Publicación: Aplicación web para aprendizaje de las Matemáticas en Primaria y Secundaria
Fecha
2024-07-10
Autores
Editor/a
Director/a
Tutor/a
Coordinador/a
Prologuista
Revisor/a
Ilustrador/a
Derechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad de Educación a Distancia (UNED)
Resumen
Las Matemáticas son una disciplina que, lamentablemente, no siempre tiene una buena acogida entre niños y adolescentes. Enfrentarse a un problema matemático requiere pensar cómo resolverlo utilizando distintas estrategias y, a veces, los estudiantes encuentran dificultades en cómo abordarlos.
En el presente PFG se propone una página web para el aprendizaje de las Matemáticas, orientada a niños, adolescentes y a todos aquéllos que sientan interés por esta materia.
Como paso previo a su elaboración, se realiza un análisis de la situación actual de las Matemáticas en España y de su evolución en los últimos años, en comparación con otros países, a partir de los resultados obtenidos en el Informe PISA y TIMSS y se podría observar que existe un amplio margen de mejora en las puntuaciones.
De entre todos los países, destaca uno por sus espectaculares resultados, liderando los rankings internacionales desde hace lustros: Singapur. Se analizará el “método Singapur” en la enseñanza de las Matemáticas y se elaborará a partir de ella una metodología para aplicar en nuestra web.
Se hará un estudio detallado de las actuales páginas web abiertas que existen para aprender Matemáticas y se analizará si siguen la metodología propuesta o no.
Finalmente, se presentará una página web interactiva para aprender Matemáticas, que siga la metodología construida en el presente PFG.
Mathematics is a discipline that, unfortunately, does not always receive a warm welcome among children and teenagers. Tackling a math problem requires thinking about how to solve it using different strategies, and sometimes students find it challenging to approach them. In this final degree project, a website is proposed for learning mathematics, aimed at children, teenagers, and anyone interested in this subject. As a preliminary step, an analysis of the current state of mathematics in Spain and its evolution in recent years is carried out, compared to other countries, based on the results obtained in the PISA and TIMSS reports. It will be observed that there is a significant margin for improvement in the scores. Among all the countries, one stands out for its spectacular results, leading the international rankings for decades: Singapore. The “Singapore method” of teaching mathematics will be analyzed, and a methodology will be developed from it to apply to our website. A detailed study of the existing open websites for learning mathematics will be conducted to analyze whether they follow the proposed methodology or not. Finally, an interactive website for learning mathematics will be presented, following the methodology developed in this final degree project.
Mathematics is a discipline that, unfortunately, does not always receive a warm welcome among children and teenagers. Tackling a math problem requires thinking about how to solve it using different strategies, and sometimes students find it challenging to approach them. In this final degree project, a website is proposed for learning mathematics, aimed at children, teenagers, and anyone interested in this subject. As a preliminary step, an analysis of the current state of mathematics in Spain and its evolution in recent years is carried out, compared to other countries, based on the results obtained in the PISA and TIMSS reports. It will be observed that there is a significant margin for improvement in the scores. Among all the countries, one stands out for its spectacular results, leading the international rankings for decades: Singapore. The “Singapore method” of teaching mathematics will be analyzed, and a methodology will be developed from it to apply to our website. A detailed study of the existing open websites for learning mathematics will be conducted to analyze whether they follow the proposed methodology or not. Finally, an interactive website for learning mathematics will be presented, following the methodology developed in this final degree project.
Descripción
Categorías UNESCO
Palabras clave
Matemáticas, educación, página web educativa, aprendizaje interactivo, método Singapur, Informe PISA, TIMSS, metodología educativa, modelo de Barras, enfoque CPA, resolución de problemas, metacognición, Mathematics, education, educational website, interactive learning, Singapore method, PISA Report, educational methodology, Bar model, CPA approach, problem solving, metacognition
Citación
Helguero Valverde, Ana Isabel (2024) Aplicación web para aprendizaje de las Matemáticas en Primaria y Secundaria. Trabajo Fin de Grado. Universidad de Educación a Distancia (UNED)
Centro
Facultades y escuelas::E.T.S. de Ingeniería Informática
Departamento
Lenguajes y Sistemas Informáticos