Publicación: El humor gráfico satírico: antídoto contra el poder
Cargando...
Fecha
2022-06-24
Autores
Editor/a
Director/a
Tutor/a
Coordinador/a
Prologuista
Revisor/a
Ilustrador/a
Derechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad de Educación a Distancia (UNED)
Resumen
Este estudio de caso práctico empírico tiene por objeto el análisis del humor gráfico satírico como herramienta de crítica sociopolítica en los periódicos de difusión diaria a lo largo del siglo XX en España, se seleccionan tres periodos y tres autores: La Restauración de Alfonso XIII con viñetas de Luís Bagaría, el desarrollismo de la dictadura del General Franco con viñetas de Chumy Chúmez y el final del siglo XX, con viñetas de El Roto. El objetivo es conocer la manera en que el humor gráfico satírico puede ser considerado una herramienta capaz de desvelar la ideología del poder en relación con la cultura política dominante.
De qué manera desvela y accede al imaginario colectivo y consigue transgredir, a través de las metáforas verbovisuales, el pensamiento convencional para dejar expuesto el discurso imperante y sus contradicciones. El análisis del discurso ideológico, simbólico, conceptual y metafórico desarrollado sincrónicamente con el análisis contextual concluye que el humor gráfico satírico puede considerarse una herramienta eficaz de crítica sociopolítica en cada contexto histórico.
Aportamos evidencia empírica que, no obstante, ha de ser ampliada con otros estudios más extensos que incluyan otros factores de análisis y un mayor corpus de viñetas, medios y autores.
This empirical case study aims to analyze satirical graphic humor as a tool for sociopolitical criticism in daily newspapers during the 20th century in Spain, three periods and three authors are selected: The Restoration of Alfonso XIII with cartoons by Luís Bagaría, the developmentalism of General Franco's dictatorship with cartoons by Chumy Chú mez and the end of the 20th century, with cartoons by El Roto. The objective is to know how satirical graphic humor can be considered a tool capable of revealing the ideology of power in relation to the dominant political culture. How it reveals and accesses the collective imagination and manages to transgress, through verbovisual metaphors, conventional state of mind to leave the prevailing discourse and its contradictions exposed and unprepared. The analysis of the ideological, symbolic, conceptual and metaphorical discourse developed synchronously with the contextual analysis concludes that satirical graphic humor can be considered an effective tool for sociopolitical criticism in each historical context. We provide empirical evidence that, however, must be expanded with other larger studies that include other factors of analysis and a larger corpus of cartoons, media and authors.
This empirical case study aims to analyze satirical graphic humor as a tool for sociopolitical criticism in daily newspapers during the 20th century in Spain, three periods and three authors are selected: The Restoration of Alfonso XIII with cartoons by Luís Bagaría, the developmentalism of General Franco's dictatorship with cartoons by Chumy Chú mez and the end of the 20th century, with cartoons by El Roto. The objective is to know how satirical graphic humor can be considered a tool capable of revealing the ideology of power in relation to the dominant political culture. How it reveals and accesses the collective imagination and manages to transgress, through verbovisual metaphors, conventional state of mind to leave the prevailing discourse and its contradictions exposed and unprepared. The analysis of the ideological, symbolic, conceptual and metaphorical discourse developed synchronously with the contextual analysis concludes that satirical graphic humor can be considered an effective tool for sociopolitical criticism in each historical context. We provide empirical evidence that, however, must be expanded with other larger studies that include other factors of analysis and a larger corpus of cartoons, media and authors.
Descripción
Categorías UNESCO
Palabras clave
humor gráfico satírico, viñetas, ideología, crítica política, Luis Bagaría, Chumy Chúmez, El Roto, atirical graphic humor, cartoons, ideology, political criticism, Luis Bagaría, Chumy Chúmez, El Roto
Citación
Pavón Arenas, Francisco Javier (2022) El humor gráfico satírico: antídoto contra el poder. Trabajo Fin de Máster. Universidad de Educación a Distancia (UNED)
Centro
Facultades y escuelas::Facultad de Ciencias Políticas y Sociología
Departamento
Sociología I, Teoría, Metodología y Cambio Social