Publication: Imágenes para el parentesco. Afectos y maternidades a través de las imágenes publicitarias.
Date
2024-11-15
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info:eu-repo/semantics/openAccess
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CSIC
Abstract
Partiendo del discurso de género-parentesco que muestra la imagen femenina desde los años 50, en esta investigación se abordan los cambios producidos en las últimas décadas en la configuración de los vínculos afectivos que son clave para la conformación de las nuevas formas de familia. Mediante una investigación etnográfica principalmente sustentada en un análisis del discurso de las imágenes en los medios, se exponen los cambios que se han ido dando en las narrativas hegemónicas de la maternidad. La maternidad es tomada aquí como elemento afectivo central del grupo familiar. En esta línea, los cambios en dichas representaciones audiovisuales de la maternidad apuntan hacia una modificación del vínculo afectivo principal que constituye las agrupaciones familiares. De esta manera se observa un traspaso desde el amor conyugal al materno-filial que, considerando la maternidad como alegoría de un entorno de amor y cuidados, abre así espacio a nuevas conformaciones familiares en España
The research commences by examining the gender-kinship discourse that has portrayed the female image since the 1950s. This study delves into the transformations witnessed in recent decades concerning the establishment of affective bonds, which play a pivotal role in shaping contemporary family structures. Employing ethnographic research methodologies, with a primary focus on analyzing media-generated images and discourse, this investigation elucidates the evolving nature of the hegemonic discourse surrounding motherhood. In this context, motherhood is considered a central and indispensable affective element within the familial framework. Thus, the transformations that have occurred in such audiovisual representations of motherhood point to a modification of the main affective bond that constitutes family groupings. Therefore, we observe a shift from conjugal love to maternal-filial love which, considering motherhood as an allegory of an environment of love and care, thus opens up space for new family conformations in Spain.
The research commences by examining the gender-kinship discourse that has portrayed the female image since the 1950s. This study delves into the transformations witnessed in recent decades concerning the establishment of affective bonds, which play a pivotal role in shaping contemporary family structures. Employing ethnographic research methodologies, with a primary focus on analyzing media-generated images and discourse, this investigation elucidates the evolving nature of the hegemonic discourse surrounding motherhood. In this context, motherhood is considered a central and indispensable affective element within the familial framework. Thus, the transformations that have occurred in such audiovisual representations of motherhood point to a modification of the main affective bond that constitutes family groupings. Therefore, we observe a shift from conjugal love to maternal-filial love which, considering motherhood as an allegory of an environment of love and care, thus opens up space for new family conformations in Spain.
Description
La versión registrada de este artículo, publicado por primera vez en “Disparidades. Revista De Antropología, 79(2), 983.", está disponible en línea en el sitio web del editor: https://doi.org/10.3989/dra.2024.983
UNESCO Categories
Keywords
Familia, Maternidad, Imagen, Parentesco, Amor, Estudios de género, Family, Motherhood, Image, Gender studies, Love, Kinship
Citation
Fernández García, S. (2024). Imágenes para el parentesco. Afectos y maternidades a través de las imágenes publicitarias. Disparidades. Revista De Antropología, 79(2), 983. https://doi.org/10.3989/dra.2024.983
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Facultades y escuelas::Facultad de Filosofía
Department
Antropología Social y Cultural