Publicación: Padres y madres frente al ciberacoso: un nuevo desafío
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Fecha
2019-03-18
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Editor
Universidad Nacional de Educación a Distancia (España). Facultad de Educación. Departamento de Didáctica, Organización Escolar y Didácticas Especiales
Resumen
En este trabajo podremos contemplar los diversos factores que se desarrollan entorno a las redes sociales e instrumentos multimedia, a través de los cuales surge el ciberbullying, así como las consecuencias que conlleva en las familias. Los padres y madres de las generaciones actuales, cuyos hijos e hijas, millenials o nativos digitales, disponen de un dispositivo tecnológico prácticamente desde que nacen, pero, ¿Sabemos si los padres y madres de esta generación saben cómo enseñar, prevenir o solucionar los problemas que estos dispositivos puedan causar? ¿Cuáles son los principales problemas que pueden surgir y cómo podemos intervenir? La Asociación Ideorama, y su proyecto Ticocio, nos ayudan a resolver estas cuestiones. Comprobamos pues, las hipótesis establecidas, refutando las respuestas de las entrevistas realizadas, para sacar las conclusiones correspondientes. De este modo, podemos comprobar la realidad existente del acoso que tiene lugar mediante las redes, en cualquier momento y en cualquier contexto. Primero contemplaremos el universo en el que nos situamos, tras esto, las hipótesis planteadas, los objetivos generales y específicos y la justificación metodológica. A continuación se desarrolla el marco teórico en el cual se define el acoso escolar, la importancia de centrarnos en las familias, la alfabetización digital, y el ciberbullying en profundidad, atendiendo a la identidad digital y las redes sociales. Tras esto, se ofrece un estudio desde una observación etnográfica de la Asociación y su proyecto. Por último, se desarrolla el diseño de la investigación y el marco metodológico que contiene las entrevistas realizadas, culminando con las conclusiones y las referencias bibliográficas.
In this work we could contemplate the various factors that are found in the field of social networks and multimedia instruments, through which cyberbullying arise, as well as the consequences it has on families. Parents of the current generations, which sons and daughters, millennials or digital natives, they have a digital device almost since they are born. What can these devices cause? What are the main problems that can arise and how can we intervene? The Ideorama Association, and its Ticocio project, can help us to resolve these issues. Check, then, the hypotheses established, refuting the answers of the interviews conducted, to draw the corresponding conclusions. By this way, we can realize the existing reality of harassment that takes place through networks, at any time and in any context. First we will contemplate the universe in which we situate ourselves, after this, the hypotheses raised, the general objectives and the methodological justification. The theoretical framework is then developed and school harassment is defined, the importance of focusing on families, digital literacy, and in-depth cyberbullying, attention to digital identity and social networks. From here a study is shown from an ethnographic observation of the Association and its project. Finally, we will see the design of the research and the methodological framework that contains the interviews carried out, culminating with the conclusions and bibliographical references.
In this work we could contemplate the various factors that are found in the field of social networks and multimedia instruments, through which cyberbullying arise, as well as the consequences it has on families. Parents of the current generations, which sons and daughters, millennials or digital natives, they have a digital device almost since they are born. What can these devices cause? What are the main problems that can arise and how can we intervene? The Ideorama Association, and its Ticocio project, can help us to resolve these issues. Check, then, the hypotheses established, refuting the answers of the interviews conducted, to draw the corresponding conclusions. By this way, we can realize the existing reality of harassment that takes place through networks, at any time and in any context. First we will contemplate the universe in which we situate ourselves, after this, the hypotheses raised, the general objectives and the methodological justification. The theoretical framework is then developed and school harassment is defined, the importance of focusing on families, digital literacy, and in-depth cyberbullying, attention to digital identity and social networks. From here a study is shown from an ethnographic observation of the Association and its project. Finally, we will see the design of the research and the methodological framework that contains the interviews carried out, culminating with the conclusions and bibliographical references.
Descripción
Categorías UNESCO
Palabras clave
acoso escolar, ciberbullying, ciberacoso, padres, madres, familias, tecnologías, asociación, sociedad del conocimiento, sociedad 2.0, Bullying, parents, mothers, families, technologies
Citación
Centro
Facultades y escuelas::Facultad de Educación
Departamento
Didáctica, Organización Escolar y Didácticas Especiales