Citación
Buetas Sanjuan, Eduardo. Trabajo Fin de Máster: Cálculo automático de tamaño de flota de un sistema logístico integrado por vehículos de guiado automático mediante la aplicación de técnicas basadas en computación evolutiva. Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED), 2024
Centro
E.T.S. de Ingeniería Informática
Departamento
Inteligencia Artificial



