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Ecojustice, equity and ethics: challenges for educational and career guidance

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Fecha
2019
Autores
Irving, Barrie A.
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info:eu-repo/semantics/openAccess
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Universidad de Sevilla
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Resumen
In social and environmental terms we live in precarious and uncertain times, where not only the sustainability of the planet rests in the balance, but also that of human existence. Many nation-states around the world talk of the importance of social cohesion, and are aware of the threat of environmental degradation, climate change, and ecological well-being. However, the dominating global policy discourse, particularly championed in the West, is located within a delimiting neo/liberal political framework. With a few noticeable exceptions, the influence of neo/liberal thinking continues to flourish in the contemporary career literature where there has been little deep critical engagement with the discourse of capitalist economics and how these impact human and environmental well-being. Often caught up in market-led discourses, and captured by the notion that ‘work sets you free’, educational and career guidance has been located within an uncritical economic frame. Its energies tend to be directed towards the preparation of individuals to make ‘good’ educational and occupational choices, underpinned by the need for ‘clients’ to acquire the skills and competencies demanded by employers (and the economy) (Bengtsson, 2011; Irving, 2018). The disjuncture between educational and career guidance and social and environmental justice (i.e. ecojustice) has rarely been breached. In this article, we seek to disrupt dominant discourses of the market that currently permeates thinking in education by identifying how an ecojustice. perspective provides a forward looking and equitable foundation for educational and career guidance.
En términos sociales y ambientales, vivimos en tiempos precarios e inciertos, donde no solo la sostenibilidad del planeta está en juego, sino también la de la existencia humana. Muchos estados-nación de todo el mundo hablan de la importancia de la cohesión social y son conscientes de la degradación ambiental, el cambio climático y la amenaza al bienestar ecológico y social. Sin embargo, el discurso dominante de la política global, particularmente defendido en Occidente, se sitúa dentro de un marco político neoliberal. Con algunas notables excepciones, la influencia del pensamiento neoliberal continúa siendo hegemónico en el campo de la educación y de la orientación profesional, donde en términos generales ha habido poco compromiso crítico profundo con el discurso de la economía capitalista y cómo este impacta sobre el bienestar humano y ambiental. A menudo atrapada en discursos dirigidos por el mercado y por la noción de que "el trabajo nos hace libres", la orientación educativa y profesional se ha ubicado dentro de un marco económico acrítico. Se tiende a preparar a los individuos para tomar "buenas" decisiones educativas y ocupacionales, respaldadas por la necesidad de que adquieran las habilidades y competencias exigidas por los empleadores (y la economía) (Bengtsson, 2011; Irving, 2018). La disyuntiva entre la orientación educativa y profesional y la justicia social y ambiental (la ecojusticia) rara vez se ha abordado. En este artículo cuestionamos los discursos dominantes del mercado que actualmente impregnan el pensamiento en educación, y proponemos la adopción de una perspectiva de ecojusticia que proporciona una guía para el futuro y contribuye a promover la equidad desde la orientación educativa y profesional.
Descripción
La versión registrada de este artículo, publicado por primera vez en Revista Fuentes, está disponible en línea en el sitio web del editor: Universidad de Sevilla, http://dx.doi.org/10.12795/revistafuentes.2019.v21.i2.09
The registered version of this article, first published in Revista Fuentes, is available online at the publisher's website: Universidad de Sevilla, http://dx.doi.org/10.12795/revistafuentes.2019.v21.i2.09
Categorías UNESCO
Palabras clave
ecojustice, equity, neoliberal discourse, educational guidance, career education, career guidance, sustainability, ecojusticia, equidad, discurso neoliberal, orientación educativa, educación para la carrera, orientación profesional, sostenibilidad
Citación
Irving, B. A., & Malik Liévano, B. (2019). Ecojustice, equity and ethics: challenges for educational and career guidance. Revista Fuentes, 21(2), 253-263.
Centro
Facultades y escuelas::Facultad de Educación
Departamento
Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación II (Orientación Educativa, Diagnóstico e Intervención Psicopedagógica)
Grupo de investigación
Grupo de innovación
Programa de doctorado
Cátedra