Publicación: Compatibilidad entre materiales poliméricos y lubricantes de transmisiones de vehículos eléctricos: Resistencia y elongación a rotura
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Fecha
2022
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Editor
['Universidad Nacional de Educación a Distancia (España)', 'Universidad Politécnica de Madrid. Departamento de Ingeniería Mecánica']
Resumen
El presente trabajo de investigación analiza la compatibilidad entre 6 materiales poliméricos, tres de ellos plásticos estructurales (PEEK, PTFE y PA-66) y los otros tres elastómeros empleados en sellos y juntas (FKM, EPDM y silicona), con 4 aceites lubricantes de transmisión automática para vehículos eléctricos. Los materiales fueron sometidas a un envejecimiento mediante inmersión en los 4 lubricantes, manteniendo diferentes tiempos de inmersión a temperatura de 100ºC. La compatibilidad se analiza con las variaciones en tensión de rotura y elongación a rotura evaluadas en ensayos de tracción y ensayos complementarios de análisis fisicoquímico de los materiales. Los plásticos estructurales apenas sufren variaciones de resistencia con el envejecimiento salvo el PA-66, que ve ligeramente mermada su tensión de rotura y elongación. Los elastómeros presentan todos ellos variaciones apreciables en su tensión de rotura, siendo mayores en el EPDM. En el caso de la silicona, el envejecimiento con los diferentes lubricantes genera variaciones notables en la tensión de rotura.
This research work analyzes the compatibility between 6 polymeric materials with 4 Automatic Transmission Fluids for electric vehicles. Three of these polymers are structural plastics (PEEK, PTFE and PA-66) and the other three elastomers used in seals and gaskets (FKM, EPDM and silicone). The samples of the polymeric materials were subjected to an aging process by submerging them in the 4 lubricants studied, maintaining different immersion times with a constant temperature of 100ºC. The compatibility is analyzed based on the variations in the breaking stress of the materials and the elongation at break evaluated in tensile tests. Complementary physicochemical analysis tests of the materials are made. Structural plastics do not shows significant variations in resistance with aging, except for PA-66, which presents slightly reduction in its breaking stress and elongation at break. All the elastomers present significant variations in their breaking strength, being greater in the EPDM. In the case of silicone, aging with the different lubricants generates notable variations in the breaking stress.
This research work analyzes the compatibility between 6 polymeric materials with 4 Automatic Transmission Fluids for electric vehicles. Three of these polymers are structural plastics (PEEK, PTFE and PA-66) and the other three elastomers used in seals and gaskets (FKM, EPDM and silicone). The samples of the polymeric materials were subjected to an aging process by submerging them in the 4 lubricants studied, maintaining different immersion times with a constant temperature of 100ºC. The compatibility is analyzed based on the variations in the breaking stress of the materials and the elongation at break evaluated in tensile tests. Complementary physicochemical analysis tests of the materials are made. Structural plastics do not shows significant variations in resistance with aging, except for PA-66, which presents slightly reduction in its breaking stress and elongation at break. All the elastomers present significant variations in their breaking strength, being greater in the EPDM. In the case of silicone, aging with the different lubricants generates notable variations in the breaking stress.
Descripción
Categorías UNESCO
Palabras clave
Vehículo eléctrico, Compatibilidad, ATFs, Polímeros
Citación
Centro
E.T.S. de Ingenieros Industriales
Departamento
Mecánica