Publicación: Los espacios comerciales en la periferia de la ciudad de Murcia: Transformaciones espaciales y consecuencias en su área de influencia y jerarquía urbana regional
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Fecha
2022
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Consejo Superior de Investigaciones Científicas, CSIC: Instituto de Economía y Geografía
Resumen
Murcia es una las ciudades españolas que presenta más altos índices de m2 de espacios comerciales/habitante, la proliferación de este tipo de establecimientos ha originado importantes modificaciones urbanísticas que han transformado el espacio, creando mejores condiciones de accesibilidad y conectividad entre los propios núcleos y espacios periféricos en donde se suelen instalar este tipo de establecimientos que requieren grandes superficies al tratarse de edificios generalmente de escaso desarrollo vertical y con importantes necesidades de aparcamiento en superficie o subterráneo gratuito. A ello se une la necesidad en la mejora de los transportes colectivos que den servicio a la población que se desplaza a los mismos. Este trabajo analiza a través de datos estadísticos fiables y una cartografía evolutiva la masiva concentración de establecimientos en la ciudad de Murcia, lo que ha dado como resultado el cambio de usos de suelo, antes de huerta y eriales, la creación de nuevas vías de comunicación incluido el tranvía o el aumento de atracción de la ciudad en relación a su área de influencia y jerarquía tanto a nivel regional como entre las provincias limítrofes de Alicante, Albacete y Almería. Se comprueba saturación o exceso en el ofrecimiento de m2 de superficie alquilable lo que necesariamente está dando lugar a reajustes en los espacios, cierres de locales o cambios de funcionalidad, por tanto, se precisa una nueva planificación en la ordenación territorial y la recuperación del equilibrio comercial entre la ciudad de Murcia y el resto de municipios que componen este espacio geográfico.
Murcia is one of the Spanish cities with the highest rates of m2 of commercial spaces / inhabitant, the proliferation of this type of establishment has led to important urban modifications that have transformed the space, creating better conditions of accessibility and connectivity between the towns and spaces themselves. Peripherals where these types of establishments that require large surfaces are usually installed, as they are generally buildings with little vertical development and with significant needs for free surface or underground parking. Added to this is the need to improve collective transport to serve the population that travels to them. This work analyzes, through reliable statistical data and an evolutionary cartography, the massive concentration of establishments in the city of Murcia, which has resulted in the change of land use, before orchards and wastelands, the creation of new communication channels. including the tram or the increase in attraction of the city in relation to its area of influence and hierarchy, both regionally and between the neighboring provinces of Alicante, Albacete and Almería. Saturation or excess in the offer of m2 of leasable surface is verified, which is necessarily giving rise to readjustments in the spaces, closings of premises or changes in functionality, therefore a new planning in the territorial organization and the recovery of the commercial balance is necessary. between the city of Murcia and the rest of the municipalities that make up this geographic space.
Murcia is one of the Spanish cities with the highest rates of m2 of commercial spaces / inhabitant, the proliferation of this type of establishment has led to important urban modifications that have transformed the space, creating better conditions of accessibility and connectivity between the towns and spaces themselves. Peripherals where these types of establishments that require large surfaces are usually installed, as they are generally buildings with little vertical development and with significant needs for free surface or underground parking. Added to this is the need to improve collective transport to serve the population that travels to them. This work analyzes, through reliable statistical data and an evolutionary cartography, the massive concentration of establishments in the city of Murcia, which has resulted in the change of land use, before orchards and wastelands, the creation of new communication channels. including the tram or the increase in attraction of the city in relation to its area of influence and hierarchy, both regionally and between the neighboring provinces of Alicante, Albacete and Almería. Saturation or excess in the offer of m2 of leasable surface is verified, which is necessarily giving rise to readjustments in the spaces, closings of premises or changes in functionality, therefore a new planning in the territorial organization and the recovery of the commercial balance is necessary. between the city of Murcia and the rest of the municipalities that make up this geographic space.
Descripción
Categorías UNESCO
Palabras clave
espacios comerciales, Murcia, forma urbana, jerarquía urbana, primacía urbana, smalls, urban form, urban hierarchy, urban primacy
Citación
Morales F.J., 2022. Los espacios comerciales en la periferia de la ciudad de Murcia: transformaciones espaciales y consecuencias en su área de influencia y jerarquía urbana regional. Estudios Geográficos (CSIC), nº 83 (292) Pág 22 Fecha publicación: 2022 DOI: https://doi.org/10.3989/estgeogr.202299.099
Centro
Facultades y escuelas
Departamento
Geografía