Fecha
2025-10-08
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Editorial
Resumen
El presente trabajo aborda el papel central que desempeña la dialéctica en el pensamiento argumentativo de Aristóteles. Frente a lecturas que han subordinado la dialéctica a la lógica o la han diluido en la retórica, aquí se defiende su autonomía, riqueza estructural y vigencia filosófica. A través de un análisis riguroso de sus elementos fundamentales —la endoxa, los topos, los predicables, la crítica dialéctica y el argumento dialéctico— se sostiene que la dialéctica constituye una práctica racional completa, versátil y fértil para el pensamiento crítico. Se exploran sus conexiones con otras formas argumentativas, su papel en la teoría de las falacias, su relevancia epistemológica en la ciencia y su proyección actual en la teoría de la argumentación, la educación y la vida pública. El trabajo reivindica a la dialéctica como procedimiento filosófico de primer orden, no solo en el pensamiento del estagirita, sino en el cultivo contemporáneo de la racionalidad.
This paper addresses the central role played by dialectics in Aristotle’s argumentative thinking. Contrary to interpretations that have subordinated dialectics to logic or diluted it in rhetoric, this paper defends its autonomy, structural richness, and philosophical relevance. Through a rigorous analysis of its fundamental elements —endoxa, topoi, predicables, dialectical criticism and dialectical argument— it is argued that dialectic constitutes a complete, versatile and fertile rational practice for critical thinking. Its connections with other forms of argumentation, its role in the theory of fallacies, its epistemological relevance in science and its current projection in the theory of argumentation, education and public life are explored. The work vindicates dialectic as a philosophical procedure of the first order, not only in the thought of the Stagirite, but also in the contemporary cultivation of rationality.
This paper addresses the central role played by dialectics in Aristotle’s argumentative thinking. Contrary to interpretations that have subordinated dialectics to logic or diluted it in rhetoric, this paper defends its autonomy, structural richness, and philosophical relevance. Through a rigorous analysis of its fundamental elements —endoxa, topoi, predicables, dialectical criticism and dialectical argument— it is argued that dialectic constitutes a complete, versatile and fertile rational practice for critical thinking. Its connections with other forms of argumentation, its role in the theory of fallacies, its epistemological relevance in science and its current projection in the theory of argumentation, education and public life are explored. The work vindicates dialectic as a philosophical procedure of the first order, not only in the thought of the Stagirite, but also in the contemporary cultivation of rationality.
Descripción
Especialidad: Lógica, Historia y Filosofía de la ciencia.
Categorías UNESCO
Palabras clave
dialéctica, pensamiento crítico, Aristóteles, argumentación, endoxa, topos, predicables, lógica, retórica, falacias, ciencia, filosofía, dialectic, critical thinking, Aristotle, argumentation, endoxa, topos, predicables, logic, rhetoric, fallacies, science, philosophy
Citación
Martos Beltrán, Francisco Manuel. Trabajo Fin de Máster: La dialéctica y el pensamiento crítico en Aristóteles: estructura, función y actualidad filosófica. Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED) 2025
Centro
Facultad de Filosofía
Departamento
Lógica, Historia y Filosofía de la Ciencia



