Publicación: Radiografía de una década (2011 – 2020) de revistas científicas de educación españolas
Cargando...
Fecha
2023-03-31
Editor/a
Director/a
Tutor/a
Coordinador/a
Prologuista
Revisor/a
Ilustrador/a
Derechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Ministerio de Educación Cultura y Deporte
Resumen
Las revistas científicas de educación españolas han mostrado en las últimas décadas una evolución extraordinaria, que se consolida a partir de la década de los 80 con un crecimiento exponencial de estas publicaciones. A partir de la Ley de Reforma Universitaria (LRU, 1984), la evaluación de la investigación a través de la producción científica publicada se convirtió en la referencia para el desarrollo profesional del personal docente e investigador universitario, midiéndose los méritos de investigación a partir del impacto de artículos publicados en revistas científicas indexadas fundamentalmente en las dos bases de datos internacionales de referencia: Social Science Citation Index y Scopus. El objetivo de este artículo es analizar la evolución de las revistas científicas de educación españolas durante una década significativa, a partir de varios indicadores: impacto e indexación, colaboración internacional, distribución por años, idioma, tema, procedencia de autores, financiación, descriptores y citación.
Con una metodología descriptiva, se analizan estos indicadores para las 8 revistas científicas españolas indexadas únicamente en la categoría ‘Education’ del Scimago Journal Rank de Scopus con permanencia desde 2011 al 2020. Los resultados muestran una evolución ascendente del impacto, medido en citas, y de la indexación de las revistas objeto de estudio. Destaca el aumento de la colaboración internacional, especialmente entre países de Iberoamérica, junto a una mayor presencia de artículos en inglés. En cuanto al contenido reflejado en palabras clave, destacan temas como inclusión, ciudadanía y convivencia, evaluación educativa y resultados escolares, competencias, formación del profesorado y tecnología educativa, a partir de investigaciones contextualizadas principalmente en la educación superior y en la secundaria. Se evidencia una importante frecuencia de palabras clave demasiado genéricas, que no identifican bien las investigaciones que representan. Estos resultados plantean diversos retos a los que se enfrentarán en el futuro inmediato las revistas científicas de educación españolas.
Spanish scientific journals on education have shown an extraordinary evolution in recent decades, which has been consolidated since the 1980s with the exponential growth of these publications. Since the University Reform Law (LRU, 1984), the evaluation of research through published scientific production has become the reference for the professional development of university teaching and research staff, with research merits being measured based on the impact of articles published in indexed scientific journals, mainly in the two international reference databases: Social Science Citation Index and Scopus. This article aims to analyze the evolution of Spanish scientific journals on education based on several indicators: impact and indexing, international collaboration, distribution by year, language, subject, authors' origin, funding, descriptors, and citation. Using a descriptive methodology, these indicators are analyzed for the eight indexed Spanish scientific journals only in the 'Education' category by the Scimago Journal Rank of Scopus with permanence from 2011 to 2020. The results show an upward evolution of the impact, measured in citations and the indexation of the journals under study. The increase in international collaboration stands out, especially between Latin American countries, with a more significant presence of articles in English. Regarding the content reflected in keywords, topics such as inclusion, citizenship and coexistence, educational assessment and school results, competencies, teacher training, and educational technology stand out, based on contextualized research mainly in higher and secondary education. On the other hand, there is a high frequency of keywords that are too generic and do not clearly identify the research they represent. These results raise several challenges that Spanish scientific journals in education will face in the immediate future.
Spanish scientific journals on education have shown an extraordinary evolution in recent decades, which has been consolidated since the 1980s with the exponential growth of these publications. Since the University Reform Law (LRU, 1984), the evaluation of research through published scientific production has become the reference for the professional development of university teaching and research staff, with research merits being measured based on the impact of articles published in indexed scientific journals, mainly in the two international reference databases: Social Science Citation Index and Scopus. This article aims to analyze the evolution of Spanish scientific journals on education based on several indicators: impact and indexing, international collaboration, distribution by year, language, subject, authors' origin, funding, descriptors, and citation. Using a descriptive methodology, these indicators are analyzed for the eight indexed Spanish scientific journals only in the 'Education' category by the Scimago Journal Rank of Scopus with permanence from 2011 to 2020. The results show an upward evolution of the impact, measured in citations and the indexation of the journals under study. The increase in international collaboration stands out, especially between Latin American countries, with a more significant presence of articles in English. Regarding the content reflected in keywords, topics such as inclusion, citizenship and coexistence, educational assessment and school results, competencies, teacher training, and educational technology stand out, based on contextualized research mainly in higher and secondary education. On the other hand, there is a high frequency of keywords that are too generic and do not clearly identify the research they represent. These results raise several challenges that Spanish scientific journals in education will face in the immediate future.
Descripción
The registered version of this article, first published in “Revista De Educación, 400, 133–160", is available online at the publisher's website: Ministerio de Educación Cultura y Deporte, https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2023-399-573
La versión registrada de este artículo, publicado por primera vez en “Revista de Evaluación de Programas y Políticas Públicas, 1 (2013), 31-53", está disponible en línea en el sitio web del editor: Ministerio de Educación Cultura y Deporte, https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2023-399-573
La versión registrada de este artículo, publicado por primera vez en “Revista de Evaluación de Programas y Políticas Públicas, 1 (2013), 31-53", está disponible en línea en el sitio web del editor: Ministerio de Educación Cultura y Deporte, https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2023-399-573
Categorías UNESCO
Palabras clave
publicación científica, investigación educativa, comunicación científica, visibilidad de la investigación, productividad académica, impacto, scholarly publishing, educational research, scientific communication, research visibility, academic productivity, research impact
Citación
Ruiz-Corbella, M., López-Gómez, E., Galán, A., & Vélaz-de-Medrano, C. (2023). Radiografía de una década (2011 – 2020) de revistas científicas de educación españolas. Revista De Educación, 400, 133–160. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2023-399-573
Centro
Facultades y escuelas::Facultad de Educación
Departamento
Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación II (Orientación Educativa, Diagnóstico e Intervención Psicopedagógica)