Publicación:
Analytical model of meshing stiffness, load sharing, and transmission error for internal spur gears with profile modification

dc.contributor.authorPedrero Moya, José Ignacio
dc.contributor.authorSánchez Sánchez, Miryam Beatriz
dc.contributor.authorPleguezuelos González, Miguel
dc.contributor.editorElsevier
dc.date.accessioned2025-02-20T15:55:16Z
dc.date.available2025-02-20T15:55:16Z
dc.date.issued2024-07
dc.descriptionThe registered version of this article, first published in “Mechanism and Machine Theory,Volume 197,2024,105650", is available online at the publisher's website: Elsevier, https://doi.org/10.1016/j.mechmachtheory.2024.105650.
dc.description.abstractThe influence of the teeth geometry on the load distribution, transmission error, and meshing stiffness of internal spur gears is very similar to that of external gears. Therefore, the formulation of the models for strength and dynamic calculations for internal and external gears is also similar. However, the internal gears have usually greater values of the contact ratio, frequently above 1.8, even 1.9. In these cases, the lengthening of the contact interval due to the elastic deflections of the teeth may result in an effective contact ratio greater than 2, with the subsequent changes in the load sharing and transmission error. These changes are not properly described by the theoretical models for high contact ratio spur gears. In this paper, a model of load sharing, quasi-static transmission error, and time-varying meshing stiffness for internal spur gears with profile modification is resented, which has been applied to low contact ratio internal gears which, due to the transmitted load, become high contact ratio internal gears. The influence of the variations of the transmitted load on the load capacity is also studied.en
dc.description.abstractLa influencia de la geometría de los dientes en la distribución de carga, el error de transmisión y la rigidez de engrane de los engranajes rectos internos es muy similar a la de los engranajes externos. Por lo tanto, la formulación de los modelos para los cálculos dinámicos y de resistencia para engranajes internos y externos también es similar. Sin embargo, los engranajes internos suelen tener valores mayores de la relación de contacto, con frecuencia superiores a 1,8, incluso 1,9. En estos casos, el alargamiento del intervalo de contacto debido a las deflexiones elásticas de los dientes puede dar lugar a una relación de contacto efectiva superior a 2, con los consiguientes cambios en la distribución de carga y el error de transmisión. Estos cambios no se describen adecuadamente mediante los modelos teóricos para engranajes rectos de alta relación de contacto. En este artículo, se presenta un modelo de distribución de carga, error de transmisión cuasiestático y rigidez de engrane variable en el tiempo para engranajes rectos internos con modificación de perfil, que se ha aplicado a engranajes internos de baja relación de contacto que, debido a la carga transmitida, se convierten en engranajes internos de alta relación de contacto. También se estudia la influencia de las variaciones de la carga transmitida sobre la capacidad de carga.es
dc.description.versionversión publicada
dc.identifier.citationJosé I. Pedrero, Miryam B. Sánchez, Miguel Pleguezuelos, Analytical model of meshing stiffness, load sharing, and transmission error for internal spur gears with profile modification. Mechanism and Machine Theory,Volume 197,2024,105650,https://doi.org/10.1016/j.mechmachtheory.2024.105650.
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1016/j.mechmachtheory.2024.105650
dc.identifier.issnISSN 0094-114X
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14468/25942
dc.journal.issue105650
dc.journal.titleMechanism and Machine Theory
dc.journal.volume197
dc.language.isoen
dc.page.final25
dc.page.initial1
dc.publisherElsevier
dc.relation.centerFacultades y escuelas::E.T.S. de Ingenieros Industriales
dc.relation.departmentMecánica
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es
dc.subject33 Ciencias Tecnológicas::3313 Tecnología e ingeniería mecánicas
dc.subject.keywordsInternal gearsen
dc.subject.keywordsProfile modificationen
dc.subject.keywordsTime-varying meshing stiffnessen
dc.subject.keywordsLoad sharingen
dc.subject.keywordsTransmission erroren
dc.subject.keywordsModificación de perfiles
dc.subject.keywordsRigidez de mallaes
dc.subject.keywordsCompartir cargaes
dc.subject.keywordsError de transmisiónes
dc.subject.keywordsvariable en el tiempoes
dc.titleAnalytical model of meshing stiffness, load sharing, and transmission error for internal spur gears with profile modificationen
dc.titleModelo analítico de rigidez de malla, reparto de carga y error de transmisión para engranajes rectos internos con modificación de perfiles
dc.typeartículoes
dc.typejournal articleen
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublicationf9cf09ae-da7a-4112-96ca-93bbbab2964f
relation.isAuthorOfPublicationb9385d6d-f640-48e6-b8f7-4b588cbfaaf9
relation.isAuthorOfPublication955e58d9-1308-4266-b6e1-26c420769aed
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoveryf9cf09ae-da7a-4112-96ca-93bbbab2964f
Archivos
Bloque original
Mostrando 1 - 1 de 1
Cargando...
Miniatura
Nombre:
Pedrero_Moya_Jose_Ignacio_Model_Internal_Spur_JOSE IGNACIO PEDRERO.pdf
Tamaño:
8.8 MB
Formato:
Adobe Portable Document Format
Bloque de licencias
Mostrando 1 - 1 de 1
No hay miniatura disponible
Nombre:
license.txt
Tamaño:
3.62 KB
Formato:
Item-specific license agreed to upon submission
Descripción: