Publicación: The effects of intensive naturalistic exposure for children in pre- and post-literacy development
No hay miniatura disponible
Fecha
2018-11-13
Autores
Editor/a
Director/a
Tutor/a
Coordinador/a
Prologuista
Revisor/a
Ilustrador/a
Derechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad Complutense de Madrid (España). Ediciones Complutense
Resumen
Este artículo presenta un estudio de caso en el desarrollo lingüístico de dos niños mediante exposición continuada en un contexto de inmersión y la consiguiente pérdida del lenguaje una vez concluida la inmersión. Los informantes tuvieron una experiencia de exposición continuada mediante inmersión en una lengua nueva para ellos (inglés) durante un periodo de 8 meses. Una de las principales características analizadas es el hecho de que al inicio de la inmersión uno de los sujetos no había desarrollado destrezas de lectoescritura debido a su temprana edad (3.5 años), mientras que el otro sujeto (6.9 años) ya disponía de destrezas de lectoescritura en su primera lengua antes de comenzar la inmersión. El desarrollo lingüístico de los informantes en su primera lengua (L1) y sus avances en la segunda lengua (L2) fueron analizados desde un punto de vista cualitativo, aunque información cuantitativa relacionada con la cantidad de tiempo de exposición también fue recopilada. El análisis realizado en el presente estudio sugiere que el desarrollo previo de destrezas relacionadas con la lectoescritura puede jugar un papel importante en el desarrollo lingüístico posterior.
This paper reports on a case study of the language acquisition of two children through intensive exposure and subsequent language loss after the immersion period. The informants experienced intensive language development through immersion in a new language (English) over a period of 8 months. One of the main features under analysis is the fact that at the time of immersion one of the informants had developed no literacy skills in the mother tongue due to his early age (3.5), whereas the second subject (6.9) had developed literacy skills in the L1 before onset. The informants’ linguistic development in their L1 and in their advances in the L2 were analyzed from a qualitative point of view, and quantitative data was gathered in terms of the time of exposure to the L2. The analysis carried out in this study suggests that the previous development of literacy skills may play a key role.
This paper reports on a case study of the language acquisition of two children through intensive exposure and subsequent language loss after the immersion period. The informants experienced intensive language development through immersion in a new language (English) over a period of 8 months. One of the main features under analysis is the fact that at the time of immersion one of the informants had developed no literacy skills in the mother tongue due to his early age (3.5), whereas the second subject (6.9) had developed literacy skills in the L1 before onset. The informants’ linguistic development in their L1 and in their advances in the L2 were analyzed from a qualitative point of view, and quantitative data was gathered in terms of the time of exposure to the L2. The analysis carried out in this study suggests that the previous development of literacy skills may play a key role.
Descripción
Categorías UNESCO
Palabras clave
literacy, naturalistic exposure, bilingualism, children language development, immersion, alfabetización, exposición natural, bilingüismo, desarrollo del lenguaje en niños, inmersión
Citación
Centro
Facultad de Filología
Departamento
Filologías Extranjeras y sus Lingüísticas