Publicación: El nuevo modelo regulador de la financiación participativa
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Fecha
2023-04-01
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Thomson Reuters Aranzadi
Resumen
El modelo de financiación participativa ha sido objeto en los últimos años de una profunda armonización europea a través del Reglamento (UE) 2020/1503 y su adaptación tras la Ley 18/2022. A la par, el legislador comunitario ha operado también una reforma legislativa muy ambiciosa a nivel comunitario sobre los servicios digitales, en este caso mediante la aprobación del Reglamento (UE) 2022/2065, relativo a un mercado único de servicios digitales (DSA), que se aplica a todos los prestadores de servicios de intermediación en línea, entre ellos, a las plataformas de financiación participativa en tanto que prestadoras del denominado servicio de financiación participativa. A la vista de estas profundas reformas y su impacto en el sector, resulta especialmente interesante realizar un análisis integral de las novedades introducidas sobre el modelo a nivel sectorial y general. El alcance del estudio lo es, en sus objetivos, de máximos. En efecto, se pretende, por un lado, determinar si aquellas responden, y en qué medida o limitaciones, a las necesidades del mercado y facilitan un efectivo instrumento alternativo a la financiación tradicional. De otro lado, se pretende vislumbrar si, habida cuenta de la complejidad del fenómeno de la digitalización del servicio de financiación participativa, ambos regímenes, sectorial y general, alcanzan en su totalidad a resolver la problemática jurídica del régimen del servicio de financiación participativa, una vez sometido éste al estándar de conducta debida del prestador de servicios digitales.
In recent years the model has been subject to a profound European harmonization through Regulation (EU) 2020/1503 and its adaptation after Law 18/2022. At the same time, the EU legislator has also carried out a very ambitious legislative reform at EU level on digital services, in this case through the approval of Regulation (EU) 2022/2065, on a single market for digital services (DSA), which applies to all providers of online intermediation services, including crowdfunding platforms as providers of the so-called crowdfunding service. In view of these far-reaching law reforms and their impact on the sector, it is particularly interesting to carry out a comprehensive analysis of the new features introduced on the model at the sectorial and general level. The scope of the study is, in its objectives, of maximum scope. Indeed, the aim is, on the one hand, to determine whether, and to what extent or limitations, they respond to the needs of the market and provide an effective alternative instrument to traditional financing. On the other hand, it is intended to glimpse whether, given the complexity of the phenomenon of the digitization of the crowdfunding service, both regulations, sectorial and general, reach in their entirety to solve the legal problems of the crowdfunding service legal regime, once subjected to the due standard of conduct of the digital service provider.
In recent years the model has been subject to a profound European harmonization through Regulation (EU) 2020/1503 and its adaptation after Law 18/2022. At the same time, the EU legislator has also carried out a very ambitious legislative reform at EU level on digital services, in this case through the approval of Regulation (EU) 2022/2065, on a single market for digital services (DSA), which applies to all providers of online intermediation services, including crowdfunding platforms as providers of the so-called crowdfunding service. In view of these far-reaching law reforms and their impact on the sector, it is particularly interesting to carry out a comprehensive analysis of the new features introduced on the model at the sectorial and general level. The scope of the study is, in its objectives, of maximum scope. Indeed, the aim is, on the one hand, to determine whether, and to what extent or limitations, they respond to the needs of the market and provide an effective alternative instrument to traditional financing. On the other hand, it is intended to glimpse whether, given the complexity of the phenomenon of the digitization of the crowdfunding service, both regulations, sectorial and general, reach in their entirety to solve the legal problems of the crowdfunding service legal regime, once subjected to the due standard of conduct of the digital service provider.
Descripción
The registered version of this article, first published in Revista de derecho mercantil, is available online at the publisher's website: Thomson Reuters Aranzadi, all rights reserved, https://tienda.aranzadilaley.es/revista-derecho-mercantil?srsltid=AfmBOoqV_96aYJo71SMDhhJ1NZCUuvo7-m0H9psTqCHa66oibIk-9z3B
La versión registrada de este artículo, publicado por primera vez en Revista de derecho mercantil, está disponible en línea en el sitio web del editor: Thomson Reuters Aranzadi, todos los derechos reservados, https://tienda.aranzadilaley.es/revista-derecho-mercantil?srsltid=AfmBOoqV_96aYJo71SMDhhJ1NZCUuvo7-m0H9psTqCHa66oibIk-9z3B
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Categorías UNESCO
Palabras clave
financiación participativa, proveedores de servicios de financiación participativa, regulación, ley crea y crece, plataformas digitales, servicios digitales, regulación del mercado único, reglamento de servicios digitales (DSA), crowdfunding, crowdfunding service providers for business, EU regulation, spanish creation and growth of companies law, digital platforms, digital services, single market, EU regulation, DSA
Citación
Rodríguez Martínez, I. (2023). El nuevo modelo regulador de la financiación participativa. Revista de derecho mercantil, 328, 3.
Centro
Facultades y escuelas::Facultad de Derecho
Departamento
Derecho Mercantil