Publicación: Análisis cualitativo del perfil profesional del buen docente de educación secundaria
Fecha
2022-09-01
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Editor
Universidad Internacional de La Rioja (UNIR)
Resumen
La literatura científica ha demostrado que las características y competencias del profesorado constituyen una de las principales fuentes de variación del rendimiento académico. Este potencial de los profesores para mejorar la calidad del sistema educativo justifica la importancia de conocer qué factores asociados a los docentes se relacionan positivamente con el aprendizaje de sus estudiantes. Este estudio persigue contribuir a tal propósito, al analizar el perfil profesional del buen docente de educación secundaria desde la perspectiva de los estudiantes, los miembros de los equipos directivos y los propios profesores. Para ello, se ha establecido un diseño de investigación cualitativa basado en el análisis de las percepciones de los informantes, mediante el cual se han conducido cinco grupos focales en los que han
participado cinco miembros de equipos directivos, nueve profesores y nueve estudiantes. El proceso de codificación tanto apriorístico como inductivo del contenido de los grupos focales ha permitido identificar un perfil profesional del buen docente integrado por tres competencias pedagógicas y siete competencias personales que se concretan en 79 actuaciones. La integración de las perspectivas de todos los agentes permite establecer una propuesta comprehensiva del profesor eficaz, al captarse
los matices que aporta cada visión particular, sobre la que diseñar nuevas investigaciones y sugerir actuaciones que contribuyan a una formación inicial y permanente de calidad para el profesorado de educación secundaria.
Scientific literature has shown that teacher characteristics and skills are one of the main sources of variation in students’ academic performance. This potential that teachers have in improving the quality of the education system justifies the importance of identifying the teacher-related factors that are positively related to student learning. This study aims to contribute to this purpose by analysing the professional profile of a good secondary school teacher from the perspective of students, members of school management teams, and the teachers themselves. For this purpose, a qualitative research design was established based on an analysis of the views of the participants. Five focus groups were conducted with the participation of five members of school manage ment teams, nine teachers and nine students. Through both the a priori and inductive coding of the content of these focus groups, the professional profile of a good teacher was identified. This profile was made up of three teaching skills and seven personal skills, specified in 79 actions. The integration of all the participants’ perspectives enabled the creation of a comprehensive proposal of an effective teacher by capturing the nuances provided by each individual perspective. Based on this, new research and actions can be designed that contribute to improving the quality of initial and in-service training for secondary school teachers.
Scientific literature has shown that teacher characteristics and skills are one of the main sources of variation in students’ academic performance. This potential that teachers have in improving the quality of the education system justifies the importance of identifying the teacher-related factors that are positively related to student learning. This study aims to contribute to this purpose by analysing the professional profile of a good secondary school teacher from the perspective of students, members of school management teams, and the teachers themselves. For this purpose, a qualitative research design was established based on an analysis of the views of the participants. Five focus groups were conducted with the participation of five members of school manage ment teams, nine teachers and nine students. Through both the a priori and inductive coding of the content of these focus groups, the professional profile of a good teacher was identified. This profile was made up of three teaching skills and seven personal skills, specified in 79 actions. The integration of all the participants’ perspectives enabled the creation of a comprehensive proposal of an effective teacher by capturing the nuances provided by each individual perspective. Based on this, new research and actions can be designed that contribute to improving the quality of initial and in-service training for secondary school teachers.
Descripción
The registered version of this article, first published in Revista española de pedagogía, is available online at the publisher's website: Universidad Internacional de La Rioja (UNIR), https://doi.org/10.22550/REP80-3-2022-04
La versión registrada de este artículo, publicado por primera vez en Revista española de pedagogía, está disponible en línea en el sitio web del editor: Universidad Internacional de La Rioja (UNIR), https://doi.org/10.22550/REP80-3-2022-04
La versión registrada de este artículo, publicado por primera vez en Revista española de pedagogía, está disponible en línea en el sitio web del editor: Universidad Internacional de La Rioja (UNIR), https://doi.org/10.22550/REP80-3-2022-04
Categorías UNESCO
Palabras clave
competencias docentes, evaluación del profesorado, grupos focales, investigación cualitativa, eficacia docente, teacher skills, teacher evaluation, focus groups, qualitative research, teacher effectiveness
Citación
López Martín, E., Gutiérrez-de-Rozas, B., Otero Mayer, A., & Expósito Casas, E. (2022). Análisis cualitativo del perfil profesional del buen docente de educación secundaria. Revista española de pedagogía, 80(283), 493-516. https://doi.org/10.22550/REP80-3-2022-04
Centro
Facultades y escuelas::Facultad de Educación
Departamento
Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación II (Orientación Educativa, Diagnóstico e Intervención Psicopedagógica)