Publicación: Los gestores bibliográficos: herramientas para la realización del Trabajo Fin de Máster en la UNED
Cargando...
Fecha
Editor/a
Director/a
Tutor/a
Coordinador/a
Prologuista
Revisor/a
Ilustrador/a
Derechos de acceso
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Resumen
La Biblioteca de la UNED, en coordinación con el personal docente, imparte un curso de Competencias Genéricas en Información (CGI) incluido en la asignatura del Trabajo Fin de Máster (TFM) de distintas titulaciones, mediante el que se enseña a los alumnos a gestionar la información de manera autónoma y eficiente, haciendo un uso ético y legal de la misma. La gestión de la información es una competencia transversal a todas las asignaturas de contenido específico de cada Máster. La gestión de la información consiste en un saber hacer complejo que incluye conocimientos y el desarrollo de habilidades para analizar y resolver problemas de modo contextualizado y ref lexivo. La adquisición de esta competencia resulta de gran utilidad para el desarrollo de la actividad investigadora y para la presentación del TFM de acuerdo con las pautas académicas. La formación en competencias informacionales pretende que el alumno sea capaz de gestionar la información de manera automatizada, a través del uso de gestores bibliográficos. Gracias a ellos, el alumno puede elaborar, organizar y gestionar una base de datos bibliográfica propia, e incorporar citas y referencias, en distintos formatos académicos, a sus trabajos de investigación. Esto es de gran importancia, dado que los estudiantes tienen que responsabilizarse de la autoría del trabajo presentado y tienen que poner de manifiesto las aportaciones intelectuales de otros autores utilizados en el texto, citándolos debidamente, para no incurrir en plagio. En esta comunicación se presentan además los resultados de las encuestas de satisfacción con el curso, y las conclusiones obtenidas.
The UNED library, in close coordination with faculty, provides an Information Literacy course, embedded within academic programs, in the TFM subject of different university degrees, to teach students how to manage information efficiently, in an autonomous way, doing an ethically and legally use Information management is a transversal competence to all the subject of each Master. Information management is a complex «know-how» that includes a deep knowledge and the ability to analize and solve academic problems in context. Competence acquisition is useful for the development of research activities and the presentation of Master`s dissertation in an appropriate format, applying academic standards Information literacy course is designed to teach students to manage information automatically using an online bibliographic management program. This allows students to create a personal database of references and generate bibliographies in a variety of academic formats. This is really important because students have to responsibility for the authorship of the work presented and have to recognize the contributions of other authors, citing them properly to avoid intellectual plagiarism. Furthermore, this communication presents the results of satisfaction surveys and the conclusions obtained.
The UNED library, in close coordination with faculty, provides an Information Literacy course, embedded within academic programs, in the TFM subject of different university degrees, to teach students how to manage information efficiently, in an autonomous way, doing an ethically and legally use Information management is a transversal competence to all the subject of each Master. Information management is a complex «know-how» that includes a deep knowledge and the ability to analize and solve academic problems in context. Competence acquisition is useful for the development of research activities and the presentation of Master`s dissertation in an appropriate format, applying academic standards Information literacy course is designed to teach students to manage information automatically using an online bibliographic management program. This allows students to create a personal database of references and generate bibliographies in a variety of academic formats. This is really important because students have to responsibility for the authorship of the work presented and have to recognize the contributions of other authors, citing them properly to avoid intellectual plagiarism. Furthermore, this communication presents the results of satisfaction surveys and the conclusions obtained.
Descripción
Categorías UNESCO
Palabras clave
gestores bibliográficos, RefWorks, Mendeley, TFM, competencias informacionales, bibliographic software, Master’s Thesis, information literacy
Citación
Centro
Departamento
No procede