Publicación:
A year of pandemic: psychological effects in spanish children from 3 to 11 years of age

dc.contributor.authorGiménez Dasi, Marta
dc.contributor.authorQuintanilla Cobián, M. Laura
dc.contributor.authorSimón López, Teresa
dc.date.accessioned2024-10-25T16:52:38Z
dc.date.available2024-10-25T16:52:38Z
dc.date.issued2023
dc.descriptionThe registered version of this article, first published in Psicothema, is available online at the publisher's website: Colegio Oficial de Psicólogos del Principado de Asturias, https://doi.org/10.7334/psicothema2022.223
dc.descriptionLa versión registrada de este artículo, publicado por primera vez en Psicothema, está disponible en línea en el sitio web del editor: Colegio Oficial de Psicólogos del Principado de Asturias, https://doi.org/10.7334/psicothema2022.223
dc.description.abstractBackground: After the lockdown, schools adopted measures to avoid infection, which changed pre-pandemic routines. We evaluated whether the new school conditions constituted a stress factor for children or contributed to their recovery after the impact of the lockdown period. Method: Participants included 291 families with children between 3 and 11 years of age. The children were assessed by parents through the Child and Adolescent Assessment System (SENA) at three time points: T1 (before COVID-19 confinement), T2 (after the children had spent between 4 and 6 weeks confined), and T3 (one year after the beginning of the pandemic). Results: For Preschoolers, no statistical differences were found in any scale or time point. For primary-school children, the differences between T1 and T3 were not significant. Comparisons between T2 and T3 showed significant differences in Willingness to study, Emotional regulation and Hyperactivity and impulsivity. Conclusions: Our results suggest that returning to school might have improved some dimensions of primary-school children’s well-being. However, it seems that neither the confinement nor the restrictive measures have had a negative effect on our sample. To interpret these findings, we discuss the psychological factors of protection and vulnerability.en
dc.description.abstractAntecedentes: Tras el confinamiento, la escuela se adaptó a las restricciones para controlar el COVID-19. Evaluamos si el regreso al colegio constituyó un estresor para los niños o contribuyó a su recuperación tras el impacto del confinamiento. Método: Participaron 291 familias con niños entre 3 y 11 años. Los padres evaluaron a los niños a través del Sistema de Evaluación de Niños y Adolescentes (SENA) en tres momentos: T1 (unas semanas antes del confinamiento), T2 (después de estar entre 4 y 6 semanas confinados) y T3 (un año después del inicio de la pandemia). Resultados: Para los niños de Infantil, las comparaciones no mostraron diferencias en ninguna de las escalas y ninguno de los tiempos evaluados. Para los niños de Primaria, no se hallaron diferencias entre T1 y T3. La comparación entre T2 y T3 indicó una mejora en las escalas Disposición al estudio, Regulación emocional e Hiperactividad e impulsividad. Conclusiones: La vuelta al colegio contribuyó a mejorar algunas dimensiones en los niños de Primaria. Sin embargo, parece que ni el confinamiento ni las posteriores medidas restrictivas han tenido un impacto negativo en los niños de esta muestra. Para interpretar estos resultados discutimos los factores de protección y vulnerabilidad psicológica.es
dc.description.versionversión publicada
dc.identifier.citationGiménez-Dasi, M., Quintanilla, L., & Simón López, T. (2023). A year of pandemic: psychological effects in spanish children from 3 to 11 years of age. Psicothema, 35(2), 119-128. https://doi.org/10.7334/psicothema2022.223
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.7334/psicothema2022.223
dc.identifier.issn1886-144X
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14468/24129
dc.journal.issue2
dc.journal.titlePsicothema
dc.journal.volume35
dc.language.isoen
dc.page.final128
dc.page.initial119
dc.publisherColegio Oficial de Psicólogos del Principado de Asturias
dc.relation.centerFacultades y escuelas::Facultad de Psicología
dc.relation.departmentMetodología de las Ciencias del Comportamiento
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.es
dc.subject61 Psicología
dc.subject.keywordspsychological effectsen
dc.subject.keywordsCOVID-19 health crisisen
dc.subject.keywordsearly childhooden
dc.subject.keywordsprimary educationen
dc.subject.keywordslongitudinal studyen
dc.subject.keywordsefectos psicológicoses
dc.subject.keywordscrisis sanitaria COVID-19es
dc.subject.keywordseducación infantiles
dc.subject.keywordseducación primariaes
dc.subject.keywordsestudio longitudinales
dc.titleA year of pandemic: psychological effects in spanish children from 3 to 11 years of ageen
dc.typeartículoes
dc.typejournal articleen
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublication940d5943-7974-4ec9-82cd-9d93be2b4056
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery940d5943-7974-4ec9-82cd-9d93be2b4056
Archivos
Bloque original
Mostrando 1 - 1 de 1
No hay miniatura disponible
Nombre:
A year of pandemic.pdf
Tamaño:
515.88 KB
Formato:
Adobe Portable Document Format
Bloque de licencias
Mostrando 1 - 1 de 1
No hay miniatura disponible
Nombre:
license.txt
Tamaño:
3.62 KB
Formato:
Item-specific license agreed to upon submission
Descripción: