Publicación:
Validation of the Spanish version of the 'Community of Inquiry' survey

dc.contributor.authorBallesteros Velázquez, Belén::virtual::2828::600
dc.contributor.authorGil Jaurena, Inés::virtual::2829::600
dc.contributor.authorMorentin Encina, Javier::virtual::2830::600
dc.contributor.authorBallesteros Velázquez, Belén
dc.contributor.authorGil Jaurena, Inés
dc.contributor.authorMorentin Encina, Javier
dc.contributor.authorBallesteros Velázquez, Belén
dc.contributor.authorGil Jaurena, Inés
dc.contributor.authorMorentin Encina, Javier
dc.contributor.authorBallesteros Velázquez, Belén
dc.contributor.authorGil Jaurena, Inés
dc.contributor.authorMorentin Encina, Javier
dc.date.accessioned2024-05-20T12:03:53Z
dc.date.available2024-05-20T12:03:53Z
dc.date.issued2019-04
dc.description.abstractWe present the study of the reliability and validity of the 'Community of Inquiry' (CoI) survey in its Spanish version. The CoI model conceives teaching-learning in on-line environments as a process of inquiry, through which the participants collaborate in the discourse and critical reflection to build personal knowledge and reach a mutual understanding. Consequently, the CoI model identifies the presence of three dimensions: a) the cognitive presence, referred to the degree to which the participants are capable of constructing meaning and knowledge through continuous communication, reflection and discussion; b) the social presence, defined as the ability of participants to identify with the community, communicate and develop interpersonal relationships; c) the teaching presence, referred to the design, guidance and direction, on the part of the faculty, of cognitive and social processes with the purpose of achieving significant learning results in the students. The validation of the survey in the context of Spanish distance learning shows satisfactory results from the point of view of construct validity and reliability as internal consistency, ( > 0.90 for each dimension), confirming the usefulness and interest of this instrument in investigations that seek to analyze and improve the development of educational processes through communities of inquiry.en
dc.description.abstractPresentamos el estudio de la fiabilidad y validez del cuestionario 'Community of Inquiry' (CoI) en su versión española. El modelo CoI concibe la enseñanza-aprendizaje en entornos on-line como proceso de indagación, a través del cual los participantes colaboran en el discurso y reflexión crítica para construir conocimiento personal y llegar a un entendimiento mutuo. Consecuentemente, el modelo CoI identifica la presencia de tres dimensiones: a) la presencia cognitiva, referida al grado en que los participantes son capaces de construir significado y conocimiento a través de la comunicación continua, la reflexión y la discusión; b) la social, definida como la habilidad de los participantes de identificarse con la comunidad, comunicarse y desarrollar relaciones interpersonales; c) la docente, referida al diseño, guía y dirección, por parte del profesorado, de procesos cognitivos y sociales con el propósito de lograr resultados de aprendizaje significativos en los estudiantes. La validación del cuestionario en el contexto de enseñanza a distancia español muestra resultados satisfactorios desde el punto de vista de la validez de constructo y la fiabilidad como consistencia interna ( > 0.90 para cada dimensión), confirmando la utilidad e interés de este instrumento en investigaciones que pretendan analizar y mejorar el desarrollo de procesos educativos a través de comunidades de indagación.es
dc.description.versionversión publicada
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.6018/red/59/04
dc.identifier.issn1578-7680
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14468/12994
dc.journal.issue59
dc.journal.titleRED. Revista de Educación a Distancia. Núm. 59, Artíc. 4
dc.journal.volume19
dc.language.isoes
dc.publisherServicio de Publicaciones, Universidad de Murcia.
dc.relation.centerFacultad de Educación
dc.relation.departmentMétodos de Investigación y Diagnóstico en Educación I
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es
dc.subject.keywordscomunidad de indagación
dc.subject.keywordscuestionario
dc.subject.keywordsfiabilidad
dc.subject.keywordsvalidez
dc.subject.keywordseducación a distancia
dc.subject.keywordscommunity of inquiry
dc.subject.keywordssurvey
dc.subject.keywordsreliability
dc.subject.keywordsvalidity
dc.subject.keywordsdistance education
dc.titleValidation of the Spanish version of the 'Community of Inquiry' surveyen
dc.titleValidación de la versión en castellano del cuestionario 'Community of Inquiry'es
dc.typejournal articleen
dc.typeartículoes
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublicationc85d2395-b3ee-493c-8447-d382a7787495
relation.isAuthorOfPublication025782ca-5ed9-4624-9b7e-3b8e99befb28
relation.isAuthorOfPublication9c7290b0-d19a-4e2b-a641-644970291bfa
relation.isAuthorOfPublicationc85d2395-b3ee-493c-8447-d382a7787495
relation.isAuthorOfPublication025782ca-5ed9-4624-9b7e-3b8e99befb28
relation.isAuthorOfPublication9c7290b0-d19a-4e2b-a641-644970291bfa
relation.isAuthorOfPublicationc85d2395-b3ee-493c-8447-d382a7787495
relation.isAuthorOfPublication025782ca-5ed9-4624-9b7e-3b8e99befb28
relation.isAuthorOfPublication9c7290b0-d19a-4e2b-a641-644970291bfa
relation.isAuthorOfPublicationc85d2395-b3ee-493c-8447-d382a7787495
relation.isAuthorOfPublication025782ca-5ed9-4624-9b7e-3b8e99befb28
relation.isAuthorOfPublication9c7290b0-d19a-4e2b-a641-644970291bfa
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoveryc85d2395-b3ee-493c-8447-d382a7787495
Archivos
Bloque original
Mostrando 1 - 1 de 1
Cargando...
Miniatura
Nombre:
Morentin_Encina_Javier_Validaci__n_en_castellan.pdf
Tamaño:
556.67 KB
Formato:
Adobe Portable Document Format