Publicación: The underpinnings of dystopia: a cognitive poetic approach to Huxley’s “Brave New World”
Fecha
2020
Autores
Editor/a
Director/a
Tutor/a
Coordinador/a
Prologuista
Revisor/a
Ilustrador/a
Derechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad Nacional de Educación a Distancia (España). Facultad de Filología. Departamento de Filologías Extranjeras y sus Lingüísticas
Resumen
La gran obra de literatura distópica de Aldous Huxley, Un Mundo Feliz, sigue siendo hoy en día una de las novelas inglesas más influyentes del siglo XX. Para poder estudiar cómo se construye la ambivalente distopía detrás de este nuevo mundo feliz, en este ensayo se propone un enfoque poético-cognitivo consistente en la aplicación al análisis literario de conceptos desarrollados en el campo de la lingüística cognitiva. La adopción de este método analítico tiene por objetivo explorar el proceso de lectura de ciencia-ficción distópica en sí mismo, así como obtener fundamentos sólidos para interpretaciones intuitivas acerca de la relación entre individuo y comunidad.
A major piece of dystopian literature, Aldous Huxley’s Brave New World remains one of the most influential English novels of the 20th century. In order to study how the ambiguous dystopia of the New World is constructed, in this essay I employ a Cognitive Poetic approach, applying concepts developed within Cognitive Linguistics to literary analysis. The analytical method adopted aims at exploring the process of dystopian science-fiction reading as well as attaining sound evidence that supports intuitional interpretations about the relationship of the individual with the community.
A major piece of dystopian literature, Aldous Huxley’s Brave New World remains one of the most influential English novels of the 20th century. In order to study how the ambiguous dystopia of the New World is constructed, in this essay I employ a Cognitive Poetic approach, applying concepts developed within Cognitive Linguistics to literary analysis. The analytical method adopted aims at exploring the process of dystopian science-fiction reading as well as attaining sound evidence that supports intuitional interpretations about the relationship of the individual with the community.
Descripción
Categorías UNESCO
Palabras clave
Aldous Huxley, lingüística cognitiva, análisis literario, literatura distópica, cognitive linguistics, literary analysis, dystopian literature
Citación
Centro
Facultades y escuelas::Facultad de Filología
Departamento
Filologías Extranjeras y sus Lingüísticas