Publicación: Evaluación del actual procedimiento de inspección de frenos de servicio en tractores (vehículos de categoría T) en estaciones ITV
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Fecha
2022
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Editor
Universidad Nacional de Educación a Distancia (España), Universidad Politécnica de Madrid. Departamento de Ingeniería Mecánica
Resumen
El principal objetivo de la actual inspección técnica de vehículos (ITV) en España es el control del correcto funcionamiento de los principales sistemas de los vehículos que afectan a su seguridad de circulación. En lo referido a la inspección del sistema de frenado, se desarrolla mediante una inspección visual de defectos, así como una verificación mediante ensayo de la eficacia del freno de servicio [1]. Habitualmente se realiza la verificación de la eficacia en un frenómetro de rodillos, si bien es algunas categorías de vehículos este procedimiento no es factible. En esos casos se realiza un ensayo de frenada en pista y se obtiene como resultado la deceleración media durante la frenada. Este es el caso de los tractores o vehículos agrícolas autopropulsados. Existe una dificultad importante para evaluar la eficacia del sistema de frenos. Estos vehículos rara vez se pueden ensayar en frenómetro y es preciso realizar ensayo de deceleración en pista. Los actuales procedimientos y equipos comerciales disponibles ofrecen soluciones con importantes dificultades para su implementación. En el presente trabajo se ha revisado el procedimiento de inspección, se han realizado ensayos con diferentes equipos comerciales y se ha comparado su aplicabilidad al proceso de inspección en ITV. Este estudio se ha realizado en el marco de la Cátedra ITEVEBASA de la Universidad Miguel Hernández de Elche.
The main objective of the current technical vehicle inspection in Spain (ITV, from the Spanish acronym “Inspección Técnica de Vehículos”) is to check the correct functioning of the main vehicle systems that affect the safety of the vehicle. With regard to the inspection of the braking system, this is carried out by means of a visual inspection for defects, as well as a verification of the efficiency of the service brake by means of a test [1]. The efficiency is usually checked on a roller brake tester, although in some vehicle categories this procedure is not feasible. In such cases, a track braking test is performed and the average deceleration during braking is obtained as a result. This is the case for tractors or self-propelled agricultural vehicles. There is a major difficulty in assessing the effectiveness of the braking system. These vehicles can rarely be tested on a brake tester and track deceleration testing is required. Current commercially available procedures and equipment offer solutions with significant implementation difficulties. In this work, the inspection procedure has been reviewed, tests have been carried out with different commercial equipment and their applicability to the MOT inspection process has been compared. This study has been carried out within the framework of the ITEVEBASA Chair of the Miguel Hernández University of Elche.
The main objective of the current technical vehicle inspection in Spain (ITV, from the Spanish acronym “Inspección Técnica de Vehículos”) is to check the correct functioning of the main vehicle systems that affect the safety of the vehicle. With regard to the inspection of the braking system, this is carried out by means of a visual inspection for defects, as well as a verification of the efficiency of the service brake by means of a test [1]. The efficiency is usually checked on a roller brake tester, although in some vehicle categories this procedure is not feasible. In such cases, a track braking test is performed and the average deceleration during braking is obtained as a result. This is the case for tractors or self-propelled agricultural vehicles. There is a major difficulty in assessing the effectiveness of the braking system. These vehicles can rarely be tested on a brake tester and track deceleration testing is required. Current commercially available procedures and equipment offer solutions with significant implementation difficulties. In this work, the inspection procedure has been reviewed, tests have been carried out with different commercial equipment and their applicability to the MOT inspection process has been compared. This study has been carried out within the framework of the ITEVEBASA Chair of the Miguel Hernández University of Elche.
Descripción
Categorías UNESCO
Palabras clave
tractores, ensayos de frenada, inspección de vehiculos, seguridad vial
Citación
Centro
E.T.S. de Ingenieros Industriales
Departamento
Mecánica