Publicación: Aplicación de análisis de las interacciones y modelado del estudiante
Fecha
2024-02
Editor/a
Director/a
Tutor/a
Coordinador/a
Prologuista
Revisor/a
Ilustrador/a
Derechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad Nacional de Educación a Distancia (España). Escuela Técnica Superior de Ingeniería Informática
Resumen
Las plataformas de aprendizaje online son a día de hoy, herramientas imprescindibles en cualquier actividad educativa. Estas plataformas ofrecen, entre otros servicios, el de foros, que son utilizados para que los estudiantes se comuniquen con el equipo docente o entre sí. El objetivo del proyecto es continuar con el desarrollo de una aplicación que permita incorporar los datos de los foros asociados a los cursos virtuales de la UNED, gestionar y manipular dichos datos desde la propia aplicación y generar información de salida que facilite al responsable de la asignatura el proceso de análisis de la interacciones y modelado del estudiante, y así poder establecer procesos de mejora. El proyecto amplía la funcionalidad y profundiza en los métodos de minería de datos orientados al entorno educativo y en la integración de la información generada por la aplicación con las herramientas más avanzadas actualmente en materia de gestión, así como representación de gráficos. Se realiza un proceso de modelado del estudiante, sobre todo de su componente social, con la finalidad de ofrecer información útil para la gestión de actividades de aprendizaje colaborativo. Las tecnologías empleadas para llevar a cabo el proyecto han sido entre otras Spring Tool Suite, el cual ha permitido crear toda la aplicación a través del lenguaje de programación Java, y utilizándose tecnologías y lenguajes como HTML, PhpMyAdmin, Spring JPA y Thymeleaf para la creación de la aplicación y para la gestión de bases de datos. Por ´ultimo, se ha usado una base de datos MariaDB y tecnología de contenedores Docker para encapsular toda la aplicación y facilitar el despliegue y ejecución de la misma.
Online learning platforms are essential tools in today’s educational activities. These platforms offer various services, including forums, which are used for students to communicate with the teaching team or among themselves. The project’s objective is to continue developing an application that allows the incorporation of data from forums associated with virtual courses at UNED, manage and manipulate this data within the application, and generate output information to facilitate the subject coordinator’s process of analyzing interactions and modeling student behavior. This aims to establish improvement processes. The project expands functionality and deeps into data mining methods tailored to the educational environment, integrating information generated by the application with cutting-edge tools in graph management and repre- sentation. A student modeling process, particularly focusing on the social component, is conducted to provide useful information for managing collaborative learning activities. Technologies employed for the project include, among others, Spring Tool Suite, enabling the creation of the entire application using the Java programming language. Technologies and languages such as HTML, PhpMyAdmin, Spring JPA, and Thymeleaf are utilized for application development and database management. Finally, a MariaDB database and Docker container technology are employed to encapsulate the entire application, simplifying deployment and execution.
Online learning platforms are essential tools in today’s educational activities. These platforms offer various services, including forums, which are used for students to communicate with the teaching team or among themselves. The project’s objective is to continue developing an application that allows the incorporation of data from forums associated with virtual courses at UNED, manage and manipulate this data within the application, and generate output information to facilitate the subject coordinator’s process of analyzing interactions and modeling student behavior. This aims to establish improvement processes. The project expands functionality and deeps into data mining methods tailored to the educational environment, integrating information generated by the application with cutting-edge tools in graph management and repre- sentation. A student modeling process, particularly focusing on the social component, is conducted to provide useful information for managing collaborative learning activities. Technologies employed for the project include, among others, Spring Tool Suite, enabling the creation of the entire application using the Java programming language. Technologies and languages such as HTML, PhpMyAdmin, Spring JPA, and Thymeleaf are utilized for application development and database management. Finally, a MariaDB database and Docker container technology are employed to encapsulate the entire application, simplifying deployment and execution.
Descripción
Categorías UNESCO
Palabras clave
OpenWebinars, Gephi, ALF, Spring Tool Suite, MariaDB, Ma- ven, Análisis de redes sociales, OpenMarkov, Agora, Evaluación entre pares, OpenWebinars, Gephi, ALF, Spring Tool Suite, MariaDB, Ma- ven
Citación
Centro
Facultades y escuelas::E.T.S. de Ingeniería Informática
Departamento
No procede